schaven!

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Prachtig! Waarom eerst met de stalen schaaf en dan met de houten schaaf? Heb je ze verschillend geslepen Caspar? Mooie verzameling japans gereedschap op de achtergrond!!

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Geweldig resultaat. En geen tearout ( afbreekstukjes) te zien. Dus hier is een meester aan het werk met vlijmscherp gereedschap met de juiste hoek.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Wow, dat is een pittig stuk hout :) Van dit soort filmpjes word ik blij, bedankt voor het delen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi filmpje...ik kan met veel bewondering kijken naar hoe men handgereedschap hanteert.. Resultaat mag er wezen !!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De metale schaaf heeft een veel zwaardere instelling

De houten is een zoetschaaf en neemt honderdsten mmers af


Ik wilde vooral de beweging laten zien, daarom schaaf ik ook zo lang door.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat je ziet is het schaven van kruisdradig jatoba. Gewoonlijk een hopeloze houtsoort om te schaven, breekt erg snel uit omdat de draadrichting in de breedte om de 2-3 cm wisselt.

Met de houten Nooitgedagt en een hoek van 35 graden op de keerbeitel en de keerbeitel zo dicht mogelijk bij de snede gezet. Ik schat zo 0.1 tot 0.2 mm.
Daarna de Stanley, keer beitel op 45 graden en ook zo dicht mogelijk bij.

Houtoppervlak laten zien, geen spatje tearout te bekennen.

En dan probeer ik te laten zien hoe ver de beitel uitsteekt voorbij de keerbeitel. Daartoe probeer ik de lichtspiegeling te vangen in de spiegelzijde van de beitel, wat pas lukt als ik de camera heb verplaatst.

 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi filmpje, zo te zien is de keerbijtel ook flink stomper gemaakt.

Heeft zo'n configuratie alleen maar voordelen? Johan zegt tenslotte altijd, elk voordeel hebt z'n nadeel???
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee het is echt minder, maar in de schittering in de video is het lastig te zien, lijkt het veel meer. Zulke dingen zijn erg moeilijk in beeld te krijgen. Gisteren heb ik een keer met een schuifmaat gemeten om mijn inschattingsvermogen weer eens te calibreren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Coko, nee ik heb de keerbeitels juist minder stomp gemaakt! Het voordeel daarvan is dat je minder hard hoeft te duwen, scheelt energie. Nadeel is dat je de keerbeitel nog iets dichter bij de snede moet zetten, alles is wat kritischer.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Coko, nee ik heb de keerbeitels juist minder stomp gemaakt! Het voordeel daarvan is dat je minder hard hoeft te duwen, scheelt energie. Nadeel is dat je de keerbeitel nog iets dichter bij de snede moet zetten, alles is wat kritischer.

Ok, ik zag dat de voorkant was bewerkt, dacht net te begrijpen dat een stompere hoek van de keerbeitel juist tear-out tegen ging :eek:

En hoe verhoud zich dit nu ten opzichte van een steilere kicker van 50 of 55 graden zoals de "old-timers" lastig hout te lijf gingen??? Dat was volgens mij ook zwaarder werken voor een mooi resultaat.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo super dat jullie het zo goed in beeld brengen
ik snap nu wat jullie met de 45graden hoek bedoelen aan de keerbeitel
Ik ga het ook eens proberen op een schaaf
En Dan het meest warring hout op zoeken wat ik heb en dan proberen maar
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.