lade kast maken

worldsound

Actieve deelnemer
Ik moet voor een vriend 3 kasten maken van 1, 3 meter hoog met elk 20 lades erin. Nu vallen ijzeren lade geleiders af vanwege de prijs. Hoe zouden jullie dit aanpakken. Ik dacht zelf om groeven te frezen in de zijkanten van de kast waarin de bodem van de la schuift.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooie klus! mijn eerste gedachte is beuken ladegeleiders dmv frezen in de zijwanden inlaten (heel solide: met doorlopende zwaluwstaart). het ladefront iets hoger dan de ladediepte zodat de lade geleiders wegvalt; kaarsvet op de ladegeleider.

hoe maak je de verbinding tussen de zijwanden op bijv 1/3 of 1/2 vd hoogte?

grt. H.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Worldsound,
Dat kan heel goed! Ik heb in mijn werkplaats zo'n ladekastje gemaakt. De lade bodems (van 6mm berkentriplex) steken aan de zijkant genoeg uit om in groeven in de kastenwand te glijden. Een beetje insmeren met waxilit o.i.d. doet wonderen, ze glijden vederlicht! Zie foto's voor de uitvoering.
Succes, ]image.jpgimage.jpg
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou het visueel aantrekkelijker vinden als niet de bodem, maar de bovenkant van de lade als geleider fungeerd, volgens mij valt dat minder op, frontje iets breder, en gaan met die banaan :)

Of je maakt geleiders in de kast van hardhouten balkjes, en freesd gleuven in de lades.

Gebruik de zoek functie eens, volgens mij zijn hier meerdere topics over geschreven.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou het visueel aantrekkelijker vinden als niet de bodem, maar de bovenkant van de lade als geleider fungeerd, volgens mij valt dat minder op, frontje iets breder, en gaan met die banaan :)

Of je maakt geleiders in de kast van hardhouten balkjes, en freesd gleuven in de lades.

Gebruik de zoek functie eens, volgens mij zijn hier meerdere topics over geschreven.

vraag me af hoe je dat uit wilt voeren. Aan de onderkant is een makkelijke/snelle oplossing
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.