Krant op houten tafel bevestigen

dannym

Nieuw lid
1 okt 2013
2
0
Ik wil op een kleine vierkant bloktafeltje een krant ''plakken''. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen ''plakken'' en nadien het beste kan behandelen zodat het gebruikt kan worden als bijzettafeltje?




Dank!

Danny
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hm, lastig. Misschien even papier mache? Daarna met een vernis afwerken. Maar welke vernis geschikt is zou je denk ik een test voor moeten maken. Het moet wel kunnen; heb ooit in een kringloop een kastje gezien die vol met Donald Duck stukjes was geplakt.

Edit; je kan ook ervoor kiezen om het erop te plakken en een (plexi)glas plaat erop te leggen.
 

ernst

Actieve deelnemer
er is in de hobbywereld speciale lijm voor , naam is even weg uit de grijze cellen
plakken ze servetten me op alles van hout
dat kan je gewoon aflakken met celluloseslak
dit volgens de instructie van mijn echtgenote
dus even googelen of naar een hobbyzaak
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou spanlak Proberen.Dit gebruiken we in de modelbouw om zijde of papier op vliegtuig modellen te pakken.
Ik denk dat het met kranten ook wel zou werken.
Als het droog is lakken wij het af met 2k lak.
Even een proefstuk proberen.


Groet John
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Krant zal waarschijnlijk niet mooi worden, het schijnt namelijk door waardoor je de letters van de voor en achterkant door elkaar ziet lopen. Probeer het eerst maar eens op een teststukje.

Maar, wat je wel kan doen: Maak kopieën van de kranten die je wil gebruiken. Om de kleur van echt krantenpapier te benaderen kan je het kleuren met thee. Even proberen en verdunnen tot de kleur naar tevredenheid is. Dan het papier goed laten drogen, liefst onder een stuk plaatmateriaal met gewichten er op, zodat het mooi vlak blijft. Met behanglijm, gewoon het standaardspul, of met boekbinderslijm, het papier op het hout plakken. Dan aflakken met een gewone meubellak op waterbasis, drie a vier niet te dikke lagen (anders laat je lijm weer los). Ik heb dit een paar weken geleden gedaan met muziekpapier, na een aantal experimenten bleek dit de beste methode te zijn. Ik ga er van uit dat het goed blijft, maar kan natuurlijk niet in de toekomst kijken.

Succes!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Ernst. Dat heet Decopatch-lijm. Werkt goed met het speciale decopatch papier en zal met krant ook wel werken, maar dan krijg je dus het doorschijnen van de achterkant zoals in de post hierboven genoemd. Gewoon papier plakken met decopatch zou ik niet doen, die lijm moet het papier helemaal doordrenken en gewoon papier wordt dan te nat en lijmt niet meer mooi vlak.

Overigens kan Decopatch een erg leuke afwerking zijn voor allerhande trivia uit hout, karton en plaatmateriaal, ik gebruik het wel op draaiwerk en voor het aankleden van kistjes en zo.

Groet, Rob.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Misschien nog een aanvullend ideetje. Als je het papier vast hebt op een plaat kan je bijvoorbeeld een tijdelijk kader er omheen zetten die net wat hoger is, bijv 2 tot 5mm. Vervolgens dat blad afgieten met heldere zelfnivellerende epoxy. Zoiets dat gebruikt wordt om gietvloeren te maken. Kadertje verwijderen daarna en blad opmaat zagen. Vervolgens om de randen mooi af te werken een definitief houten kader eromheen die je gelijk freest/schaaft met het blad. Voordeel van epoxy is dat het niet verkleurt, helder is en goed krasvast.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Een beetje laat maar google eens Mod Podge. Via Ebay gemakkelijk te verkrijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.