Test straalapparaat.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vanmorgen bij HBM aluminiumoxide gehaald, grof, korrel 60 (wilde liever 150 maar dat was op) Rond 1230 uur begonnen met een eiken stoeltje dat kaal gemaakt moest worden voor whitewash en nieuwe bekleding. Inmiddels ruim twee uur verder:

Eerste resultaten vallen zwaar tegen. Het gaat wel, maar heeeeeeeel langzaam, ongeveer een derde van het te stralen gedeelte (voorzien van snijwerk) is kaal, althans redelijk kaal. De diepere hoekjes van houtsnijwerk worden niet meegenomen. Bovendien blijft er iets van het stof van het straalmateriaal in het hout zitten wat een donker effect geeft (straalmateriaal is donkerbruik, stom, had ik kunnen weten natuurlijk). Blazen met hogedruk haalt wel wat weg, maar das weer extra werk. Tot nu toe heb ik de hele emmer van tien kilo al twee keer door de straler geblazen. Best arbeidsintensief, mijn droom om in een uurtje een meubeltje kaal te hebben gaat niet in vervulling vrees ik.

Een snelle test op wat oud gereedschap laat iets heel anders zien: dat werkt als een speer! Ook minder snel dan ik dacht maar binnen tien minuten had ik een oud zaagje helemaal blank! Gelukkig maar, want anders was het allemaal zonde van het geld.

Verf verwijderen van metaal gaat moeizaam. Een zelfgeschilderde zaagbeugel ging nog wel, maar een in de fabriek gespoten beugel wilde maar met heel veel moeite afscheid nemen van zijn verflaag. Toch is dit straalmateriaal daar geschikt voor.

Aan de druk kan het niet liggen, ik heb tussen de 5 en de 8 bar geëxperimenteerd en er is weinig verschil te merken tussen hoog en laag. Afstand en hoek naar het te bewerken materiaal doet ook weinig. Wel gemerkt dat je de straler continue tamelijk vinnig moet bewegen, anders komt er te weinig straalmateriaal door. Mijn 25 liter compressortje heeft erg veel moeite met de hoeveelheid lucht die gevraagd wordt, het ding is er eigenlijk te licht voor, 50 tot 100 liter is denk ik wel het minimum.

Ik sta buiten in de open lucht te stralen op een groot dekzeil, dat gaat goed. Goed masker op het gezicht en een petje op ivm overal heenschietend straalmateriaal, dolle pret! Het straalmateriaal laat zich eenvoudig met stoffer en blik verzamelen voor hergebruik.

Ik ga even een bakkie doen en dan een deel van het stoeltje licht met de verfbrander behandelen, daarna met de straler er over, zou beter moeten geen. Zal dat uiteraard laten weten.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De verfbrander deed meer kwaad dan goed, de gesmolten verf wordt in het hout geperst, en is dan nog lastiger weg te krijgen. Het straalmateriaal mengen met water schoot ook niet op, bovendien is het dan niet herbruikbaar.

Ik vrees dat het voor hout in deze combinatie niet werkt, jammer. Denk dat het met een grotere compresor vanaf honderd liter wat beter gaat, maar dan zou er ook nog een smallere nozlle op het apparaatje moeten.

Voor kleine metalen voorwerpen werk het goed, gereedschap is snel en grondig blank te maken. Een aantal antieke komgreepjes heb ik in een half uurtje mooi blank gekregen.

Groet, Rob.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik denk dat je met alles hier een beetje onder de norm zit. Ik ken het straal apparaat van de lidl niet, maar verwacht hier geen wonderen van. Tevens is de compressor waarschijnlijk erg onder bemeten. Niet alleen de tank capaciteit, maar ook het debiet van de compressor zelf. Grote kans dat er ook condenswater mee komt, wat er dan weer voor zorgt dat straal materiaal blijft plakken.

Ik heb zelf ook een goedkope straal cabine, en gebruik daar met succes glas parel of parkietenzand. Dit materiaal is licht genoeg om aangezogen te worden. Met een fijne vergiet filter ik telkens de grove delen er uit. Ik gebruik deze combi met name voor metaal overigens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.