Marshmallow Kruisboog bouwverslag

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Begonnen met het verbinden van de latten met het middenstuk. Even kijken of ze niet helemaal doorgeboord hoeven te worden (hoeft niet, dus dat is mooi)

Foto0064.jpg

Eerst de gaten in de latten geboord en vervolgens met speciale kopieerdeuvels (geen idee wat de officiele naam is) overgezet op het verbindingsstuk.

Foto0065.jpg

Eventjes testen of alles mooi aansluit voordat ik het verbindingsstuk vast ga maken aan de basis van de boog

Foto0067.jpg

Inschroefmoeren gekocht, iets wat ik nog nooit gebruikt heb (en ook niet meer van plan ben ooit te gebruiken). De bouwmarkt mag er wel een doosje blarenpleisters bij leveren :mad: en een passende ultragrote platte schroevendraaier, nouja. krijg ik nog meer eelt op m'n pakkers..
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Inschroefmoeren gekocht, iets wat ik nog nooit gebruikt heb (en ook niet meer van plan ben ooit te gebruiken). De bouwmarkt mag er wel een doosje blarenpleisters bij leveren :mad: en een passende ultragrote platte schroevendraaier, nouja. krijg ik nog meer eelt op m'n pakkers..

De "rampamoeren" schroef ik er in met een ratel-dopsleutel. Ik neem een korte bout, draai er twee moeren op, hou een beetje speling onder de kop (om de bout via de moeren later te kunnen lossen zonder de plug er weer uit te draaien) en het overblijvende draadeinde draai in in de "plug". Dan stevig vasthouden om recht te blijven en ratelen maar. een enkele moer is wel eens wat scheef, maar met een iets groter gat in de klos komt het wel goed.
IMG_1519.jpg

Zie ook mijn topic: http://www.woodworking.nl/showthread.php?161-Tuintafel-van-Robinia&highlight=tuintafel+robinia

Groet van Fons
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
De "rampamoeren" schroef ik er in met een ratel-dopsleutel. Ik neem een korte bout, draai er twee moeren op, hou een beetje speling onder de kop (om de bout via de moeren later te kunnen lossen zonder de plug er weer uit te draaien) en het overblijvende draadeinde draai in in de "plug". Dan stevig vasthouden om recht te blijven en ratelen maar. een enkele moer is wel eens wat scheef, maar met een iets groter gat in de klos komt het wel goed.

Zie ook mijn topic: http://www.woodworking.nl/showthread.php?161-Tuintafel-van-Robinia&highlight=tuintafel+robinia

Groet van Fons

Dankje fons, denk dat ik het wat verkeerd aangepakt heb... wat heeft geresulteerd in 3 blaren per hand
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Als ik rampa's gebruik dan doe ik het volgende: 1) voorboren met diameter van schroef (dieper dan rampa), 2) gat opboren voor rampa (alleen diepte voor rampa), 3) lange passende schroef in rampa draaien, 4) rampa met schroef in het gat draaien. Door de geleiding van de lange schroef in de eerste boring worden de rampa's recht in het gat gedraaid.
 
D

Dulcimer

Guest
Als je bij you tube "Jos vom Eichsfeld" intikt kom je uit bij een man die alles laat zien over kruisbogenbouw; pijlen maken, verschillende slotmechenanismen etc.
Onderdelen als bogenstaal, pezen, middeleeuwse trekkers etc. etc. zijn o.a te koop bij "slowbows" en bij "alchem crossbows" in de V.S.
Ik heb zojuist een middeleeuwse kruisboog met 180 lbs. trekkracht gebouwd; ik dacht er gezelig mee in de achtertuin te schieten maar schrik van de kracht van het ding.
Veel plezier met de bouw.
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb zojuist een middeleeuwse kruisboog met 180 lbs. trekkracht gebouwd; ik dacht er gezelig mee in de achtertuin te schieten maar schrik van de kracht van het ding.

Als hij 180 lbs trekkracht heeft snap ik dat ook wel. Heb ook een tijdje een kleine kruisboog gehad maar die had ook meer dan voldoende kracht. Had een stuk papier op de schuurdeur gehangen met een doel, daarachter een plaat mdf, gevolgd door hardboard, 2 maal een triplex plaat, metalen plaat, gevolgd door de schuurdeur. Geloof dat het geheel iets van 15 cm dik was geworden, de boog schoot er dwars doorheen en in de achtermuur van de schuur. Daarna de kruisboog nooit meer aangeraakt, of ook maar de neiging gehad zoiets te gaan fabriceren. Een kruisboog moet je echt niet mee spotten.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Het verbindingsstuk voor de armen aan de basis gelijmd. de bankschroef gebruikt om het stuk in 2 richtingen haaks erop te krijgen (ondanks dat hij in een vierkant gat zit heeft hij nog wel wat speling). Schuimlijm komt er natuurlijk weer onder uit zetten, nouja het zit tenminste wel vast.

Foto0068.jpg

Begonnen met het vijlen van een stukje notenhout voor de trekker.

Foto0069.jpg

Begint er al op te lijken..

Foto0076.jpg

Stukjes noten aan de uiteindes van de armen gelijmd, om een wat dikkere bevestiging te kunnen maken voor het elastiek. En voor het oog natuurlijk :p

Foto0075.jpg

Eerste "trial and error" proef (met potloden als deuvels) lijkt aardig te werken :). De roller heeft nog niet de juiste vorm, maar daar maak ik mij bij deze test nog niet druk om. Het kersen had bij de basis de neiging om te gaan splijten, daarom is er een lijmvlek zichtbaar (wordt later afgedekt met fineer).

Foto0077.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik twijfel of ik het kersenhout wel zal fineren.... toch wel erg mooi van zichzelf al :). Er blijft toch wel een groot oppervlak van het hout zichtbaar. Wat vinden jullie?

Kruisboog2.jpg
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Peter, op jou verzoek bijgaande foto's van de middeleeuwse kruisboog die ik gebouwd heb; de kolf is overigens niet middeleeuws maar is een Duitse renaissance kolf zoals vanaf de 16e eeuw gebruikelijk was.
Ik wil er nog een vizier op zetten ( in de middeleeuwen werd gericht door de duim te plaatsen in gleuven voor verschillende afstanden bovenop de kolf. Gericht werd door de knokkel van de duim en de punt van de pijl op het doel te richten).
Als iemand op het idee wordt gebracht ook zoiets te bouwen dan zegt het verhaal van Douwe over zijn kleine kruisboog al genoeg. Dit is echt geen speelgoed.
Groet,
Frans


IMG_1951.jpg
IMG_1953.jpg
IMG_1955.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt Frans, dat is een mooie, robuuste boog. Ik ben al een tijdje van plan een kruisboog te maken en ben me er zeker van bewust dat het een gevaarlijk apparaat kan zijn. Van welk materiaal heb jij de armen gemaakt?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Inderdaad een mooie kruisboog!, is hij erg zwaar? en heb je ook een speciale lier nodig om de pees te kunnen spannen?

@peter, ik denk dat je het beste een bladveer van een oude auto kan nemen. maar ik heb er geen ervaring mee, dus zal geen verdere onzin roepen :)
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Douwe en Peter,
de beantwoording van jullie vragen; de armen heb ik gekocht bij www.alcheminc.com/crossbow.html ( heeft wel lange levertijden) waar je ook een 1:1 bouwplan kunt printen. Ze zijn gemaakt uit veerkrachtig staal. 'n Alternatief is www.digitarc.com. Of je zou contact kunnen opnemen met Jos von Eichsfeld in DLd. www.armbruststand.de om te informeren waar bogenstaal te krijgen is.
Bladveren van een auto/bus zijn ook een mogelijkheid, maar je zit vaak met gaten in het staal van bevestigingen waardoor de boog plaatselijk zwak is ( ik zou het staal dan over zijn lengte met een leren strip en touw zekeren om beschadigingen van je ogen e.d. te voorkomen bij een eventuele breuk).
Het hout is inlands eiken, het totale gewicht is vrij zwaar maar niet zo zwaar dat het richten moeilijk wordt. De pees krijg ik maar nèt uitgetrokken, bij zwaardere bogen moet je een hevel, katrolsysteem of zelfs tandwieloverbrenging gebruiken om de boog gespannen te krijgen ( er zijn nog kruisbogen in musea met een trekkracht van 400 pond(!!).
De tuimelaar komt ook van alchem en is gemaakt van Delrin, onze voorouders gebruikten hertshoorn ( te krijgen bij Dick feine Werkzeuge in DLd), een alternatief is staal of messing ( gebruik dan een kleinere diameter omdat het hoge gewicht zorgt voor een slechte, trage release). Bouten( pijlen) zijn gemaakt van vuren rondhout ( beter zou populier of berk zijn geweest, maar daar kon ik niet aankomen), ganzen veren, punten gekocht bij bogencenter.de ( Euro 0,50/ stuk).
Werktijd voor de boog twee middagen en avonden ( wel met een lintzaag, dat scheelde aanzienlijk in de tijd). Bouten maken kost meer werkuren dan de boog maken.
Forum voor kruisboogenthousiasten; www.thearbalistguild.forumotion.com.
Beste boek: the crossbow. Sir Ralph Payne-Gallwey ( geschreven in 1903 maar wordt steeds herdrukt)
Beste video's; Jos von Eichsfeld op you tube.http://www.youtube.com/channel/UCqPcWz5yg2kFZInpWSMH8EA
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Eerste test met een elastiek om de werking te simuleren, de veren van het mechanisme zijn bevestigd. Alles gaat goed tot nu toe, weet alleen niet of het mechanisme in een vochtigere omgeving ook werkt...

Foto0078.jpg

(wederom potloden als tijdelijke deuvels gebruikt)
 

WR1944

Oud hout
......... Als iemand op het idee wordt gebracht ook zoiets te bouwen dan zegt het verhaal van Douwe over zijn kleine kruisboog al genoeg. Dit is echt geen speelgoed.......

En zo is het maar net. Volgens de wapenwet mag je een kruisboog alleen op eigen terrein gebruiken of op andermans terrein met diens toestemming. Bij gebruik mag er geen schade of gevaar ontstaan voor anderen. Het vervoer mag alleen op een zodanige manier dat de boog niet gebruiksklaar is dus verpakt in een stevige kist of foedraal. En men is op dit gebied erg streng in Nederland. Hier in de USA kan ik probleemloos een zwaar machinegeweer aanschaffen met munitie. Die kan ik in de achterbak vervoeren. Alleen als ik er mee rond wil lopen op straat moet ik een draagvergunning aanvragen. Zonder strafblad (zoals nog in mijn geval) is dat gewoon een formaliteit. Als ik een onklaar wapen heb is dat helemaal niet aan een vergunning onderhevig. Maar als je ziet hoeveel mensen het loodje leggen door vuurwapens dan weet je wel hoe dat komt.

Een veiligheid op de boog, hoe zwak de elastieken ook zijn, lijkt me geen overbodige luxe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.