Mijn Nieuwe Nova 1624-44 Draaibank

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag mijn nieuwe draaibank opgehaalt en in elkaar gezet. Prachtige machine, heb hem uiteraard ook direkt geprobeerd, wat een verschil met mijn oude draaibank. Die begon met 2600 toeren al te vibreren, deze geeft bij 3000 nog geen krimp en krijg je nog een spiegelglad oppervlak. Ben natuurlijk nog druk bezig met uitproberen, dus kan er nu nog niet veel meer over zeggen. Maar dat kompty nog wel. K ben dr in ieder geval zeer mee in mn sas.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Re: Mijn Nieuwe Nova 1824-44 Draaibank

Woodworker, gefeliciteerd met deze mooie draaibank.
Draaibare kop ook nog, getrapte pulleys, een flinke swing zo ik zie.
Nou beste jongen, laat nou de chips maar eens flink om je oren vliegen, en toon ons nu maar eens wat mooie draaisels.
Ad
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Na lang zoeken moet dit hem worden, de Nova 1624-44, vooral het motorvermogen en de grote range toerentallen spreken mij aan.
Nu de vraag waar koop je hem, ik ken eigenlijk maar 2 adressen t.w. Willie Vanhoutte en Baptist. De laatste rekent geen verzendkosten en dat is natuurlijk een flink voordeel bij dit gewicht en afmetingen.
Dirk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dirk,

Ik denk dat de Nova een goede keuze is. Had je ook al naar Oneway gekeken?

Waar koop je de machine ? Schulte,duitsland zou je nog kunnen proberen of anders The Toolpost, engeland.
Baptist lijkt me ook een zeer goede keuze. Goede service,fijne mensen !!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je hebt een goede keus gemaakt ;) .

Je komt uit Leeuwarden he? Dan is Memenco Europe in Hoogeveen het dichtste bij. http://www.memenco-europe.com Ik heb geen ervaringen met het bedrijf, en het is ook niet erg bekend op het forum. Hij is daar wel € 100 duurder dan Baptist.

Als je trouwens bij Hoogeveen bent, is het ook niet ver meer om door te rijden naar Schulte in Meppen (Dld). Mijn draaibank komt daar ook vandaan. Ik kon hem via via redelijk goedkoop krijgen. (het was een demonstratiemodel, waar slechts enkele keren op gedraaid was)

Baptist is altijd een goede keus, omdat ze je daar ook goed kunnen adviseren. Met Vanhoutte heb ik zelf geen ervaring, maar dat is een aardig eindje weg.

Uit Engeland halen zou ik zelf niet doen. Waarom ver weg halen als het hier ook te krijgen is? En je zit dan ook met het garantieverhaal. Klein detail, in de UK hebben de machines andere kleuren en bestickering ;)
162444_280x280.jpg


Succes met de keuze!

PS: Bij een relatief dure aankoop zoals deze kun je altijd proberen om wat accessoires erbij te krijgen.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Hij is besteld bij Baptist en wordt vrijdag afgeleverd.
Verzendkosten 0,0
Heb nog wel rondgekeken bij de andere leveranciers, Sculte was € 200,00 duurder, Memenco 100, en in GB bestellen leek mij inderdaad een risico i.v.m. garantie en mogelijk ook een andere schroefdraad op de hoofdas dan mij huidige 33mm
De diverse aanbevolen banken heb ik ook bekeken waarvan enkele in de prijsklasse waarbij je van het wisselgeld deze teknatool zou kunnen kopen. T' is maar wat je nodig hebt bovendien is een draaibank voor mij als houtsnijder geen hoofdzaak.

Alle meedenkers bedankt voor de adviezen

M.v.g Dirk
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
rickkoorman zei:
Dirk,

Ik denk dat de Nova een goede keuze is. Had je ook al naar Oneway gekeken?

Waar koop je de machine ? Schulte,duitsland zou je nog kunnen proberen of anders The Toolpost, engeland.
Baptist lijkt me ook een zeer goede keuze. Goede service,fijne mensen !!

Ik heb de mijne ook bij Baptist gekocht - niet het goedkoopste adres, wel zo ongeveer de enige plek in NL waar je als houtdraaier een beetje je draai kunt vinden; en dat moeten we vooral zo houden (niet noodzakelijk dat het de ENIGE plek is maar wel dat je er gewoon terecht kunt). Overigens verkoopt 'memenco' ze volgens mij ook. Ik heb geen enkele ervaring met ze, ken ze alleen van hun website...
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Er kan worden gedraaid. Maar wat deed zich voor?
Bij het monteren van de motor op de draaibank ontdekte ik dat er in de ventilatorbeschermkap op het eind van de motor iets rammelde.
Het achterste deel ( met lager) van de motor was scheef gemonteerd op het aluminium middendeel en stond aan één kant enkele mm open. 2 schroeven zaten vast, de derde lag los in de kap. De draad in het alu huis was dolgedraaid. Waarschijnlijk gebeurd bij een poging het achterste deel met deze schroef recht te trekken.
Ik heb de 2 schroeven iets opgelost en kon het achterste deel voorzichtig recht op zijn zitting drukken.
Een 5 mm langere bout pakte wel draad en ik kon het geheel monteren.
Maar door de scheve montage was er inwendig mogelijk meer schade w.o.aan het lager want de motor liep als draaide hij in een grindbak.
BAPTIST was rigoreus in haar beslissing, meteen een nieuwe motor. Niet kijken of ze hem kunnen oplappen o.i.d maar gewoon vervangen. Dinsdag oude motor gehaald en donderdag de nieuwe ontvangen.
Zo hoort het natuurlijk ook, maar ik heb het ook wel anders meegemaakt.
Ben dus bijzonder tevreden met de goede service van BAPTIST

De constructie van de poelie aan het uiteinde van de hoofdas in plaats van tussen de lagers kwam mij in eerste instantie vreemd voor en zou helemaal tegen mijn technisch gevoel zijn ingegaan ware het niet dat ik ooit een BMW motor heb gehad met een mono poot aan het aangedreven achterwiel wat dus een vergelijkbare constructie is en ongelooflijk stabiel bleek te zijn.
 

WR1944

Oud hout
Een beetje off-topic maar als voormalig BMW-rijder (25 jaar en bijna 400.000 km met een R100RT) en BMW-magazine lezer weet ik dat die mono-poot met computer simulaties is geconstrueerd. Daar is ruim een miljoen DM aan besteed maar daarmee werd het wel een heel stabiele constructie. De vergelijking met de poelie-constructie ontgaat me een beetje. Misschien dat een foto van de poelie-constructie meer duidelijkheid brengt.
De poelie buiten de lagers is ook helemaal niet verkeerd. Mijn "gut-feeling" zegt dat het weinig uitmaakt. De poelie brengt een moment en een buiging in de as, zowel binnen de lagers gemonteerd als er buiten. De kortere lagerafstand is gunstiger voor de as bij montage buiten en de poelie is beter toegankelijk bij het snaren wisselen. Maar ik denk dat de belastingverschillen erg klein zullen zijn.
Ik zou m'n boeken van ruim 35 jaar terug uit Holland er bij moeten halen om het uit te zoeken maar ik ben bang dat de theorie een beetje aan het roesten is, :mrgreen:
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
het is een redelijke bank, maar toch gaat ie wel snel dansen bij een instabiel stuk hoor, het is en blijft een kleine draaibank. heb je ook de buitendraai inrichting erbij? die is echt super voor grote schalen.

ps. controleer of de poulies recht tegenover elkaar zitten anders gaat je bandje kapot! (was bij mij het geval)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
markvanzee zei:
het is een redelijke bank, maar toch gaat ie wel snel dansen bij een instabiel stuk hoor, het is en blijft een kleine draaibank.

Ha Mark,

Je vergelijking gaat toch een beetje scheef, zoals je echter zelf ook al aangeeft. Het is inderdaad niet de grootste draaibank als je heb vergelijkt met de Oneway of Wivamac. Dat is echter ook geen goed vergelijk. Technisch is deze bank bijzonder goed in elkaar gezet, en met inachtneming van de grenzen die de machine heeft heb je er een topdraaibank aan.

Na 2 jaar gebruik is mijn mening nog steeds onveranderd, mijns inziens blijft het de beste draibank die je kunt kopen in het prijssegment van €1000. Ga er echter geen onregelmatige stukken nat hout in spannen van 400 mm doorsnede, want dan gaat alles in dat prijssegment trillen.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Mijn mening is dat wanneer de draaibank gaat mee dansen, je draaisnelheid te hoog is.
Het voordeel is dat je dit bij een lichtere draaibank direct merkt.
Het trillen van de draaibank ligt niet aan de kwaliteit van lagering o.i.d. maar aan het totaal gewicht

De zwaardere draaibanken hebben meer gewicht omdat ze een grotere centerafstand hebben en vaak een veel zwaarder onderstel.
Het nadeel van dit hoge gewicht is dat de bank niet gaat mee deinen wanneer je b.v. te snel in onbalans draait en je dus geen idee hebt hoe slecht je de machine belast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.