Handpalm gutsen

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Werkt magnefiek! Liggen lekker in de hand.
Gebruik ze zelf voor de adelaar voor het detailwerk. Maar betrap mezelf er ook wel op dat ik het groffere werk er ook wel mee doe omdat ze gewoon heel mooi wegsnijden.
Aanrader!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb Kirschen verkocht. Volgens de leverancier net zo goed als pfeil volgens somminge gebruikers bijna net zo goed.
Zelf vind ik ze uitstekend. Voor ons was de levertijd , bijna alles uit voorraad, doorslaggevend. Bij pfeil moest je toen vaak maanden wachten op speciale. hoe de levertijd nu is weet ik niet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

handpalm gutsen zijn ontworpen om lino- en houtsneden me te maken: komt dus uit de wereld van hoogdruk technieken. Daarbij moet zeer ondiep kleine hoeveelheid materiaal weggestoken worden op van een horizontaal liggend vlak.

Bij beeldhouwen en houtsnijden heb je veel meer afwisseling van snijrichting, toegepaste kracht, slagen met hamer(klopper) en er is veel meer afwisseling in de manier waarop het gereedschap vastgehouden wordt dan er met de handpalm comfortabel kan gewerkt worden ( naar boven steken met veel weerstand is al niet echt comfortabel). Hiervoor hebben we het klassieke houtsnij - beeldhouwgereedschap, en dat vind ik tot op heden onovertroffen voor dit soort werk. Ik begrijp de keuze van handpalm gutsen voor houtsnijden en beeldhouwen eigenlijk niet. Ik heb ze oog nog nooit op de werkbank van een professionele houtsnijder of beeldhouwer zien liggen.

Mijn advies koop houtsnijgutsen tenzij je hoogdruk platen wil maken (of iets dat erop lijkt,erg ondiep, voor een andere toepassing.)

Dit is slechts mijn ervaring en mijn mening. Iedereen moet zelf maar besluiten waarmee hij of zij het vlotst en liefst werkt.
o ja, Henry Taylor heet ook handpalm gutsen.

groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Tuurlijk, elk stuk gereedschap heeft zijn voors en tegens. En daar gebruik je ze dan ook naar voor zover je die voors en tegens eenmaal kent. Ik kwam ze tegen in een hobbywinkel en dacht echt: Ideaal! Amateur als ik ben wist ik niet dat die voor de hoogdruk technieken bedoeld waren en heb ze dus gekocht als aanvulling voor het houtsnij / beeldhouw gereedschap dat ik al heb. En tot nu toe moet ik zeggen dat ik heel blij ben dat ik ze ben tegengekomen want ze voldoen mij uitstekend;)
 

Prima-Saïma

Nieuw lid
3 jul 2014
4
1
Ik werk het liefste met de Pfeil handpalmgutsen!
Ook heb ik de set met 10 Flexcutgutsen in foudraal.
Mijn werkstukken zijn niet al te groot, (tot 30 cm) en ik werk het liefst alleen met zacht lindehout dus voor mij ideaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.