Aanschaf kettingzaag.

H.A.

Nieuw lid
10 okt 2010
4
0
Vroeger ook een Dolmar gehad. Veel te zwaar en onbetrouwbaar. Ben nu blij met mn STHIL MS 181. Loopt altijd. Groet.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Elk merk (Stihl, Husqvarna en dolmar) heeft kettingzagen in elke gewichtsklasse.
Voor de dolmar kijk maar eens op http://www.dolmar.nl/machines/kettingzaag-1/2-takt-motor/
Je kunt ook op de site van stihl en husqvarna zoeken, daar vind je ook machines van een kleine 35 cc tot 120 cc.
Wat het belangrijkste is nog steeds, wat ga je er mee doen.
Ga je de kettingzaag gebruiken voor carving, dan zou je eventueel ook een elektrische zaag kunnen overwegen.
Heb je een goede dealer bij jou in de buurt zitten, ga dan daar maar eens langs.
Zoals gezegd, meestal valt er over de prijs wel te onderhandelen. En mocht er ooit een keer wat zijn met de zaag dan heb je de dealer mooi in de buurt.
Slijtmiddelen zoals kettingen/zaaglbaden/tandwielen kun je dan weer mooi bij KOX kopen, die zijn meestal bij de dealer weer beduidend duurder.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was aan het rondneuzen op ons mooie forum naar wat meer info over kettingzagen en heb daarom dit draadje opgepakt. Ik zou wel een kleine motorkettingzaag willen hebben om de bomen in de tuin wat in het gareel te houden (o.a. een rijtje knotwilgen) en om hout voor de kachel te zagen. Heb een elektrische Stihl die het wel goed doet maar mijn gereedschapboer heeft de kleine Stihl motorzagen in de aanbieding, zoals de ms 180 en de ms 211. Heeft iemand hier ervaring mee of een beter advies?

jaap
 
de ms 180 en 170 zijn erg goede zagen voor licht werk(snoeiwerk of een klein boompje)
wil je dikkere stammen zagen dan zou ik voor een klasse hoger gaan zoals de ms 231 of de 251
die laatste hebben wat meer vermogen dan de 170 en 180

of je kunt voor de 270 of de 290 gaan
iets duurder maar dan heb je nooit problemen wat betreft vermogen

denk eraan dat de 170,180 en de 211 maar kleine blaadjes hebben,dikkere stammen kunnen dus een probleem vormen
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met een vijltje met vijlhouder de ketting scherp maken gaat vlugger dan met de speciale slijpmachine.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zaagvijltjes had ik al Rene, maar een extra kettinkje is misschien niet weg. Zo'n elektrische Stihl is een prima ding, daar kom je redelijk ver mee voor haardhout en het is een stuk aangenamer voor de buren. Ik knot er ook het rijtje wilgen mee achterhuis en een boompje van 30 cm doornsnede gaat ook, zolang er maar een stopcontact is. Mijn gereedschapboer had deze maand aanbiedingen met Stihl, je hebt al een motorzaag voor 169 euro ex. Mijn ms 321 moest 329 euro ex kosten. Iets meer power en hij was in de aanbieding en dan valt het niet mee het niet te kopen....

jaap
 
@ nico

mocht je misschien eens op vakantie gaan naar Oostenrijk dan zou je daar eens kunnen kijken voor een kettingzaag
heb er destijds eentje gekocht voor nog geen 100 euro(oostenrijks merk)
55 cm blad erop en 3 pk en ik moet zeggen dat die sneller aangaat dan sommige stihls waar ik mee gewerkt heb:p
@ keer trekken en hij loopt als een zonnetje
wil je niet teveel uitgeven is dat misschien een optie,want het meeste goedkope spul is echt chinese troep
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik heb gekregen een Dolmar 144 A, heeft iemand er ervaring mee? Drie keer trekken en het ding liep.
Echter... 11 kg aan de unster tegen 5,5 kg van m'n Husky...:( Bij regelmatig gebruik zie je er binnen een maand uit als Jeromeke...:)
Lijkt me een machine die je heel af en toe kan gebruiken om een erg groot stuk hout klein te maken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
@Jurriaan, dat was ook niet direct mijn bedoeling, alleen het gewicht al. Maar als hulp in nood bij iets wat echt groot is durf ik het best een keertje te gebruiken.
Maar het blijft een risico, dat is zeker waar.
DSCF2157.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dit is wel een mooie zaag voor in een alaskan mill. Zou er zo niet mee gaan zagen, als je eens kick back krijgt dan is die zaagketting wel heel snel bij je. En dan helpt een zaagbroek of schoenen ook niet, want die gaat dan in je hoofd/bovenlijf...
(een zaagbroek en schoenen trek ik altijd aan, ook al moet ik 'even' een klein boompje omzagen, of een paar stukken van een stam zagen. Het is gewoon te gevaarlijk.

Wel een mooie zaag, zuinig op zijn..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb je ook een punt mee, maar is een kettingrem snel genoeg, is een kap/masker zoals je met houtdraaien ook gebruikt niet veiliger ? iig daar waar een kickback je hoofd kan raken (bijv. brandhout zagen) bij het omzagen van een boom zal hij eerder tegen je benen aanschieten

Sorry voor het afdwalen...
lekker gebruiken, maar wel de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Voor mij het zelfde, zaagbroek/jas helm en veiligheidsschoenen. Het hoeft maar één keer mis te gaan...
 
Zelfs met alle nodige PBM's kun je nog genoeg onval krijgen helaas. (Een zaagbroek helpt je bijvoorbeeld helemaal niks als het gas niet van de zaag gaat).
Dit lijkt me echt een zaagje om te gebruiken als het echt niet anders gaat, bij zeer dikke stukjes hout bijvoorbeeld. Verder blijft het een zeer mooi geschenk en ik denk dat je er zuinig op moet zijn.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De sterkste zaag die op vol vermogen blijft staan komt tot stilstand in een zaagbroek, daar is die broek voor gemaakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.