Festool Boom arm/afzuigarm DIY

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Beste allen,

Ben begonnen aan een Boom arm/afzuigarm (omdat de originele erg prijzig is.......)
Heb gebruikt:
1x aluminium buis, 48mm, wanddikte 3mm
pvc verloop 40/50, paar stukjes pvc buis
Oogdelen, borgring
Bestaande slangen

Conclusie: voor relatief weinig geld werkt dit fantastisch!

Hoor graag wat reacties/ideeën/aanvullingen


boom arm.jpgboom arm2.jpgboom arm1.jpg
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Dank! Moet alleen nog een oplossing zien te bedenken voor het stroomsnoer. Zoek nog een klem oid om de stroomkabel mee te bevestigen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gaaf!!1 persoonlijk zo ik de lengte slang zo kort mogenlijk houden trouwens.
Vind je mft opstelling ook geweldig heb je deze zelf mbv profielen gebouwd?
Zoja; wat zijn het voor profielen?
Mijn tafel staat ook op wielen maar door het totale gewicht is e.e.a. niet echt verplaatsbaar meer te noemen :)
Onder en bovenplaat zijn van 3 cm mutiplex verder zitten er twee ladenkasten in, stevig afgevuld :)
Als de profielen niet te kostbaar zijn is dat mischien een leuk project voor de volgende zomer :)
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Het is een tafel van transportainer.nl, gekocht via MP en een walko werkplaatskit ook via MP! Profielen zijn inderdaad ook los verkrijgbaar. Zit veel prijsverschil in.
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Hallo Arjan,

Het zal altijd wat statisch worden maar ik heb er tot nu toe geen last of hinder van. Gebruik het uiteraard niet dagelijks. Heb wel oplossingen om te ontladen voorbij zien komen in de vorm van metaaltape.
Misschien is er een forumlid met ervaring??
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi gedaan!!
Voor je stroomsnoer... moest je bij de bouwmarkt van die pvc-haken halen waarmee pvc buizen aan de muur bevestigd worden, zo één voorzien van een moertje... Je neemt natuurlijk de diameter die overeenstemt met die van je buis en je kan die er gewoon op klikken, dan heb je het voetstukje waarin je een oogboutje in kan vijzen en kan je daar je kabel door halen. Oogboutjes kan je krijgen met open of gesloten ogen. Als je gesloten ogen neemt neem je de stekker af van de kabel, steekt de kabel door de ogen en dan de stekker er weer op. Moest je ooit je kabel opnieuw nodig hebben kan je de pvc houdertjes terug gewoon losklippen.
Alé ja, tis maar een gedacht é:rolleyes:
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zie dat je er ook nog een 'gereedschapstakel' aan die boomarm hebt hangen. Hang je daar je invalzaag in als je aan het werk bent? Ik heb ook al eens over zo'n ding gedacht. Bevalt het? Waar haal je zo'n ding?

Groet, Karel
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_5037.jpg
IMG_5038.jpg
IMG_5039.jpg
ziezo, wie zoekt die vindt, en ik heb gevonden hoe ik er de foto op krijg:p. Eenmaal dat beugeltje op je buis geklikt draai je er gewoon in wat je wil met M8. Als je bvb nog een haakje er wil aanhangen ofzo...
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
@Karel,

Dat ding kwam ik toevallig ;) tegen op marktplaats en is een balancer. Aan de balancer hang ik de afzuigslang zodat deze niet onnodig in de weg hangt. Merk Puma, staat spring-balancer op, 1,5-3kg. Bevalt mij erg goed.
 
Laatst bewerkt:

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
@Seb,

Dit is een mooie suggestie om uit te proberen. Dank!
(mooi zo'n forum en mensen die met ideeën komen!!)
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er echt goed uit die boom! Handige oplossing ook zo die walko's tegen de wand als wand inrichting! Dat had ik nog niet eerder gezien.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Seb,

Dit is een mooie suggestie om uit te proberen. Dank!
(mooi zo'n forum en mensen die met ideeën komen!!)

Ben zelf ook nog niet zo heel lang op deze forum gebotst en heb er al heel veel van opgestoken, ben ook blij als ik iemand kan helpen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
@Karel,

Dat ding kwam ik toevallig ;) tegen op marktplaats en is een balancer. Aan de balancer hang ik de afzuigslang zodat deze niet onnodig in de weg hangt. Merk Puma, staat spring-balancer op, 1,5-3kg. Bevalt mij erg goed.

Balancer. Dat ga ik onthouden. Dank je wel. Ik heb eens honderden zaagsneden door MDF moeten maken. Ik wilde dat ik toen iets had dat mijn zaag (ATF65) wat lichter zou maken. Er komt nog eens zo'n project aan, en dan ga ik eerst op zoek naar zo'n balancer!

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.