zaagblad recht maken.

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben een oude preston kapzaag aan het opknappen. Na het wegvijlen van de oude tanden viel het mij pas op dat het blad een lichte bananen vorm heeft.
Hoe kan ik dit het beste eruit krijgen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij een kapzaag kan je vaak succes hebben door de rug dieper of juist iets minder diep op het zaagblad te tikken. Ik kan hier niet echt een recept voor geven, is een kwestie van uitproberen. Meestal is hij krom gaan staan omdat hij voor of achter een tik heeft gehad en nu scheef op het zaagblad staat.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Of bedoel je dat de middelste tanden meer weg gesleten zijn dan de buitenste. Als dat zo is met een vlakke zoetvijl over de lengte van de zaag vijlen. Tot alles weer rechts is en daarna terug de tanden er in vijlen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Seek, de rug zit behoorlijk vast, lukte me net niet in de gouwigheid dit gangbaar te maken. Als ik het handvat weer vastzet wordt de bananen vorm iets minder.

@ Jeroentje, ik heb de tanden helemaal weggevijld, het blad zelf heeft een lichte bananen vorm van voor naar achter.

Ben op het www het een en ander tegenkomen over de bolling eruit te hameren, eens kijken of dit werkt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Coko,

ik heb onlangs het zaagblad van een nieuwe, goedkope rugzaagje ( met een recht handvat, zoals van een vijl) recht geklopt en er andere tanden met andere tandafstanden in geveild. Kloppen op de bolle zijde van het zaagblad en eventueel de rug, met een hamer waarvan de baan iets bol staat.Als aambeeld heb ik gewoon een stukje beuk of een stukje multiplex op mijn werkbank gelegd. Geen bolhamer gebruiken, dat geeft blutsen. Ik heb het ook met mijn handen wat rechtgetrokken en heb er ook de torsie uitgehaald. De zaag werkt nu prima.

succes ermee

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een paar maanden geleden ook een oude diston kapzaag gekocht.
Bij deze bleek het blad ook wat rond te lopen.
Na wat zoeken op internet werd als meest eenvoudige tip gegeven:
- span de zaag met het blad in de houten bankschroef.
- geef een paar tikjes bovenop de rug, bij het einde van de zaag (verste weg van het handvat).

Dit bleek te helpen. De zaag is nu kaarsrecht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, bij kapzagen is dat het eerste wat je probeert. Soms moet je de voorkant omlaag tikken, soms de achterkant, soms moet juist de rug verder omhoog komen. Dat laatste is lastig, maar met het blad ingeklemd in een bankschroef en tikken met een stukje hout ertussen, lukt het meestal wel. De rug zit soms viel te diep over het zaagblad heen. Die hoeft echt niet helemaal tot de vouw in de rug te verdwijnen.

Als dat niet helpt kan je nog kijken of de rug recht is. Soms zit er een twist in.

Op het blad slaan is meer voor de hopeloze gevallen. Het manipuleren van de rug is meer standaard werk.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Omdat het tikken op de rug geen verbetering gaf ( lees blad zit muurvast en zonder grof geweld krijg ik er geen beweging in) ben ik toch begonnen met het uithameren van de kromming.
Op de gereedschapsbeurs van Ducotools kreeg ik het advies om het blad op de rand van de werkbank te leggen met de rug over de rand, vervolgens boven een gat van de bankhaak zachtjes tikken met een ietwat bolle hamer. Dit geprobeerd met goed resultaat!

Wel grappig, een metaalbewerkende vriend van mij dacht dit even te fixen door een hamer als aambeeld te gebruiken en de ander om te kloppen, zoals hij het heeft geleerd en vaak op zijn werk doet. Maar blijkbaar laat gereedschapsstaal zich toch net wat anders bewerken dan plaatstaal :rolleyes:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi dat het gelukt is. Vroeger heb ik eens een klassieke auto gerestaureerd maar dat vlakkloppen van plaatstaal nooit onder de knie gekregen. Maar wat ik bij mijn zagen heb gemerkt is dat het heel makkelijk is om het zaagblad krom te krijgen door de rug ongelijkmatig op de plaat te zetten. En andersom. Ik blijf dus bij het bovenstaande advies. Maar het is wel lastig natuurlijk als de rug muurvast zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.