Welke scharnieren voor draaikast/deur

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik ga bijgaande kast maken, welke is voorzien van een draaideur met aan de binnenzijde planken.
Welke scharnieren kun je hiervoor gebruiken, zowel inwendige als uitwendige scharnieren zijn acceptabel.
Ik dacht zelf aan een pianoscharnier.
Kast/deur wordt ondersteund door 1 steunwiel.
kast.jpg kast2.jpg
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Welk materiaal gebruik je voor de kast zelf?

Vol hout, MDF?

Ik denk dat die opendraaiende bergingsdeur tamelijk zwaar gaat zijn, als er wat inzit.


Een pianoscharnier gaat dat niet kunnen houden vrees ik, op den duur begint die van bovenaf door te hangen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Frame van de kast wordt Berken multiplex 18 mm.
Buitenzijde wordt bekleed met 12 mm MDF en deuren worden 18 mm MDF.
Draaideur wordt ondersteund met een wiel.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
waarom gebruik je niet voor je deuren ook geen multiplex? is ook een stuk lichter in gewicht.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik gebruik in zo'n situaties een aantal keukenscharnieren, die kan je achteraf altijd nog nastellen.
Je moet wel kijken wat de maximale gewenste openingshoek is van de kast is,en dan pas de scharnieren met de juiste hoek kiezen, dat maakt nogal verschil.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Wow, 30 mm totale dikte, das solide.

Ik neem voor de achterzijde meestal 8mm, zou dat al niet genoeg zijn voor de buitenzijde?

Ik heb zelfs al eens 4 mm gebruikt op deuren, kwestie van goed aan te drukken.

Als ik je plannetje zie, dan lijkt die draaiende deur ook een 70 cm breed, als je die leggers in MDF maakt, gaan die niet zo veel gewicht kunnen dragen, tenzij je een draaglatje eronder zet.

Wel goed idee zeg, zo een minikeuken in een kast. Drie deuren dicht en alles is opgeruimd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.