Houtzagerij Athanor is gestart (slaapverwekkend)

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Duindoorn heeft de neiging om flink te gaan schuren tijdens het drogen. Kopen goed insmeren met paraffine of schapenvet of iets dergelijks, buiten in de schaduw een paar jaren iets vanaf de grond rustig laten drogen.

Dit hout is ook bekende als steelhout voor de hamer, moker of bijl bijvoorbeeld vanwege zijn sterkt en veerkracht.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ja dat is in dit geval goed gelukt:) ik heb een ander stuk stam gezaagd waar de draden lang zo donker niet geworden zijn als bij deze. Weet niet waarom dat verschil ontstaat, andere zwammen misschien? In ieder geval geen proces waar ik controle over heb....

Fons
 

xander herijgers

Nieuw lid
31 mei 2015
5
0
Komt slaap in alle houtsoorten, of zijn bepaalde soorten gevoeliger.
Ik vind dat het een erg mooi effect geeft. Ik heb wel gehoord dat bij het werken met dergelijk hout een stofmasker een aanrader is. Gr Xander
 
A

Athanor

Guest
Wat ik er van weet is dat vooral beuken en esdoorn gevoelig zijn voor de zwammen met dit mooie draadachtige patroon. Ik heb ook soorten die een vlekkerig geheel laten zien of met minder contrast. Zal er bij gelegenheid wel even een foto van plaatsen.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Catalpa en pruim zagen

Vandaag maar weer eens in mijn houtzagerij gewerkt. Ik had een flinke catalpa stam en een redelijke pruimstam te verzagen. Maar even een filmpje voor de liefhebbers.

Fons

 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Tuurlijk met handschoenen:p. Was nu weer vergeten om te smeren:( vorige week wel gedaan toen ik een nog langere stam verzaagde, toen had ik hulp overigen.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mooie taxus schijven

Van mijn hovenier heb ik een paar geweldig mooie taxus stammetjes gekregen. Het werd tijd om die maar eens te gaan verzagen. Het dikste deel van de stam heb ik aan schijven gezaagd die nu te drogen kunen worden gelegd. Ik hoop dat deze over anderhalf jaar naar binnen kunnen om dan tot bijzettafeltje te kunnen omtoveren. Vraagt wel veel geduld hoor:rolleyes: De rest van het zaagwerk hoop ik komende week te doen, er staan nog Kornoelje stammen en Kardinaalsmuts.

Fons

IMG_3969.jpg

IMG_3974.jpg
 
Laatst bewerkt:

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Erg mooie stukken. En leuk topic. Ik ben geïnteresseerd in een paar mooie ruwe planken van u ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.