gat 25cm diameter lintzagen in 30 cm dikke plakken eikenboom, wie kan dat?

Remcodekluizenaar

Nieuw lid
11 okt 2013
7
0
Wageningen
Voor een kunstwerk op rotonde in Duitsland zijn we bezig in Wageningen (midden van Nederland vlakbij Ede en Arnhem), waarbij we op een uitdagende houtbewerkings vraag stuiten:

we willen een 240cm lang stuk eikenstam met schors en al in 8 plakken van 30 cm hebben waarbij voor of na het zagen de boom uitgehold moet worden. Dus de kern moet er uit, zoals een prehistorische uitgeholde kano. 25cm diameter moet de holte worden.
We kunnen gaan hakken, kettingzagen, etc. maar we zouden liever in één keer een cilinder van 25 cm uitzagen, eventueel eerst 1/8 taartpunt eruitpakken, zodat je makkelijker met de lintzaag op de lijn van de 25cm cirkel kan beginnen. Je houdt dan dus een "hoefijzer vormig" bovenaanzicht over (hoefijzer of de letter C). Het vooraanzicht is dat van een holle boom waar je in kan kijken en het achteraanzicht als een gewone, intacte boom. De stam waar we mee beginnen is 45 cm dik, zodat het hout wat we overhouden een 10 cm wanddikte heeft. Is wel helder zo, wat ik bedoel neem ik aan?

Weet iemand waar we de plakken van 30cm dik zouden kunnen laten lintzagen met een actieradius van 25 cm? Degene die ons kan helpen mag me ook een mail sturen met een prijsopgaaf, of telefoonnummer om even verder te verkennen wat mogelijk is.

En als niemand deze lintzaag vraag aan kan, dan gaan we gewoon maar uithollen als indianen met electrisch gereedschap ;-) ook in die richting zijn tips welkom.

dank voor het meedenken!
Remco
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zoiets (het gat van 25 cm in het midden) kan gewoon op een draaibank, afhankelijk van hoe groot de plakken zijn en of schroefgaten aan de onderkant een groot probleem zijn met meer of minder moeite. Wat is de buitendiameter van de betreffende stam? Ik verwacht dat ik daar best een offerte voor kan uitbrengen :)
 
Laatst bewerkt:

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Ik weet dat Cor Doornekamp (houtdraaier in Bodegraven) diverse complete boomstammen uitgeholt heeft. Wellicht kan hij jou verder helpen in uitvoering of met wat tips
thumb_330x330_holle_eik.jpg
thumb_330x330_doorboorde_bomen.jpg
Kijk even op zijn website: http://www.dehoutdraaier.nl/internet/special
 

Remcodekluizenaar

Nieuw lid
11 okt 2013
7
0
Wageningen
Zoiets bedoel je, maar dan op een wat grotere schaal en iets meer C-vormig...

Bekijk bijlage 9500

Ja, Ekko, dat is wat ik bedoel. Inmiddels hebben we een stuk boom van 50-55 cm dik, dus de wanden kunnen iets dikker worden, 12 cm zit ik aan te denken. diameter weg te halen gedeelte blijft dus rond de 25 cm, maar zou indien nodig voor de te gebruiken techniek ook iets groter, tot 30 cm kunnen.
En wat je zegt, dit zijn halve stammen, het zou ongeveer driekwart rond moeten worden. Jij kan dat maken?
de optie van holle boom in een andere reaktie ga ik ook even bekijken overigens, dat ziet er heel strak rond uit, dat van jouw foto is iets organischer, iets meer uit de hand. Ik vind allebei iets hebben.
dank voor je reaktie!!
Remco
 

Remcodekluizenaar

Nieuw lid
11 okt 2013
7
0
Wageningen
Hallo Jurriaan,

ik zat aan lintzagen te denken vanuit de gedachte dat je nog wat blokken kan overhouden, ipv kernhout tot snippers/krullen te maken. Maar draaien is ook interessant, had ik niet aan gedacht dat zoiets kan. 8 plakken van 50 cm tot 55 cm doorsnee, 30-35 cm dik per plak met een gat van 28 cm, is wat ik nav het zien van een stuk eikenboom vanmiddag nu in gedachten heb. Schroeven in de afzonderlijke blokken in de kopse kant van het hout is geen probleem, als het een beetje in het midden van het resterende hout zit. Zonder je met teveel werk op te willen zadelen en uiteindelijk geen bestelling bij je te doen:
zou je me ander eerst heel globaal een prijsindicatie kunnen geven (100-200-300-500-800) en waar je werkplaats is, of dat je dit in wageningen zou kunnen komen doen. We hebben ook de optie zelf uit te hakken met kettingzaag met een beeldhouwers opzetstuk in overweging, en zijn twee andere interessante reakties. Ik ben blij met je reaktie! zowiezo met alledrie de goede reakties tot nu toe. wil je me mailen op remcodekunstenaar (AT) yah0o.c0w (w is m, 0=o, (AT) is @)?
groeten, Remco
 

Remcodekluizenaar

Nieuw lid
11 okt 2013
7
0
Wageningen
jurriaan, mooie schaal op voorpagina van je site!!
draai jij alleen uit nat, net gezaagd hout? De boom die we vanmiddag uitgezocht hebben ligt al 2 jaar buiten, gewoon in openlucht.
de buitenkant (schors is er al af, spint is nog mooi intact), willen we heel houden.
dit even ter info. ben benieuwd naar je reaktie.
 

Remcodekluizenaar

Nieuw lid
11 okt 2013
7
0
Wageningen
dank Baan,

ik heb zijn site gevonden, afhankelijk van wat dat allemaal kost, zouden we kunnen overwegen 2,50 tot 3 meter boom zo klaar uitgehold bij hem te kopen, want dan hoeven we alleen nog maar plakken te zagen. er zijn drie goede reakties op mijn vraag gekomen, deze van jou ga ik ook zeker even overwegen en verkennen.
dank aan allen die zo meedenken!
groeten, Remco
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Jij kan dat maken?

Nee sorry, helaas kan ik je bij de uitvoering niet helpen. Ik heb slechts een foto bij jouw verhaal gezocht (gewoon op het web...) en deze ter verduidelijking van je verhaal toegevoegd aan dit topic.

Voor de technische uitvoering is het idee van #Baan nog niet zo slecht ! Wellicht kunnen ze je bij Doornekamp beter helpen... Succes !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.