Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: schaven!

schaven!

Prachtig! Waarom eerst met de stalen schaaf en dan met de houten schaaf? Heb je ze verschillend geslepen Caspar? Mooie verzameling japans gereedschap op de achtergrond!!

jaap

Geweldig resultaat. En geen tearout ( afbreekstukjes) te zien. Dus hier is een meester aan het werk met vlijmscherp gereedschap met de juiste hoek.

Wow, dat is een pittig stuk hout Van dit soort filmpjes word ik blij, bedankt voor het delen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mooi filmpje...ik kan met veel bewondering kijken naar hoe men handgereedschap hanteert.. Resultaat mag er wezen !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Hier wordt ik helemaal rustig van. En van die muziek ook.

De metale schaaf heeft een veel zwaardere instelling

De houten is een zoetschaaf en neemt honderdsten mmers af

Ik wilde vooral de beweging laten zien, daarom schaaf ik ook zo lang door.

Wat je ziet is het schaven van kruisdradig jatoba. Gewoonlijk een hopeloze houtsoort om te schaven, breekt erg snel uit omdat de draadrichting in de breedte om de 2-3 cm wisselt.

Met de houten Nooitgedagt en een hoek van 35 graden op de keerbeitel en de keerbeitel zo dicht mogelijk bij de snede gezet. Ik schat zo 0.1 tot 0.2 mm.
    Daarna de Stanley, keer beitel op 45 graden en ook zo dicht mogelijk bij.

Houtoppervlak laten zien, geen spatje tearout te bekennen.

En dan probeer ik te laten zien hoe ver de beitel uitsteekt voorbij de keerbeitel. Daartoe probeer ik de lichtspiegeling te vangen in de spiegelzijde van de beitel, wat pas lukt als ik de camera heb verplaatst.

Merci Kees

Forum Rechten