Kruisboog Ontwerpprobleem (brainstorm fase)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb af en toe van die hersenspinsels die ik even moet uitwerken, nou kwam ik op het internet het idee tegen om een houten kruisboog te maken met een latex elastiek (marshmallow munitie). Alleen wou ik hier mijn eigen ontwerp van maken. Het leek mij praktisch om de armen van de boog inklapbaar te maken (omdat er bij elastiek niet zo vreselijk veel kracht op komt).

Maar nou zit ik dus met het probleem: Hoe maak ik de armen inklapbaar, maar wel stevig en zodat je ze gemakkelijk weer los kan halen? (Het gaat hier met name om de vergrendeling van de armen)

Ideeën? schiet maar raak!


Kruisboog1.jpg


Kruisboog2.jpg


Dat iedereen even weet waar ik sta:
Ik weet dat dit mogelijk onder de wapenwet valt (al denk ik dat het met elastiek en marshmallow munitie zal meevallen). Ik ben ook niet van plan er mee over straat te gaan marcheren. Ik zou het nooit gebruiken om op andere personen te schieten, als daar tenminste van tevoren geen afspraken over zijn gemaakt en de nodige veiligheidsmiddelen zijn getroffen (veiligheidsbril bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Een idee, maar ik weet niet of ik het uitgelegd krijg in tekst.

Je hebt nu een pen-gat verbinding van de armen met de kolf. Als je nu eens het van gat in de armen een sleuf maakt (met breedte van de pen) en je verlengt het uiteinde van de armen.
Je kan dan de armen dichtklappen (je eerste foto) en naar voren schuiven, waardoor ze gesloten vastklikken.
Als je dan de armen terug naar achteren schuift (dan bevindt de pen zich op het einde van de sleuf) kan je de armen naar buiten roteren en naar het midden schuiven, zodat de pen zich weer aan het begin van de sleuf bevindt.
De uiteindes van de armen schuiven dan aan de kolf in waardoor ze zich vergrendelen.


Beetje het systeem van een herderinnekopje aka "luikwervel":
wervel_5_luikwervel_herderinnekopje_www_hang-sluitwerk_nl.jpg


Eventueel kan je dit nog versterken door in de kolf een haantje te maken dat in de uiteindes van de sleuf valt eens de armen naar binnen geschoven worden in open stand.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
ik snap wat je bedoelt, maar zonder haantje houdt enkel het elastiek de armen geborgd in de kolf? ik zal het even uitwerken, kijken of we op dezelfde lijn zitten..
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een statische boog met elastiekjes? Gewoon over twee wieltjes van voor zo ver mogelijk terugplooien. Hoe langer de elastiek hoe krachtiger het schot.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Als je elastiek gebruikt, maak dan géén armen aan je kruisboog, dit zal n.l. een negatieve uitwerking hebben op de snelheid waarmee je munitie wordt afgeschoten. Problem solved ;)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Laatst bewerkt:

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik neem aan dat je TheSlingShotChannel al kent? Of zijn website? Daar staan heel veel ontwerpen op die je vast inspiratie kunnen geven. In één van de vele filmpjes (vraag me niet welke) wordt uitgelegd waarom je geen armen moet gebruiken bij elastiek powered kruisbogen. Dit heeft met name, zoals Damien al aangaf, te maken met het feit dat de snelheid bij dit soort kruisbogen wordt behaald door de lengte die het elastiek kan rekken.

Edit: tweede keer vandaag dat tijdens het typen van een bericht iemand me net voor was:D
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De armen van je kruisboog kan je misschien vastmaken aan een stukje rondhout dat in het 'lijf' van de kruisboog 180 graden kan draaien. Dan maak je ze zo dat ze naar voren inklappen, en naar achteren niet verder dan 90 graden kunnen. Bij het inklappen vouw je ze eerst naar voren weg, en dan roteer je ze naar achteren langs het 'lijf' van de kruisboog.

Om het kruisboogidee te handhaven schiet je dan met elastiekjes zoals die houten geweren van backyardartillerie doen. Voor het idee geef je dan de kruisboog nog een pees die verder niet functioneel is.

Groet, Karel
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Als je elastiek gebruikt, maak dan géén armen aan je kruisboog, dit zal n.l. een negatieve uitwerking hebben op de snelheid waarmee je munitie wordt afgeschoten. Problem solved ;)

De kruisboog is eigenlijk vooral voor de sier, leek me alleen leuk dat hij ook werkelijk iets kon afschieten. anders had ik het ontwerp ook wel anders gemaakt
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ken je deze?

Ik heb ooit twee van deze duelleerpistolen gekocht. Met mijn zoon heel wat shoot-outs door het huis heen gespeeld!

Groet, Karel

De bedoeling is dat het "wapen" een projectiel afvuurt :p niet de elastiekjes zelf. het schijnt in japan een hobby te zijn voor volwassenen om volautomatische elastiekjesgeweren te ontwerpen en te construeren. maar dat is niet helemaal wat ik zoek
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Kijktip: het Slingshot Channel van Jörg Sprave. Hij maakt dingen die zeker wel onder de wapenwet vallen:
http://www.youtube.com/watch?v=JOlw8RW8YGI&feature=player_detailpage#t=48
http://www.youtube.com/watch?v=qxtHtPK2MH8&feature=player_detailpage#t=123
vergelijking van rubbers voor je elastiek: http://www.youtube.com/watch?v=S7ct_n1HVqM
Meerdere types sling-x-bows: http://www.youtube.com/watch?v=3Ncf-odoJSs

Ik neem aan dat je TheSlingShotChannel al kent? Of zijn website? Daar staan heel veel ontwerpen op die je vast inspiratie kunnen geven. In één van de vele filmpjes (vraag me niet welke) wordt uitgelegd waarom je geen armen moet gebruiken bij elastiek powered kruisbogen. Dit heeft met name, zoals Damien al aangaf, te maken met het feit dat de snelheid bij dit soort kruisbogen wordt behaald door de lengte die het elastiek kan rekken.

Ik had het kanaal zelf nog niet ontdekt, bedankt!
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Als ik er toch armen aan ga maken denk ik erover ze toch gewoon functioneel te maken (zonder elastieken dus), heeft iemand een idee wat voor hout ik zou kunnen gebruiken voor de armen? ik heb al ergens gelezen dat taxus of osage orange ideaal zou zijn, maar hier kan ik niet zomaar aan komen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.