Onbekende onderdelen

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hier twee onderdelen van machines. Zat bij een partij lijmklemmen e.d. De een is een apparaat om werkstukken vast te klemmen. Het zit vastgebout op een balk. De ander kan in een paar richtingen versteld worden (denk ik) en bevat een kolom met tandrad.

Bij welke machine horen de onderdelen?

DSCF2483.jpg

DSCF2484.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
ik denk dat die kolom van een boormachientje is geweest, om het plateau (waar je dus je werkstuk in klemt) in hoogte te verstellen grijpen er tandwielen aan de tandheugel (tandrad). waarschijnlijk klem je een boormachine in het ronde gat (2e foto).

De andere misschien een geleiding voor een cirkelzaag? de balk dient als rechte geleiding en met de klem kan je dan je "te verzagen stuk hout" vastklemmen.
 

tuoh

Oud hout
De klem is van een penmachine afkomstig, het is namelijk de verstelbare aanslag op de tafel, inclusief klem dus. Het tweede item is een onderdeel van een aandrijver, kolom plus scharnierpunten maar zonder de aandrijfunit.

Mvg,

André
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Ik wou zeggen langgatboormachine, maar dat lijkt qua bewerking nogal op een kettingsteekmachine natuurlijk.
deze als geheel past echt niet bij een langgatboormachine, al heeft die een soortgelijk klem systeem
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat eerste is duidelijk. Bedankt!

Het tweede item is een onderdeel van een aandrijver, kolom plus scharnierpunten maar zonder de aandrijfunit.

Wat voor aandrijver? Die aandrijfunit zit dan in het onderdeel (die kraag)?

Ben benieuwd of degene die op de veiling die machines heeft gekocht, deze onderdelen mist :p Ik kan er overigens niets mee, dus als er mensen geinteresseerd zijn...
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Haha altijd leuk om uit te vogelen wat nou waar bij hoort. Het is net of je stapel dinosaurusbotten hebt opgegraven. Erg fascinerend, maar geen idee welk bot bij welk beest past ;)
Ik heb overigens wel interesse in de excenterklem. (Foto 1)
Groetjes
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.