garantie geven op houten luidsprekerboxen

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo luitjes

een kennis van me wil dat ik weer voor een kennis van hem houten luidsprekerboxen ga maken.
het moet van massief eikenhout worden en ze krijgen een aparte designvorm.
de vorm zorgt ervoor dat mijn kennis bang is dat het hout gaat scheuren.
ik ben daar zelf niet zo bang voor maar waar die luidsprekerboxen uiteindelijk komen te staan weet ik ook niet.
dat maakt het voor mij ook wat moeilijker dus wil ik een soort handleiding maken
hoe om te gaan met die boxen. iets in de zin van;
- niet in het volle licht zetten
- niet boven een radiator zetten
- zorg dat de luchtvochtigheid tussen 50 en 60% zit en slechts langzaam veranderd.
- eventueel om de zoveel tijd inolieën.

kunnen jullie nog wat dingen bedenken die een eindverbruiker zou moeten doen of juist zou moeten laten
om ervoor te zorgen dat de luidsprekerboxen niet scheuren?

groet
Jan
 

WR1944

Oud hout
Ik kan je helaas geen direct antwoord geven maar ik zit wel voor een min of meer aanpalend probleem. Ik wil op (lange) termijn ook boxen maken die zo rond de 60 tot 75 liter moeten worden. Ik had een vormgeving als van Ellipson in gedachte. Dat is een wat hogere smalle kast met zijkanten waarvan het voorste deel iets taps naar het midden neigt. Een plaatje was duidelijker geweest. Ik ga het van 3/4" MDF maken en de buitenkant in een glanzende lak verven/spuiten.
In jouw geval zou je ook MDF kunnen nemen en dat fineren. Ik weet niet hoe jouw vorm er uit ziet en of het dan te fineren valt maar het MDF lijkt me een redelijk alternatief.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
sorry, maar ik gruw van mdf.
ik werk alleen maar met massief hout en de vorm die ik nu ga maken is zo gebogen 3D dat ie niet eens gefineerd kan worden.

groet
Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@edjebel
de luidsprekers die ik moet maken hebben een dusdanig aparte vorm dat de houteigenschappen zelf misschien nog wel belangrijker zijn dan de akoustische eigenschappen.
wat zouden jullie adviseren voor luchtvochtigheid, temperatuur, zonlicht, etc.

groet
Jan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
"Deze boxen zijn gemaakt om naar te luisteren, bij onregelmatigheden aan de boxen is het het beste uw ogen dicht te houden en van de muziek te genieten".
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Wat is eigenlijk de bedoeling? Een mooie luidsprekerkast maken of eentje die goed klinkt? Zoals WR1944 al aangaf, wil je voor een goede akoestische weergave vooral een materiaal hebben met zo weinig mogelijk resonantie. Eigenlijk wil je het tegenovergestelde van een klankkast zoals van een gitaar. MDF is een goed materiaal voor luidsprekerkasten, het tegenovergestelde is bevoorbeeld fijngenerfd cederhout. Uit de voorgaande posts heb ik begrepen dat het visuele aspect erg belangrijk is. Eikenhout kan gebruikt worden als je maar voldoende wanddikte gebruikt om resonantie te vermijden. De werking van het hout door de variabele relatieve vochtigheid kan je niet uitsluiten tenzij door het hout hermetisch van de omgevingslucht af te sluiten door bvb een epoxy coating. Rest dan nog wel grote temperatuursverschillen te vermijden. Maar eerlijk gezegd, ik zou er niet aan beginnen en er al zeker geen garantie op durven geven.
Groetjes,
Pascal
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
nou, gelukkig denk ik er heel anders over.
mijn vraag ging over het garantie geven op houten luidsprekerboxen.
mdf is geen hout en daar heb ik dus niets mee te maken.
netzomin als met de akoestiek. die kennis heeft een tekening gemaakt die volgens hem akoestisch goed is
en heeft gevraagd of ik het kan maken en er garantie op kan geven.
als het ding straks alleen een krassend geluid kan maken is dat niet mijn probleem.
als ie gaat scheuren wel.

groet
Jan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
nou, gelukkig denk ik er heel anders over.
mijn vraag ging over het garantie geven op houten luidsprekerboxen.
mdf is geen hout en daar heb ik dus niets mee te maken.
netzomin als met de akoestiek. die kennis heeft een tekening gemaakt die volgens hem akoestisch goed is
en heeft gevraagd of ik het kan maken en er garantie op kan geven.
als het ding straks alleen een krassend geluid kan maken is dat niet mijn probleem.


als ie gaat scheuren wel.

groet
Jan

Hier kan ik het toch echt niet mee eens zijn, je zou ten alle tijden volledig achter je product moeten staan, dus dat zou ik ook opnemen in een disclaimer...maar goed de klant is koning zullen we maar zeggen...ook al levert het niet het ultieme luistergenot...

Kun je een schets plaatsen, misschien kunnen we hier eventuele pijnpunten vinden.
Ook kan de resonantie in de speakerkast voor beschadigingen zorgen, maar hoe ga je bewijzen dat de kast scheurt door trillingen???
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Jan een massief houten luidspreker is hoe dan ook een meubelstuk in de woning niks meer of minder, hoe de technische uitvoering van de luidspreker uitgevoerd wordt, hangt samen met het ontwerp die jij niet bepaalt, door het te willen maken zeg je feitelijk ja het kan, ik zou dat afdekken in een contract.
Experimentele prototypes zijn normaal in die geluidswereld benader het mijn inziens op die manier.

Maak je het of niet dat bepaal jij, lastig om te oordelen zonder specifiek het ontwerp te kennen. overigens zie ik mijzelf niet als een expert maar heb wel wat ervaringen opgedaan.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Nog iets de link die ik eerder plaatste is van een luidspreker van de zeer succesvolle massief houten luidspreker fabrikant Sonus Faber uit Italie.
De grondlegger en ontwerper heeft de firma verkocht en is een nieuw merk gestart alweer enige jaren geleden en is daar ook weer succesvol mee.
Ja nog steeds massief hout.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Een interessante discussie die eigenlijk twee kanten opgaat: de esthetische en de akoestische.

Esthetisch is er m.i. weinig mis mee als een massief houten speaker scheurtjes en wat dies meer zij zal gaan vertonen. Iedereen die maar een beetje verstand heeft van hout zal meteen onderkennen dat dát juist het karakter van hout is. Gebruik maken van goed gedroogd hout is een absolute must om werking van het hout tot een minimum te beperken, maar helemaal voorkomen kun je dat nooit. Daar kun je naar mijn bescheiden mening nooit en te nimmer garantie op geven.

Hoe goed het ontwerp ook is, een scheur die door-en-door gaat kan zorgen voor ongewenste resonanties en - nog véél erger - voor zgn. akoestische kortsluiting. Akoestisch gezien kan buitensporige werking van het hout dus tot het vallen-of-staan van de geluidskwaliteit van de speaker zorgen. Om dit te tackelen zou je eens kunnen uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om de binnenzijde van de speakers te voorzien van een of andere alles-afsluitende substantie (ik ken de akoestische eigenschappen van bijv. met epoxy ingesmeerde vezelmatten niet, maar ik bedoel dus iets in die trant...). Dat geeft je mogelijk de ruimte om de "eis" van de klant te kunnen inwilligen. Er zijn vast luidspreker-bouwers die je daarbij kunnen adviseren.

Succes !
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Als iemand een luidspreker laat maken door een houtbewerker, dan gaat hij nooit voor het akoustische, ik heb zelf electrostaten gebouwd, vorm volgt de techniek.

Dus, ik zou me niet te veel zorgen maken over de akoustiek, die is trouwens meestal goed genoeg, als je echt over akoustiek praat, dan ga je veeeel verder dan de kast alleen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ter informatie
De vorm van de luidsprekers die ik moet maken is berekend door een geluidstechnicus,
en als ze gemaakt zijn wordt de elektronica verder afgestemd op de binnen en buitenvorm.
maar dat heeft allemaal niets met mijn vraag te maken, namelijk ; "hoe geef je garantie op de houten vorm"
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
JAn, misschien wel handig als je ook laat zien hoe die vorm eruitziet. Dan weten andere forummers ook waar eventuele knelpunten zitten. Plaatje of tekening doet wonderen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De wettelijk garantie in Nederland bedraagd 6 maanden, maar als koper mag je er van uitgaan dat speaker boxen veel langer mee gaan. Dus als de speakerbox volgens de regels is gebruikt zal de koper ook na twee jaar nog aanspraak maken op garantie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.