Adelaar

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Na mijn beer die ik al eerder op het forum heb laten zien bij mijn voorstelling vond ik het nu tijd voor wat groters. Een adelaar:D
Nu kan ik wel een heel verhaal gaan typen maar foto's zeggen genoeg.

20130922_170242.jpg

20130922_172257.jpg

20130922_185737.jpg

20130923_195830.jpg

20130924_182455.jpg

20130924_195322.jpg

20130928_144905.jpg

20130928_164547.jpg

20130928_181140.jpg

20130929_205814.jpg


Dat is zoals hij er nu ongeveer bij staat. Het groffe werk met een elektrische Stihl MSE 200 kettingzaag gedaan met standaard blad en ketting omdat ze er bij (ik zal geen namen noemen, maar in elk geval een bekende) de winkel maar niet achter kunnen komen welk carving zaagblad met kettingvan 40cm op deze kettingzaag kan.
En dan op de old-fashion way verder met gutsen en beitels. Wouw, wat werkt dat mooi zeg!
Nu ongeveer 2 week bezig geweest. Voornamelijk eind van de middag/ begin van de avond werk en in het weekend lekker beeldhouwen.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Haha, dat is dus de reden waarom ik voor een elektrische zaag ben gegaan in plaats van 1 met een brandstofmotor.
De buren zijn juist zelf ook nieuwsgierig hoe het allemaal vordert dus komen eerder langs om het te bewonderen dan dat ik er negatieve commentaar over krijg gelukkig.

Iemand een idee hoe ik dit beeld naderhand een beetje weerbestendig zou kunnen krijgen? In tegenstelling tot de beer die toch binnen blijft staan ga ik deze niet bewerken met een rasp of schuurpapier zodat het met de vezels zo glad mogelijk blijft, maar hoe raden jullie het aan om hem verder te conserveren?
Ik ga naderhand de vleugels en de romp en poten nog branden.
Het gaat trouwens om een zilverbladpopulier, ook wel bekend als Abeel. Is dat niet gevoelig voor houtworm?
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.227
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Populier staat niet bekend als een duurzame houtsoort. Het belangrijkste lijkt me dat je zorgt dat er geen bodemcontact is en er ook nergens water op/in kan blijven staan. Daarna zou in zijn geheel frituren wellicht het beste zijn, maar als de plaatselijke snackbar daar niet aan meewerkt moet je iets zoeken met een zekere mate van flexibiliteit, of iets wat je gemakkelijk vaker kan opbrengen, want de stam zal nog wel een aantal jaren drogen en vervormen/barsten.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Frituren?? Heb ik nog niet eerder gehoord. Klinkt wel interessant. Dit is echter een beeld van 175 cm hoog en op zijn breedste punt tussen de vleugeltoppen 80cm breed. Gaat ook in zo'n grote frituurpan dus niet lukken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Frituurpan van de chipsfabriek misschien. :rolleyes:

Hoekse-Chips-productie-A.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Wat een mooi project en zeer indrukwekkend!

Voor een carving blad zou je kunnen kijken/informeren bij www.Wolfswinkel.nl, het gaat toch om het geschikte tandwiel op je stihl en de goede passing vh blad?

Voor de buitenafwerking zal ik informeren bij mijn leraar (Jan van Harskamp, zetten), ik ben nu bezig met een beeld in esdoorn wat ook buiten / mag / moet dus zit ik met hetzelfde.

Veel succes!

groet,

Hans
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dat is dus de desbetreffende winkel waar ik al een geruime tijd op wacht en die er maar niet achter kunnen komen welk blad en ketting voor mijn zaag geschikt is. Aangezien ik nieuw ben in deze wereld, voor dit aan nog nooit een kettingzaag in de handen heb gehad, en dus ook niet weet waar ik dan op moet letten en geen idee heb in hoeverre alles met elkaar uit te wisselen is dacht ik dat ik beter maar gewoon zo'n winkel kon benaderen. Maar we wachten af, ik ga er vanuit dat ze er binnenkort toch wel uitsluitsel over zullen geven.
Wil wel de minimale lengte van 40cm aanhouden omdat ik hierna nog wel meer grote projecten in mijn hoofd heb zittten.

Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van jouw leraar:D
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

ik heb nog twee links voor je

Www.chainsawcarvingtools.eu (o.a. Zaagbladen)
www.derholzwerker.de (advies over afwerking)

volgens mij mij heb je nodig een apart tandwieltje, aparte ketting 1/4 inch, en apart zwaard. Ik kijk een beetje op van de lengte van 40 cm, is dat niet wat groot voor carving?? Voor details eerder iets van 25 of 30 cm.

Aan de zaag die je nu hebt kun je meten hoe breed de sleuf moet zijn voor de boutbevestiging. Succes!

hans
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Het punt is eigenlijk dat ik geen zin heb om de bladen te moeten wisselen als ik vanaf de afwerking weer overga in het groffe werk naar de onderkant van de stam toe. Dus wil ik een langer blad hebben waarmee ik ook gewoon de boomstam door kom.
Een 2e kettingzaag erbij is nog beter natuurlijk maar daar ga ik mijn geld eerst nog niet in steken.
Bedankt voor de link!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

ik kom nog even terug op afwerking (na overleg met Jan van Harskamp):

- voor buitengebruik in principe twee opties, nl op olie basis of lak
- wel noodzakelijk om te voorkomen dat hout grijs wordt en eerder vergaat
- op olie basis bv danish oil en dan 5 lagen, evt de laatste laag met staalwol iets doffer maken als het teveel glanst
- olie zou iets elastischer zijn dan lak
- als er geen water vastgehouden kan worden in holtes in het beeld is de kans op verrotting ook erg klein, het waait wel droog
- de onderkant moet vrij staan van de grond om optrekkend vocht tegen te gaan
- de olie of laklaag jaarlijks bijwerken voor duurzame bescherming

Iets anders, ik heb de EL321 van Husqvarna als electrische ketting zaag met carving blad 30cm met fijnste punt van Cannon, ketting met steek van 1/4 inch en sprocket van Carlton. Het carving gereedschap kwam vlotweg bij Wolfswinkel vandaan.

Met vr groet,

Hans
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Super dat je hier nog even op teruggekomen bent! Ik probeer natuurlijk zo weinig mogelijk tot geen holtes te creëren maar je weet maar nooit hoe het uitloopt.
Ik ga achter Danish Oil aan! Danku voor de input! :D
Dan eens kijken hoe lang hij meegaat tot ik de volgende moet gaan maken:p

Zolang ik geen reactie terug krijg laat ik het er eerst wel bij zitten met dat blad. Een carving tip is natuurlijk wel heel mooi, maar ik werk de beelden tot zover toch af met gutsen en beitels dus dan ben ik die in principe nog niet nodig.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De laatste tijd niet echt tijd gehad om hier mee bezig te zijn. Of eigenlijk tijd er voor vrij weten te maken. Mede door de aanschaf van een vlak/vandiktebank en een lintzaag kan ik nu zoveel dingen maken die ik altijd al wou maken dat de adelaar al snel links komt te liggen. En dan komen er op internet gewoon teveel ideeën inspiratie naar voren om gewoon links te laten liggen en er niks mee te gaan doen. Tissuedoosje, naambordje, af en toe wat Tiffany (glas in lood maar dan nog wat fijner) er tussendoor, kaarsenstandaarden, snijplanken... Dan weer even een paar avonden met de aderlaar bezig om dan vervolgens weer verder te gaan met Tiffany.
Dit weekend wou ik weer gaan spelen met de kettingzaag om vogelhuisjes uit een boomstam (uit 1 stuk dus) te maken voor de aankomende winter dus dan komt er ook weer weinig van de adelaar terecht.

Heb nog wel wat kiekjes genomen tussendoor er gaat ook heel veel tijd zitten in dingen die je niet zomaar als grote verandering ziet.

20131005_160549.jpg 20131006_140049.jpg

Of dat je fouten in je ontwerp tegen komt waardoor je alle vorderingen weer weg moet hakken om het weer beter uit te laten komen. Zo kwam ik bijvoorbeeld totaal niet uit met de lengte van de poten toen ik het op schaal na ging meten van een foto van een echte adelaar. En daar kwam ik pas achter nadat ik de ruwe vorm er al in gemaakt had. Ik had ze namelijk te lang gemaakt. En dat had ik op het eind van die poten nog een groot blok over gehouden om de klauwen uit te halen. Maar omdat die poten dus ingekort moesten worden kwam ik met dat blok hout voor de klauwen ook niet meer goed uit. Met het gevolg dus dat het nu een staande adelaar wordt in plaats van een adelaar die over het water heen scheert om een vis te vangen.
Hieronder alvast 1 poot 'afgezet' en dus naar beneden gericht.

20131019_121209.jpg 20131029_215027.jpg

Grootste probleem... of eigenlijk heb ik een hekel aan het woord probleem, ik praat liever in: Uitdaging... zijn echter de vleugels. Het totaal plaatje lijkt best leuk en eerst viel het me niet echt op maar als je de foto bijvoorbeeld ziet waarbij ik er bovenop sta dan kan ik me alleen maar storen aan de lengte van de vleugels.. Die zijn als ik het een beetje goed na meet zo'n 75cm te kort.

Zo staat ie er nu bij. In de schuur want dan kan er ook aan gewerkt worden als regent.

20131212_204709.jpg

Maargoed.. De vleugels dus.. Het blok hout wat tussen de vleugels weg is gekomen ligt er nog steeds ongeroerd bij. Ik wil eens even kijken of ik dat stuk kan gebruiken om de vleugels dan nog wat meer op lengte te krijgen. Heb het even uitgetekend in Paint ter verduidelijking. En dan wou ik het zo uit proberen te laten komen dat het nieuwe gedeelte net op de rand van het verenkleed ligt, dus op een punt waar net weer een nieuwe rij veren begint voor zover dat lukt, om zo het aanhechtingspunt zoveel mogelijk uit het zicht te halen. En dan zoveel (bruis?)lijm er tussen dat er zo weinig mogelijk vocht tussen kan komen.
Zo dus:
vleugel.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.