Houtzagerij Athanor is gestart (slaapverwekkend)

A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Met genoegen deel ik jullie mee dat vandaag de houtzagerij is gestart! Deze zagerij levert aan 1 klant: Fons, die het vooral om specials is te doen. Hij had een paar beukenstammen in de tuin laten verpieteren, waar de zwammen erg blij mee waren. Minstens zo blij is die ene klant met het resultaat dat wij uit de Felder lintzaag toverden!

Zie onderstaande foto's voor de slaapverwekte resultaten.

IMG_1258.jpg

IMG_1259.jpg

IMG_1260.jpg

IMG_1261.jpg

IMG_1262.jpg

IMG_1263.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi Fons, heb je al een idee wat je met het hout wilt gaan maken?

Ik ben onlangs voorzichtig begonnen met het maken van "kissies", dus dat lijkt me een mooie bestemming! Het hout moet echter nog wel even nadrogen, is nog behoorlijk nat. Ook wil ik nog eens een kassie in de James Krenov stijl maken, misschien is het hout groot genoeg voor een paar deurtjes en anders maar laadjes....

Fons
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Gaaf hoor, niks leukers dan je eigen planken zagen.

Hoe lang heeft het beuken buiten gelegen? En heb je er nog wat speciaals mee gedaan?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb vier stukken stam buiten onder de haag gelegd. Voorjaar 2012. Dit voorjaar twee binnengehaald, die lijken al wat te ver door de zwammen zijn aangetast, waardoor je bros hout krijgt. De andere stammen lagen op een drogere plek in vertoonden weinig zwam, die heb ik nog een half jaar op een andere plek gelegd, vorige week zag ik de zwammen er op zitten en ziehier het resultaat! Verder niets mee gedaan.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hier nog de foto's van de stam toen ik die net onder de haag vandaan had gehaald:

IMG_1237.jpg

IMG_1238.jpg

IMG_1239.jpg
 
A

Athanor

Guest
Gelijk nog wat Birds-eye Maple gezaagd

Ik had uit een partij Hard Maple die ik vorig jaar aanschafte een plank apart gelegd die er erg mooi uitzag. Vandaag een stuk afgezaagd en herzaagd tot dunne panelen die vervolgens weer geschaafd en geschuurd. Mooie vogel oogjes hè?

Fons

IMG_1265.jpg

IMG_1269.jpg

IMG_1271.jpg

IMG_1267.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Nice. Doet mij direct aan de hals van een electrische gitaar denken. Die worden ook vaak van maple gemaakt. Ik heb er ook een tweetal en idd net zulk mooi birds eye maple.

Wat voor geleider heb je nou op de lintzaag liggen?
 
A

Athanor

Guest
Die zaaggeleider is even een geimproviseerd geval, is een restand van een oude eikenhouten tafel die goed haaks is. Ik wil nog een speciale geleider voor herzagen maken, maar zo kon ik me even redden.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt je Felder aardig aan het werk gezet Fons! En hij lijkt prachtig recht te zagen, wat voor zaagblad gebruik je hiervoor? En natuurlijk mooi hout, dat moet je haast wel inspireren tot een aantal fraaie werkstukken!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Je hebt je Felder aardig aan het werk gezet Fons! En hij lijkt prachtig recht te zagen, wat voor zaagblad gebruik je hiervoor? En natuurlijk mooi hout, dat moet je haast wel inspireren tot een aantal fraaie werkstukken!

jaap

Ik werk momenteel nog met een standaard zaaglint geleverd door Sipke v.d. Weide van slijperij de Eestroom. Werken voor mij voldoende. Ik wil nog we eens experimenteren met linten van Tuffsaws en dan kijken naar de verschillen. Maar voorlopig werkt het naar genoegen.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Ja joh, het is zwaar zo'n forum te volgen;)

Ik hou jullie wel op de hoogte van de stand van zaken van het beuken. Had het stapeltje nog op de werbank liggen, alle plankjes op elkaar, daar vormde zich alweer schimmel tussen. Nu maar keurig opgelat zoals het hoort!

Fons
 
A

Athanor

Guest
Afgelopen week even mijn mijn hovenier langs geweest en verschillende stammetjes gescoord! Zal de komende dagen maar weer eens wat planken zagen.

Fons

IMG_1394.jpg

IMG_1395.jpg

IMG_1396.jpg

IMG_1397.jpg

IMG_1398.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.