Infrezen rechthoekige RVS spoelbak

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb een beukenblad op de kop getikt en ik wil daarmee een soort van aanrecht maken in het washok. Kortom ik wil er een spoelbak (ik vermoed 2mm dik RVS) in hangen. De spoelbak heb ik nog niet gekocht (vandaar het vermoeden) Nu wil ik deze in het blad opnemen zodat het blad vlak blijft. Ik moet dus een sponning frezen langs het gat af die gelijk is aan de rand van de rechthoekige spoelbak (stel 5mm breed).

Ik wil daartoe eerst een groef van 2mm diep en 5mm breed frezen in de vorm de spoelbak in het blad. Daarna pas het gat maken waar de bak doorheen moet met een decoupeerzaag

Ik zit dus te denken hoe ik een fastoenlijk freessjabloon kan maken bij de bak.

Stap 1. Met een kopieerfrees (frees met kogellager) een exacte kopie maken van de vorm.

Stap 2 met behulp van het kopie een buiten mal frezen met behulp van kopieerrringen.

In eerste instantie denk ik met een kopieerring langs de rand van de kopie van de spoelbak af uit een stuk MDF of zo een sjabloon te frezen. met dezelfde kopieerring langs de binnenrand van het sjabloon zal dan een groef moeten geven met de juiste afmetingen. Maar toch denk ik dat ik dan een denkfout maak. Volgens mij mis ik dan nog de helft van de dikte van de frees. Kortom het lijkt erop dat ik iets met 2 verschillende kopieerringen moet doen. Iemand met een goede tip wat een goede combo is of hoe je het nog beter kan aanpakken?

mvg. Sander
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ja, met die kopieerring ga je de mist in.
Je moet twee keer met een kopieerfrees werken.
Omdat de spoelbak zo dun is, moet je een opvulling gebruiken denk ik, zodat die goed op het kogellager valt.
Zoiets:

infrezen_wasbak.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is makkelijker om de buitenkant van de bak een mal te maken met vier plankjes. Molenwieken is dan het handigst. In de mal gebruik je dan een kopieerfrees met kogellager aan de bovenkant. Geen kopieerring nodig dus. De maat frees laat je afhangen van de ronding van de hoeken van de spoelbak.

Als de bak vastgekit wordt, kan het wellicht handig zijn de sponning een paar mm groter te frezen dan de bak. Anders krijg je een vieze rand na verloop van tijd.

Spoelbak infrezen.jpg
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha Roald,

Dank voor de duidelijke plaatjes. Met plaatje 1 ben ik het helemaal eens. Maar plaatje 2 gaat er toch iets mis omdat ik dan een groef maak met geleiding van de buitenrand van de spoelbak die overgezet is op de mal. Immers de mal die in plaatke 1 wordt gemaakt heeft exact dezelfde afmetingen als de spoelbak. Dus dat schiet niet op. Maar ik neem figuur 1 wel mee als ik voor die oplossing ga om een mal te maken. In de 2e reactie zie ik namelijk een oplossing waar ik ook mee kan werken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha Bijtel,

Door je tekening herinner ik me ineens dat ik zo'n Festool mal (MFS 700) heb hangen aan mijn muur :D Het is dan inderdaad kwestie van overnemen van de vorm van de bak met rondom 1 a 2 mm spelling en een kopieerfrees er langs raggen. Maar of ik deze oplossing ga gebruiken laat ik even afhangen van de rechtheid van de bak. Soms lees je wel eens dat die bakken niet perfect recht zijn op de rechte stukken en met jouw oplossing wordt de naad van 1 a 2mm dan niet overal even breed.

Maar ik dank jullie beiden Roald en Bijtel voor mij de goede richting op te zetten
 
Laatst bewerkt:

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je dit met kopieerringen maakt ga je als volgt te werk:
eerst maak je een mal met de afmetingen van de spoelbak, bv met een kopieerfrees.
Dan maak je hiermee een buitenmal mbv de kopieerringen en een rechte frees.
De diameter van de frees is het verschil tussen de kopieerringen gedeeld door twee.
Bv bij een ring van 24 mm en een ring van 12mm heb je een frees van 6mm nodig.
Andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Je zet nu de kleinste ring in je bovenfrees en maakt hiermee de buitenmal.
Plaats de buitenmal op je aanrechtblad en monteer de grote ring.
Als het goed is frees je nu een sponning met dezelfde maten als je spoelbak.

Gr Ed
 

WR1944

Oud hout
Toen ik de eerste keer een kopieerring gebruikte had ik m'n sommetjes niet goed gedaan en verpeste ik dus een werkstuk. Dat heeft me een tijdje kopschuw gemaakt voor die methode. Maar met een hernieuwde poging en eerst een proefstukje kreeg ik er weer vertrouwen in.
Als je met een kopieerring werkt kan je probleemloos de frees in hoogte verstellen. Met een kopieerfrees (met geleidelager) moet je met vulstukken werken om een preciese diepte te bereiken. Ik zou eerst de hartlijnen voor de bak uitzetten. Met de decoupeerzaag ruwweg het gat voor de bak zagen (een paar millimeter kleiner dan nodig voor de bak zelf). Dan met de kopieerring en stroken hout (zoals Bijtel voorstelde) een mal maken voor de flens van de bak. De diameter van de frees moet overeenkomen met de radius van de hoeken. Dan met de hartlijnen precies op de hartlijnen van de bak de rand infrezen. Dan maak je een tweede mal volgens de eerder beschreven methode om het gat voor de bak zelf glad af te werken. Als je slechts voor één keer de mallen nodig hebt kan je ook eerst de mal voor de bak maken. Met verplaatsen van de stroken (methode Bijtel) kan je het gat dan iets groter maken.
Om de stroken op de juiste plaats te krijgen teken je eerst de uiteindelijke opening op de mal. Elke lijn verschuift naar buiten met de helft van het verschil tussen de diameter van de ring en de diameter van de frees. Heb je een 12 mm frees en een 17 mm kopieerring dan verschuift elke lijn 2,5 mm naar buiten.
Het lijkt een enge methode maar het werkt goed als je weloverwogen te werk gaat. En altijd eerst een proefstuk maken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb een mooie vlakinbouw bak gevonden voor een zacht prijsje. Gisteren besteld en ik ga even afwachten totdat hij binnen is. Dan ga ik kijken welke oplossinge het beste werkt, uiteraard met proefstukken. Ik koppel nog wel terug wat voor mij het beste werkte. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips.

Oh ja als je een goedkope spoelbak nodig hebt bijvoorbeeld in een washok oid check dan eens deze site: www.tapclean.nl
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Dank voor de duidelijke plaatjes. Met plaatje 1 ben ik het helemaal eens.
De tekeningen die ik maakte klopten van geen kanten, sorry. Behalve de tweede (wat jij al aangaf), klopt ook de eerste niet. De spoelbak zit namelijk in de weg voor de zool van de bovenfrees, dus als je al zoiets moet doen, moet de kogellager aan de onderkant van de frees zitten, en niet aan de bovenkant. De spoelbak met opvulling komt dan onder het malmateriaal, niet erboven.
Maar voor een zuiver rechthoekige spoelbak is de door Bijtel aangedragen oplossing met rechte geleiders veel handiger.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je dit met kopieerringen maakt ga je als volgt te werk:
eerst maak je een mal met de afmetingen van de spoelbak, bv met een kopieerfrees.
Dan maak je hiermee een buitenmal mbv de kopieerringen en een rechte frees.
De diameter van de frees is het verschil tussen de kopieerringen gedeeld door twee.
Bv bij een ring van 24 mm en een ring van 12mm heb je een frees van 6mm nodig.
Andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Je zet nu de kleinste ring in je bovenfrees en maakt hiermee de buitenmal.
Plaats de buitenmal op je aanrechtblad en monteer de grote ring.
Als het goed is frees je nu een sponning met dezelfde maten als je spoelbak.

Gr Ed
In plaatjes:

infrezen_wasbak_v2.jpg

Hiermee heb je zoals Ed zegt precies de spoelbakmaat.
Om een kitrandje te kunnen maken moet je in het laatste plaatje de freesdiameter vergroten voor het randje waar de spoelbak op steunt.
Met een kleinere freesdiameter/grotere kopieerring/decoupeerzaag vervolgens het gat maken.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kijk Roald,

Nu ben ik het idd helemaal met je eens met je plaatjes ;) Netjes gedaan en thanks! Idd over de oplossing van Bijtel met werken met een rechthoekige mal wat lekker makkelijk is heb je inderdaad een goede rechthoekige spoelbak nodig met kleine radius in de hoeken. Zulke bakken zijn inderdaad op de markt maar zitten qua prijs ver boven de 200 euro. Ik heb nu een bak gevonden in de bovenstaande link die ook rechthoekig is maar wel een grote radius gebruikt. ik zal derhalve gaan werken met jouw oplossing.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo gisteren druk bezig geweest met het maken van de mal, test frees gang voor de inval van de rand. Ik heb deze nu precies even diep gefreesd als de dikte van de bak. Slechts 1,5mm diep Ik vroeg me nog af of hij eventueel 1 mm oid dieper ingefreesd moet worden voor de kit? Of druk je die er allemaal nagenoeg onderuit bij het plaatsen zodat die 1mm speling rondom ook mooi opvult?

Voor de geïnteresseerden ik heb de mal gemaakt door eerst met een kopieer frees de rand van de bak te volgen. Vervolgens de ze mal gebruikt om een freessjabloon te maken met behulp van een kopieerring van 8,5mm met een 6 mm frees erin. De inval rand in het blad maakte ik met een kopieerring van 30mm met een 18mm frees erin. Door snijden van het blad met een 40mm ring met een 8mm frees erin. De bak heeft maar een dun randje van ongeveer 10mm
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
1mm is wel veel, maar het is niet verkeerd om hem dieper te leggen voor de kit. ca 0,5 volstaat wel. Wat wij wel altijd doen is de onderkant van de rand van de bak even grof opschuren en ontvetten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
zojuist even zitten passen en meten e.d. en hij zakte er net niet lekker goed in. De doorsnij met 8mm frees en 40mm kopieerring was net iets te strak. Dus ik ik geb de bovenzijde nog even geruimd met de 40mm kopieerring en een 10mm frees. Dat gaf rondom net een 1 mm meer ruimte en toen paste hij perfect. Ik zal de kit rand nog even 0,5 mm dieper uitfrezen dan. Thanks voor dit advies.
 

W00DIE

Nieuw lid
15 jul 2016
2
0
Hoi Zuma, weet jij nog wat de afmetingen zijn van je spoelbak?? Ik moet eenzelfde klus gaan klaren...
qax210.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.