Prijsverschillen

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Forumgenoten,

Hoe kan het dat de Drenthse Fijnhouthandel voor Amerikaans Kersen per M3 ex btw rond de 2000 vraagt ( onbekantrecht) en dat de Arnhemse Fijnhouthandel daarvoor > 4000 euro per M3 (bekantrecht) vraagt. Ondanks dat de één bewerkt is en de ander niet vind ik het verschil groot. Ben ik misschien appels met peren aan het vergelijken?

De Amsterdamse Fhh verkoopt in verschillende aanbiedingen Amerikaans Kersen maar eerlijk gezegd zeggen de afmetingen me niks (Hoe kan ik de prijs beoordelen tussen
1- Kersen Am. 26mm dik, lengte 2.75 meter. +/- 0.32 m3 voor € 300,- en
36- Kersen Am. ongekantrecht. 33mm dik, lengte 3.10 meter. +/- 0.18 m3 voor € 200,- en
55- Kersen Am. 26mm dik, lengte 3.55 meter. +/- 0.30 m3 voor € 290,-)
Ik wil een meubel gaan maken van dit hout en schat in deze hoeveelheid nodig te hebben aan hout.
Eigenlijk is mijn vraag ook "waar let ik nou op bij het kopen van hout, als je het hebt over de hoeveelheid". Ik snap dat ik zal moeten gaan uitrekenen hoeveel M3 ik nodig denk te hebben door alle maten van de planken op te tellen, maar moet ik nog op andere zaken letten?

Wie heeft een advies?
Bart
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Er is een duidelijk verschil tussen bekantrecht en onbekantrecht.
Niet alleen moet er een extra handeling verricht worden, ook gaat er (veel) hout verloren.
Bij AF in Arnhem zie je dat verschil bijvoorbeeld aardig bij gestoomd beuken.
€2.000 per m3 versus € 1.400 per m3. Hierbij zijn niet eens dezelfde lengtematen mogelijk.
Het verschil is dus al minder extreem dan je denkt.
(Wel is het voordeel als je zelf gaat bekantrechten dat je de rest in de open haard kan stoppen)

Ook belangrijk is de kwaliteit van het hout. Is dat echt hetzelfde?
Mogelijk heb je in Drente meer fouten in het hout zitten. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als het betekent dat je een extra plank moet kopen, smelt het prijsverschil snel weg.

Verder is AF redelijk aan de prijs (in het algemeen). Maar de service is ook goed, en daar betaal je natuurlijk ook voor. (maar soms is service ook wel heel prettig). Ook hebben ze een ruime sortering, en ook dat moet betaald worden.

Dus gewoon een beetje orienteren en kijken waar je wat koopt.
En ook nadenken: voor hoeveel geld wil je hoeveel moeite doen?
(Als je in Arnhem woont is het een beetje onhandig om in Drenthe je hout te halen en andersom)
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Koffiedrinker,
Dank voor het meedenken.

Het is niet zinvol om de houthandels af te rijden en me te orienteren op de kwaliteit. Ik moet het dan dichter bij huis zoeken (Amsterdam).
Maar uit jouw verhaal begrijp ik dus dat ik die aanbiedingen van de Fhh Amsterdam zelf moet gaan bekijken.

grt Bart
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo mischien moet je is bij de firma van de berg gaan kijken in woerden dat zijn de wat grotere houthandels op dit gebied en verkopen ook aan de particulier
hebben vaak ook restpartijtjes die staan ook tekoop op marktplaats
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
in woerden is het meeste hout niet droog genoeg en moet je het zelf nog een tijdje te drogen leggen. als je de tijd hebt is het wel de moeite waard, zijn een heel stuk goedkoper.

groet sander
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
halllo
dan weet ik niet hoe droog jou hout moet wezen sander maar ik gebruik het regelmatig en het is prima droog
ze hebben zelf droog kamers om je hout telaten drogen
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
sorry, ik was in de war met een bedrijf in Laren.

Die verkopen hout dat je nog moet laten drogen, ze zagen zelf de stammen terplekken en het wordt dan buiten onder een afdak opgeslagen zodat het kan drogen.
Zij zijn zover ik weet het één van de goedkoopste maar je moet wel de tijd hebben om het te laten drogen.
De mannen vertelden mij tijdens een kop koffie (kwam aan in lunchpauze) dat je het hout nog ongeveer een half jaar moet laten drogen.

Groet Sander
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
sander zei:
sorry, ik was in de war met een bedrijf in Laren.

Die verkopen hout dat je nog moet laten drogen, ze zagen zelf de stammen terplekken en het wordt dan buiten onder een afdak opgeslagen zodat het kan drogen.
Zij zijn zover ik weet het één van de goedkoopste maar je moet wel de tijd hebben om het te laten drogen.
De mannen vertelden mij tijdens een kop koffie (kwam aan in lunchpauze) dat je het hout nog ongeveer een half jaar moet laten drogen.

Groet Sander

Ook dat ligt eraan hoe lang het hout er al ligt... ik heb in Laren een partij Noot gekocht dat er al jaren lag en dat was prima droog.

maar eh... hoe weet je van te voren of het droog genoeg is?
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
mhermsen zei:
maar eh... hoe weet je van te voren of het droog genoeg is?

Even prikken met de houtvochtmeter, deze is bij iedere houthandelaar wel aanwezig. Het is enigsinds afhankelijk van de houtsoort, maar doorgaans is hout met een vochtpercentage tussen 8 en 12% direct bruikbaar...

Groeten, Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.