Luchtontvochtiger

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal. Een vraagje : zou het mogelijk zijn ( en praktisch haalbaar) om met een luchtontvochtiger in de werkplaats ( ook een beetje opslagplaats) gezaagd hout sneller te drogen? In de zoekfunctie heb ik 2 draadjes gevonden, vooral voor draaiwerk. Nu heb ik 2 bakjes met granulaat staan die toch regelmatig een litertje opleveren. Granulaat ( tablet of in zakjes) kost ook geld en daarom zou ik een grotere electrische ontvochtiger willen aanschaffen om aan de lucht gedroogd hout ( dat nog 17% vocht bevat) terug te brengen tot 10 à 12%.
De werkplaats is ongeveer 70m³ en als het koud is gaat de kachel aan.
gr,
Danny
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi Danny,
ik heb het even geprobeerd met een bouwdroger in mijn vochtige kelder te zetten.
Mijn kelder is 96m² groot en daar leg ik mijn houtvoorraad maar vorige winter had ik terug last van opstijgend vocht of grondwater en heb toen een bouwdroger geplaatst.
In het begin had mijn hout een vochtpercentage van 17% en na een maand of drie is dat teruggegaan naar 14 à 15 % Nu heb ik dit gemeten met een heel simpel vochtmetertje en weet natuurlijk niet hoe accuraat deze meting is , maar feit is dat het uiteindelijk toch een % of 2 à 3 verschil had .
Nu ligt al mijn hout opeen op een stel betonblokken en heb nog geen tijd gehad om mijn kelder te behandelen , dus zal ik het resultaat deze winter terug zien zonder bouwdroger dit maal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een luchtonvochtiger werkt prima om een ruimte droger te krijgen.
Let wel op dat deze voldoende capaciteit voor die ruimte heeft.
Zorg er voor dat de ruimte goed is afgesloten zodat het niet dweilen met de kraan open is.
Ontvochtigers werken tot een bepaalde temperatuur (iets 3 a 5 graden dacht ik) dus daar moet je wel voor zorgen

Ik kan me voorstellen dat het hout ook sneller droogt als er beweging in de lucht is (denk maar aan wasgoed dat buiten hangt, als het waait is het veel sneller droog) wellicht dat een tafelventilator die heen en weer beweegt het proces nog verbeterd ?!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan me voorstellen dat het hout ook sneller droogt als er beweging in de lucht is (denk maar aan wasgoed dat buiten hangt, als het waait is het veel sneller droog) wellicht dat een tafelventilator die heen en weer beweegt het proces nog verbeterd ?!

In een ruimte wordt het niet droger door een ventilator op zich. Ik zou mij nog wel kunnen voorstellen dat een ontvochtiger in combinatie met een ventilator zin heeft. De ventilator heeft dan de functie om de lucht te blijven mengen en zo te zorgen dat de droger "al de lucht in de werkruimte langs ziet komen".
Het effect van wind op wasgoed is een heel ander. Daar zorgt de wind dat de damp aan het opp van het wasgoed snel wordt afgevoerd. Dus als je bij wijze van spreken "druipend" hout in de ruimte legt zorgt een ventilator dat het sneller droogt aan het oppervlak. Dat weer wel.

ik heb zelf pas een mooie ruimte gehuurd, maar veel vochtiger dan gedacht. Potverdorie. Ik volg dit draadje dus met interesse.

mvg
klaas0639
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
3 % op drie maand vind ik wel een goed resultaat Stefke. Er is wel wat ventilatie door een paar kieren rond de deuren. Misschien een luchtontvochtiger en dan nog een fijnstoffilter mét ventilator ? En zoals hierboven vermeld staat werken de meeste ontvochtigers pas vanaf 5 à 7° C.
Ik heb wat rondgekeken maar ben wel geschrokken van de prijzen voor een degelijke luchtontvochtiger. Het hobbymateriaal - voor een ruimte van ongeveer 70m³- hangt rond de 250 €, en de betere klasse begint vanaf 400 €.
Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat je best niet teveel buitenlucht aantrekt, anders ben je de ganse wijk aan het drogen.....
gr,
Danny
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De tafelventilator gebruiken wij om was te drogen. Gaat bijna net zo snel als met de droger.
Er zijn ook vochtvreters/granulaten die je kan hergebruiken. Daar zit dan het zelfde spul in als die vochtvretertjes die bij bijv. nieuwe electronica in de verpakking zitten. Als ik het goed hebt gaat het dan om silica korrels. Die kan je, nadat ze zich hebben volgezogen, weer in de magnetron drogen.

Is zo'n bouwdroger niet ook een stroomvreter?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Stroom is geen probleem. We hebben vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen en zijn net iets te enthousiast geweest. En kijken nu tegen een overschot van een paar honderd kwh aan.....
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.