Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

verstekschaaf(miterplane) in aanbouw

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpghey hallo vandaag begonnen met de bouw van een verstekschaaf .
    De body is al een heel eind op weg
    hij is gemaakt van beuken met slaap ik vond dit stuk hout tussen brand hout afkomstig van een pallet
    ik ga als beitel gebruiken een oude nooitgedacht
    ik heb hem al ruw in de schuinte geslepen man wat is dit staal hard
    het is ook de bedoeling om er een handvat op te plaatsen
    deze zal onder een hoek van 45 graden komen te staan zodat je beide kanten op kunt drukken
    suggesties ? ik hoor ze graag
    overigens de beitel staat onder een hoek van 45 graden en hij ligt in 30 graden
    mvg Leroy
    Laatst gewijzigd door leroy; 27-09-13 om 03:36. Reden: Foto's opnieuw toegevoegd

EEuuh leroy wij zijn gek op foto's en filmpjes

sorry loop nog steeds te klooien met de foto's

verwacht er niet te veel van het is een probeersel

hallo Leroy

de foto's zijn nog steeds niet zichtbaar.

groeten ,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Ik zie wel foto's in de eerste post. Dat gaat een mooi schaaf worden. Beuk-met-slaap is altijd spannend, niet te geloven maar wel een geluk dat dit in sommige houthandels als brandhout wordt verkocht

Om de een of andere reden doet me dit denken aan zo'n oude komkommerschaaf :-) Het wordt wel een mooie zo!

Alleen... vergis ik me nou? Het lijkt erop dat je de beitel precies verkeerd om hebt. Je tilt je werkstuk nu op als je schaaft omdat de beitel eerst aan de onderkant raakt. Eigenlijk wil je het werkstuk op je futselplank drukken en moet dus de bovenkant van de beitel eerst raken.

Maar misschien ligt dat aan de foto's in combinatie met de tekening van het hout. Of je bent linkshandig, dat kan ook :-)

Hey hallo
    Dat laatste klop ik ben zowel links als rechts handig
    Ik heb nu de beitels geslepen en een wig en even getest maar dat schaafd erg goed beter dan verwacht zelf
    Nu moet er nog een handvat aan en de opening aan de boven kant moet nog groter want de schaaf krullen blijven te veel hangen
    Mvg Leroy

Forum Rechten