verloop project; walnoot

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hmm erg zonde dat je die blokjes zo klein zaagt
ik gebruik meestal het spint ook gewoon,geeft een contrast:)

ik vind dat spint maar rotte saaie bende en probeer t er zoveel mogelijk af te draaien
enkel met natuurlijke rand zit ik er echt aan vast.
ook merk ik dat bij bv goude regen, en prunus t spint veel meer krimt
dus ook helemaal kapot scheurt maar daarbij de scheur tegelijk ook door trekt naar het kern hout
dit risico wil ik niet lopen.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
Briljant hulpmiddeltje...ik had er wel eens over gelezen maar nog nooit "live" gezien....

Erg mooie houtsoort he...die geur is ook onbetaalbaar !!

oh t ruikt zo lekker ze staan thuis in de woonkamer op tafel te drogen :D
als ik dan thuis kom oooohhhh dat geurt aardig
en dat hulp middeltje dat is echt eeen aanrader ik gebruik t altijd en t werkt precies en snel
als je een lintzaag heb maak t @! genoeg info op youtube en reten easy
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
heb inmiddels wat schaaltjes zitten draaien en fotos en 2 timelapses gemaakt ze komen er an!

ook heb ik een nieuwe grote schalen guts van sorby
had al een dunne maar dit overtreft alles nu snap ik wat hss is@!
gelijk fingernail er goed aan gezet, en wat werkt dat fijn
altijd dacht ik dat t voornamelijk stand tijd was dat verschilde met de hbm gutsen
maar de vorm en t staal en de trilling tis zeker meer dan de stand tijd!
maar goed ik ga gouw die fotos en filmpjes er op zetten
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
verschillende schalen van noten
2013-11-11 21.27.00.jpg
2013-11-11 21.38.31.jpg
2013-11-13 20.38.15.jpg
2013-11-15 20.23.07.jpg
2013-11-16 15.26.45.jpg
2013-11-17 12.37.16.jpg

groot aantal noten schalen en wat catalpa en gouden regen.
van de afgelopen dagen.
wel had ik het kops hout vast wat gevefd met wat kleurloze beits of zo kweinie maar t helpt vast wat!
want ik merk een groot verschil in droog scheuren vooral het type scheuren dat weer dicht trekt na het drogen
2013-11-17 18.11.31.jpg

hier nog 2 slappe timelapses

ben heeeeel erg benieuwd naar jullie reacties dus laat maar komen!
 
Laatst bewerkt:

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
ooit ja ooit hoop ik dit ook te kunnen.

Ziet er heel mooi uit frans vooral die schalen met de schors er nog aan
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ja die vallen erg in de smaak hoor ik wat erg byzonder is van walnoot is de bast van zon ouwe
ik zal er eens een close up van maken maar t is echt een schitterend patroon
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk
een kleine tip vwb je time lapse, laat wat vaker een frame maken, dan wordt je time lapse rustiger en wat langer waardoor je meer van het proces ziet
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
jaa 5 seconde frames heb ik nu en kan 3 sec nog proberen, maar t gaat gewoon net iets te snel voor een timelapse
kan misschien beter filmen en versneld afspelen:D
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het dus ok om bij walnoot de spint te gebruiken? Zien er heel mooi uit, de contrast van de spint is geweldig bij walnoot. Op het hout dat ik heb liggen heb ik wel gemerkt dat het spint veel meer krimpt dan het hardhout, geeft dat hier geen problemen?
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik verwacht wel problemen met het spinthout dus ik probeer het zoveeel mogelijk te vermijden
wat je schijft over het krimpen van spint, dat heb ik dus ook ervaren met veel andere hout soorten
en bij walnoot vind ik alleen de barst en kernhout mooi, helaas zit dat spint er in:(
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
en nu het top stuk van de walnoot collectie!

IMG_0385.jpg
IMG_0389.jpg

heb nu all het kopse hout geverft zowel binnen als buiten
om bij het drogen minder scheurvorming te krijgen en ik merk zeer veel verschil in scheur vorming
bijna geen enkele scheur waar ik normaal al na 2 dagen drogen al de meeste scheuren zag
hoor graag jullie mening!

groeten fransie!
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
nee die krijg je pas te zien als ik em heb afgedraaid! ;)

en het drogen gaat erg snel! hoop ze eind winter droog te hebben
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hallo,

even weer een update:
het drogen gaat heel erg goed nog geen enkele scheur gevormd
het voor mij nieuwe insmeren van de kopse kanten werkt dus heeeel erg goed
en kan ik het zeker aanraden!!
enkel een schaaltje van een rode beuk dat het niet kon laten om te scheuren

inmiddels zelfs al 3 noten schalen afgedraaid!

wel liep ik nog tegen een probleem aan wat ik graag wil delen
dat ik namelijk een iepen schaal aan het afdraaien was
en met de aanvang van het schuren kwam ik er achter dat ik een klein beurs spoortje had in de rand
na even proberen het weg te krijgen met korrel 100 toch maar besloten nog ff een haaltje met de guts.
natuurlijk eerst even geslepen en gestropt want ik wou het wel in 1 haal perfect hebben.
schaal goed leeg gepoetst van schuurstof
en na 2 cm in de snede beitel bot!
weeer een les! voortaan eerst even een laagje met de schraper dan maar,
en daarna die perfecte haal.
zo nu eerst wat foto's, walnoot only

18 cm doorsnede
IMG_0390.jpg

20 cm doorsnede
IMG_0392.jpg

25 cm doorsnede
IMG_0391.jpg

allemaal afgewerkt tot korrel 600 en pantser wax als bescherming
nu nog wat uv-licht voor de kleur

gouw meeer zeg ik~!

groeten fransie!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
schalen zien er netjes uit, geen uitbraak of schuursporen te bekennen op de foto's.

wel moet ik zeggen dat ik het model op de laatste foto wat minder mooi vind, met die platte bodem.
ook vind ik dat je een erg grote rond kant aan je schalen schuurt. dit ziet er naar mijn mening een beetje goedkoop uit, het kenmerk van kwaliteits draaiwerk is immers de scherpe randen zowel bij spijltjes en knopjes als bij schalen.

maar je hebt nog genoeg hout om met de vorm te experimenteren geloof ik :D

ik snap overigens niet helemaal wat je bedoelt met de snede bot na 2 cm? dit kan bij iepen bijna niet.
natuurlijk worden houtdraaibeitels wel snel bot omdat ze zoveel materiaal tegenkomen tijdens het draaien. daarom doe ik ook geen enkele moeite om de braam te verwijderen na het slijpen. ik kan een glad oppervlak verkrijgen op mijn draaiwerk zonder te wetten dus waarom zou ik er dan tijd in steken? dat is een beetje mijn theorie. dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen zin heeft, integendeel. ik vind alleen de geinvesteerde tijd niet opwegen tegen het voordeel.

groeten,

mark
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
schalen zien er netjes uit, geen uitbraak of schuursporen te bekennen op de foto's.

wel moet ik zeggen dat ik het model op de laatste foto wat minder mooi vind, met die platte bodem.
ook vind ik dat je een erg grote rond kant aan je schalen schuurt. dit ziet er naar mijn mening een beetje goedkoop uit, het kenmerk van kwaliteits draaiwerk is immers de scherpe randen zowel bij spijltjes en knopjes als bij schalen.

maar je hebt nog genoeg hout om met de vorm te experimenteren geloof ik :D

ik snap overigens niet helemaal wat je bedoelt met de snede bot na 2 cm? dit kan bij iepen bijna niet.
natuurlijk worden houtdraaibeitels wel snel bot omdat ze zoveel materiaal tegenkomen tijdens het draaien. daarom doe ik ook geen enkele moeite om de braam te verwijderen na het slijpen. ik kan een glad oppervlak verkrijgen op mijn draaiwerk zonder te wetten dus waarom zou ik er dan tijd in steken? dat is een beetje mijn theorie. dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen zin heeft, integendeel. ik vind alleen de geinvesteerde tijd niet opwegen tegen het voordeel.

groeten,

mark

dankje :) dankje
ik heb dat idd wel eens eerder gelezen, wat je verteld over de ronde kanten,
echter doe ik geen ronde kanten er aan schuren die snij ik :) ik heb wel t 1 en ander met scherpe kanten
maar dat ronde bevreed mij een stuk meer zo ook groote vlakken en dikkke robuuste schalen tis jammer dat t de makkelijkste weg lijkt.
ik probeer zo veel mogelijk tekening van het hout naar boven te krijgen en de het accent daar ook neer te leggen door die vlakken en
zo min mogelijk frutsels. Dit is echter een kwestie van smaak ipv kunnen.:eek: ik zal nr 3 nog ff in een andere positie er op zetten
hij vertekend iets van de werkelijkheid in mijn ogen.

natuurlijk probeer ik wel alles :)en idd genoeeg vooraad.
kan ook nog genoeg leren om het leuk te houden
IMG_0395.jpg

dat iepen had ik eerst geschuurd dus, ben ik er nu achter dat er altijd korrels achter blijven
wat slijpen betreft voor normaal draaiwerk is gewoon geslepen dik prima
maar omdat ik vaak grote vlakke stukken maak met heel kruisdradig hout
en ik een bloedhekel aan schuren hep wil ik de laatste haal zo perfect mogelijk hebben
zowiezo geeen inspringsel t liefst gewoon perfect glad.
en omdat ik er in mijn ogen niet veel tijd in het polijsten stop (0,5-1MIN) vind ik dat geeen enkel probleem.
natuurlijk heb je gelijk dat zon snede maar 2 of 3 haaltjes mee gaat maar daarna is die nog best lang redelijk scherp
ik laat ik hem nou net speciaal voor die 1ne snede slijpen.

dankje voor jouw inzicht en mening
IMG_0397.jpg
groeten frans
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
na wat piekeren over de reactie van mark ben ik toch maar eens wat gaan proberen vandaag
om toch eens wat scherps en wat anders te maken dan ik doorgaans maak
dus mark hier de vraag, is dit wat jij bedoelde:
IMG_0399.jpg
IMG_0401.jpg

t is wat half vergane berk wortelknol, best "funky"
maar ook best mooi.
had t vers willen draaien maar nooit aan toe gekomen.
inmiddels was t droog en vol met scheuren
t beste er van gemaakt imo
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
he frans

grappig potje! heb zelf nog niet zoveel potjes gedraait dus kan hier niet zo goed over oordelen.
maar ik vind die randen erin eigenlijk niet echt mooi. maar ja dat is puur eigen smaak.
bedoelde met 'scherp' meer de ronde kant aan je schalen maar dat potje is natuurlijk wel weer iets heel anders.
maargoed laat je door mijn gezwam niet van de wijs brengen, gewoon lekker krullen maken:D

misschien kan ik eens bij je werkplaats komen kijken mijn werk zit in bodegraven dus wel in de buurt van waddinxveen.

groeten mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.