Vraag over spleten in tafelblad

jjjlll

Actieve deelnemer
All,
bij een kennis kom ik een tafelblad tegen, gemaakt van houten blokjes.
Blijkbaar is de maker niet voorzien van een goede zaagtafel, of hij heeft slordig gezaagd, of hij is wel erg artistiek.
Er zitten grote sleuven tussen de blokjes, zie ook de twee foto's.
Heeft iemand een idee hoe en waarmee ik die sleuven kan opvullen / wegwerken?

met vriendelijke groet

Joep van der Linden
IMG_20130927_103041_resize.jpg
IMG_20130927_103059_resize.jpg
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Alle stukken in een verschillende richting gemonteerd en opgesloten, dat vraagt er om. Interessant om te zien hoe dat kan opgelost worden. Ben benieuwd. Want eigenlijk wel heel mooi (maar dat is goesting)
 

A.N

Actieve deelnemer
Heeft geen zin bij dit soort blad constructies om kieren proberen weg te werken.
Dit soort vormgeving van tafelbladen zul je dan ook bijna nooit tegenkomen, een dergelijke constructie staat bijna garant voor problemen als je tenminste met massief hout werkt.

Hout zal altijd werking vertonen en als de stukjes allemaal dezelfde kant oplopen kun
je het nog redelijk vlak en gesloten houden maar op deze manier gaat dat niet lukken.

Gewoon mee leren leven, hoort bij het aparte ontwerp zullen we dan maar zeggen. :)
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik zou er gewoon mee leren leven. De sleuven zijn ook zo groot, dat als je ze zou vullen (met wat dan ook: epoxy; zaagsel met houtlijm, etc), zou dat enorm opvallen. De allergrootste gleuven, kun je misschien nog opvullen met mooie latjes in een bijpassende of juist contrasterende kleur.
Eigenlijk vind ik het wel mooi zo. Ik hou wel van dat rustieke, maar het kan onhandig zijn in dagelijks gebruik.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die spleten lijken mij juist onderdeel van het geheel als ontwerp te zijn.

En alsjeblieft, mik er geen epoxy overheen want dan krijg je echt een plastic tafel en vermoord je het karakter.

Persoonlijk vind ik het juist een mooie tafel zo.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het eerste wat mij te binnen schoot is: vul de kieren op met een zwart vulmiddel. Geeft een beetje een boten-dek-karakter.

Maarrrr... kijkend naar foto 2... Als (als......) je er al wat mee zou willen doen, dan wordt het m.i. een hels karwei: niet alleen heb je te maken met sterk wisselende breedtes van de kieren, je hebt vooral ook te maken met aanzienlijke oneffenheden in het oppervlakte van het blad. Dat ga je volgens mij nooit goed krijgen (of je moet er al voor kiezen om het complete blad af te laten vlakken in bijv. een breed-vandiktebank...).

Zoals hierboven al geopperd: laat het voor wat het is, als onderdeel van het karakter van de tafel.

Succes !
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik zou het zo laten. Wil je toch opvullen dan even informeren wat ze in de boot bouw gebruiken. Hierna met de parketschuurmachine er overheen..
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Vullen heeft geen enkele zin. Het hout blijft werken en dan krijg je weer kleine scheurtjes. Het is wel een goed voorbeeld voor houtbewerkers dat hoe mooi je het ook bedenkt je wel rekening met werking moet houden.
Overigens hadden ze bij ons op het werk een tafel staan waar het hout in de breedt niet kon werken en daar zaten op een moment lengte scheuren in van wel een cm breed. Tsja en dan vraag ik me wel af wat dat geintje gekost heeft en wie het uitgezocht heeft.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties,
Wellicht heeft Gompy het bij het rechte eind, een prachtig ontwerp.
Alleen is het functioneel een draak, probeer de broodkruimels en andere eetwaren er maar tussen uit te vissen.
Dan maar een tafelkleedje er over tijdens het eten.

Joep
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
opvullen met een contrasterende laag zoals bij boten, die is ook wat flexibel, en om het dan nog enig gelijkmatig te laten uitzien, denk ik wat gleuven frezen daar waar het nu wel goed sluit. zodat het een geheel word
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Epoxy is wel de manier om het blad gebruiksvriendelijker te maken maar je moet er van houden, de glans de kunststofachtige look van epoxy. Wat je wel zou kunnen doen is als je toch epoxy neemt is de uitgeharde epoxy schuren met korrel 400. Zo krijg je een mooi glad oppervlak waar de sterke glans vanaf is. Ik heb dit ook wel eens gedaan, ziet er wat echter/minder kunststofachtig uit vind ik.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zo'n blad is natuurlijk wel keurig te maken als je een spaanplaat ondergrond neemt en er
parket (6 a 7 mm) als afwerklaag op lijmt (ook de onderzijde belijmen om krom trekken te voorkomen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.