Los dopje voor lijmklem?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een aantal lijmklemmen waar het dopje van mist. Er is vast een echte naam voor, maar op de foto kan je zien wat er ontbreekt (behalve het handvat :)). Is zoiets los te koop of een voudig te maken?

DSCF2485k.jpg
 

WR1944

Oud hout
De blauwe klem heeft waarschijnlijk een schotelvormige ring als klem-element gehad. De rode klem denk ik een vlakke voet met een kogelgewricht.
De blauwe klem had oorspronkelijk een recht cilindrisch uiteinde waar de schotel over heen geplaatst werd. Daarna werd het cilindrische deel zodanig gestuikt (geklonken) dat de ring er niet meer af kon maar wel vrij kon ronddraaien. Bij de rode klem zat er een holte in de voer waar het kogelvormige einde van de schroefstang net in paste. Door de rand van het gat in de voet met een wat conische stempel aan te drukken zal de diameter ter plaatse wat kleiner worden zodat de kogel achter de rand blijft hangen. De voet kan wel vrij draaien en wat kantelen.
Om de zaak te repareren heb je wel ervaring in het metaalbewerken nodig en een draaibankje. Ik denk dat je goedkoper uit bent door beide klemmen weg te gooien en op de rommelmarkt wat "nieuwe" koopt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou ze inderdaad inleveren als oud ijzer en dan gewoon weer 2 nieuwe kopen. Mochten ze echter enige sentimentele waarde hebben dan is het een ander verhaal natuurlijk..
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
blokje metaal gat er half in en aan de spindel schuiven, gaatje door het geheel, splitpen of spanhulsje erdoor, klaar.
en het handvat is zo moeilijk niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het zijn helaas niet alleen deze twee. Weggooien kan altijd nog.

Ik ben niet zo goed met metaal bewerken, (kleine) gaten erin maken heb ik bijvoorbeeld al het gereedschap niet echt voor (goede boren). Vandaar dat ik hoopte dat er iets slims te gebruiken is (een bestaand product). Het handvat is inderdaad niet zo'n probleem.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb er een vierkant blokje beuken opgemaakt, vastgezet met een stalen pennetje onder de "kop". Bij de rode tang lukt dit nog wel, bij de blauwe wordt dit lastig. Als ik er van de week aan denk, zal ik wel een foto maken
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Is beuken sterk genoeg hiervoor? Blijkbaar wel :) Evt. nog een klein plaatje/ringetje metaal ertussen. Goed idee, dit is makkelijk zelf te maken. Ik heb vast nog wel wat beukenhout liggen...

Een foto zou fijn zijn! Vooral dat borgpennetje zie ik nog niet helemaal voor me.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik had vandaag ff gekeken hoe ik ze destijds gemaakt had. Verschillende houtsoorten gebruikt, beuken, eiken en multiplex, oftewel er sneuvelt er wel eens een:cool:
De snijhoek van de boor moet redelijk kloppen met de kop van de spindel, om een zo goed mogelijk aansluitvlak te krijgen, om splijten te voorkomen.Bovenfrees is ook een optie met een rond freesje erin, gewoon verschillende uitproberen. Dan links en rechts van de spindel, onder kop een pennentje er door heen, deze gemaakt van een latnagel, voorgeboord met 2,5 mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.