Aanschaf kettingzaag.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik ben van plan om mijn oude Dolmar, zonder kettingrem voor een Alsakan saw mill te gaan gebruiken. @roeliepoelie heeft me die tip al eens geven wat jaartjes geleden.
Ik heb het gehad met de huidige prijzen van hout, ik kan voor weinig geld boomhout verkrijgen alwaar ik dan zelf de planken en balken uit ga halen. Iemand nog nuttige tips betreffende waar ik op moet gaan letten bij aanschaf?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik ben van plan om mijn oude Dolmar, zonder kettingrem voor een Alsakan saw mill te gaan gebruiken. @roeliepoelie heeft me die tip al eens geven wat jaartjes geleden.
Ik heb het gehad met de huidige prijzen van hout, ik kan voor weinig geld boomhout verkrijgen alwaar ik dan zelf de planken en balken uit ga halen. Iemand nog nuttige tips betreffende waar ik op moet gaan letten bij aanschaf?
Als nuttige tip en om mijn ervaringen met zelf hout verwerken zou ik het volgende willen delen.

Denk heel goed na waar je het hout voor wil gaan gebruiken.
Voor toepassingen binnen in huis zal je het hout 1 of meerdere jaren laten drogen voor het bruikbaar is. Uiteindelijk heb ik zelf een buitenopslag gemaakt om het hout te laten rusten en ben ik een oven aan het ontwikkelen om het hout kunstmatig te drogen om het hout voor meubels te kunnen gaan gebruiken.

Heb je ook machines of gereedschap om het hout verder te bewerken? ruw hout is zeer arbeidsintensief om met de hand te bewerken.

Reken je niet te snel rijk.... bedenk je dat geld ook voor een bepaalde hoeveelheid energie staat. Boomhout is relatief goedkoop omdat er nog heel veel energie in gestopt moet worden voordat het bruikbaar hout is. In het begin had ik flink spijt van mijn beslissing om zelf hout te gaan zagen en drogen. Ik kwam er achter dat ik veel liever mijn energie had besteed aan iets moois maken met (duur) gekocht hout, dan het verwerken van een natte boom tot natte planken waar ik pas over een paar jaar iets zou hebben. Inmiddels ben ik het proces van boom tot meubel gaan waarderen en zie ik er de waarde ook van in. Ik zeg dit alleen maar om je bewust te maken van de keuze die je maakt. Wat is dus je doel? geld besparen, op korte termijn mooie dingen maken, het proces van boom tot meubel meemaken?

iig veel succes op je houtreis gewenst!
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en The Boktor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb ook een alaskan Mill, deze.
Zit bij mij op een Stihl 462 met 63 cm blad. Hiermee kan ik bomen met een diameter van een cm of 45 zagen.
Bedenk dat het veel vermogen vraagt van de kettingzaag, dat je deze langdurig op volle kracht laat werken dus dat deze niet te licht moet zijn.
Gebruik ook geen normale ketting maar een ripping chain. Die is op 10 graden geslepen ipv de normale 30 (of laat een ketting omslijpen). Zorg ook zeker voor een zeer scherpe ketting.
En denk niet dat je ‘even’ een stam tot planken zaagt, het duurt best lang en kost dus ook best wat brandstof (en langdurig veel herrie dus denk ook aan de buren 😎)

Als ik het nu helemaal opnieuw zou moeten kopen (wat niet het geval was omdat ik de zaag al had / sowieso gebruik) zou ik niet voor een alaskan mill gaan, maar voor een lintzaag, al dan niet zelfbouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en rik

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik heb ook een alaskan Mill, deze.
Zit bij mij op een Stihl 462 met 63 cm blad. Hiermee kan ik bomen met een diameter van een cm of 45 zagen.
Bedenk dat het veel vermogen vraagt van de kettingzaag, dat je deze langdurig op volle kracht laat werken dus dat deze niet te licht moet zijn.
Gebruik ook geen normale ketting maar een ripping chain. Die is op 10 graden geslepen ipv de normale 30 (of laat een ketting omslijpen). Zorg ook zeker voor een zeer scherpe ketting.
En denk niet dat je ‘even’ een stam tot planken zaagt, het duurt best lang en kost dus ook best wat brandstof (en langdurig veel herrie dus denk ook aan de buren 😎)

Als ik het nu helemaal opnieuw zou moeten kopen (wat niet het geval was omdat ik de zaag al had / sowieso gebruik) zou ik niet voor een alaskan mill gaan, maar voor een lintzaag, al dan niet zelfbouw.
Ik ga in de toekomst ook zagen op een lintzaag. Ik zaag met een stihl 090....ook die zaag heeft soms moeite met het zagen van dikke stammen.

Als je echt serieus bent over alaskan sawmilling, dan kan ik deze site erg aanbevelen. Geen goedkope spullen, maar ze verdienen hun geld dubbel en dwars terug heb ik van gebruikers begrepen. Als ik nog een keer zou moeiten kopen zou ik denk ik voor ee panther mill gaan en niet voor een granberg of soortgelijke mill.

Voor mij is een elektrische kettingslijper ook echt een tijdbesparing! G1012XT Granberg Precision Grinder - Get better chain sharpening results
bedenk maar hoe lang het duurt om de ketting in dit filmpje te slijpen met de hand. Daar ben je zomaar 1-2 uur mee bezig.
Om aan te geven hoe lang het duurt om een dergelijke boom te zagen, met voorbereiding, oplatten, schoonmaken, slijpen etc ben ik hier 3 dagen zoet mee geweest.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Mooie info mannen, bedankt. Als het alléén maar om de prijs van bouwhout ging zou ik er niet aan beginnen. Ik vind het echter ook leuk om dingen te maken van boom tot eindproduct. Ik heb op YouTube al ettelijke filmpjes bekeken en begin er zo langzamerhand wel achter te komen dat er een boel goed bedoeld gepruts wordt getoond, met af en toe eentje die er positief uit springt. Mijn oude Dolmar is een 90 cc en ik denk dat voor niet al te groot werk ik mij daar wel mee zal kunnen behelpen. Als ik eenmaal balken en/of planken heb geproduceerd en ze zijn te ruw om te verwerken heb ik de mogelijkheid om in een museumstelmakerij deze jongen te gebruiken om e.e.a. af te maken. ;)
En wat betreft de buren....dat zijn mensen die op flinke afstand wonden èn ook denken in de trant van , doe niet met bloeddruk wat je ook met oliedruk kunt doen. Herrieschoppers dus, maar wel leuke. (y)
BILD7562.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rik

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
@rik, als ik je linkje naar de aanbevolen site aanklik kom ik op de eerste pagina van dit topic, aanschaf kettingzaag...
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Mooie info mannen, bedankt. Als het alléén maar om de prijs van bouwhout ging zou ik er niet aan beginnen. Ik vind het echter ook leuk om dingen te maken van boom tot eindproduct. Ik heb op YouTube al ettelijke filmpjes bekeken en begin er zo langzamerhand wel achter te komen dat er een boel goed bedoeld gepruts wordt getoond, met af en toe eentje die er positief uit springt. Mijn oude Dolmar is een 90 cc en ik denk dat voor niet al te groot werk ik mij daar wel mee zal kunnen behelpen. Als ik eenmaal balken en/of planken heb geproduceerd en ze zijn te ruw om te verwerken heb ik de mogelijkheid om in een museumstelmakerij deze jongen te gebruiken om e.e.a. af te maken. ;)
En wat betreft de buren....dat zijn mensen die op flinke afstand wonden èn ook denken in de trant van , doe niet met bloeddruk wat je ook met oliedruk kunt doen. Herrieschoppers dus, maar wel leuke. (y)
Bekijk bijlage 106311
Dat klinkt als een leuke manier om tegen het proces van zagen aan te kijken.
Mocht je ook brede tafelbladen willen gaan maken, dan kan ik nog een tip geven. Misschien ken je de Manor Wood al, zo niet zoek dit youtube kanaal dan eens op. De meze man heeft in mijn mening een goede balans tussen efficient en effectief werken. Hij steekt genoeg tijd en geld in z'n procces en maakt zo redelijk veel producten van hoge kwaliteit. Nog belangrijker, hij lijkt er veel plezier in te hebben.
Z'n filmpjes over het vlakken van boomstammen, (takeoneto syteem) zijn naar mijn mening de moeite waard om te om te kijken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Geen probleem Wim, ik verkeer in de gelukkige situatie dat ik een vrouw heb getrouwd die vóór alles graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend in het vaandel heeft staan. M.a.w. mits niet al te grof heb ik een redelijke mate van financiële bewegingsruimte...joepie! :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Geen probleem Wim, ik verkeer in de gelukkige situatie dat ik een vrouw heb getrouwd die vóór alles graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend in het vaandel heeft staan. M.a.w. mits niet al te grof heb ik een redelijke mate van financiële bewegingsruimte...joepie! :)

:ROFLMAO::ROFLMAO: Dan denken wij hetzelfde.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Hoi,

Ik kan je aanraden om goed te kijken naar de power van je zaag. Zoals eerder al beschreven kost het veel power om een stam te zagen. Ik heb zelf de alaskan sawmill van Granberg met extra verlening 110 cm. 1,5 jaar geleden heb ik een eiken stam van 90 cm breed gezaagd 5 meter lang en daar was ik de hele dag mee bezig (met 3 man) uiteindelijk heb ik er 7 plakken uit gehaald maar er ging ook veel tijd in zitten. De zaag die ik heb is een Jonsered cs 2188 (Jonsered cs2188 kettingzaag - 50cm 6.5pk) ik heb deze ook gekocht bij wolfswinkel. Zij verkopen ook alaskan sawmills van Granberg. Ze hebben er veel verstand van en alle producten zijn bij hen te verkrijgen.

De totale set is een flinke investering. Ik heb het vooral gekocht omdat ik het leuk vind. Het is erg bevredigend om het hout te zien verschijnen als je het zaagt! Maar het maakt ook veel herrie en het is zwaar! De kettingzaag zelf weegt al 7 kg zonder brandstof en dan komt de alaskan sawmill er nog bij.

Het drogen van het hout (en te zorgen dat het recht blijft) is een tweede deel van het zagen. Bij mij ligt het buiten en dit zorgt er voor dat het niet altijd recht blijft waardoor je veel verlies hebt bij het schaven. Zo heb ik recent een kersen stam geschaafd, van 220 cm lang en hierdoor verloor ik bijna 2,5 cm in dikte. En alsnog is de stam niet helemaal perfect vlak.

De grootste toevoeging aan de set is de Alaskan Winch® System | Granberg International dit maakt het zagen van rechte planken een stuk makkelijker. Een mobiele zaag zou nog mooier zijn maar die heeft ook zijn limieten. Zo kan je deze overal mee naar toe nemen. Maar je hebt wel veel spullen nodig voordat je echt kunt zagen. Denk aan, veiligheidskleding/helm/oordoppen/wiggen/brandstof/verf om de plank te beschermen tegen uitdroging/ladder voor de eerste zaagsnede. Een klein stammetje is nog wel te vervoeren, maar voor de plakken van de eik van 5 meter had ik ook een platte kar nodig en een traktor om ze te laden. Dus bedenk goed waaraan je begint, de kosten kunnen snel oplopen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Het meeste, behalve dan de saw mill zelf, heb ik. Beschermingsmiddelen, ruimte genoeg met het oog op lawaai, tractor, karren, ruimte om op te slaan, zowel binnen als buiten enz. Ik ga proberen wat ik met m'n oude lompe Dolmar kan bereiken en anders wordt het iets lichters/jonger. Die Dolmar weegt bijna twaalf kg en is een 90 cc. Hoeveel pk weet ik niet maar het is een beest van een machine. Voor het gewone werk gebruik ik hem bijna nooit, hij heeft geen kettingrem namelijk. Maar voor de saw mill lijkt me dat geen probleem.
 

peter57

Nieuw lid
18 dec 2021
2
0
lierop
hoi allemaal,ik ben peter en heb hier wat noten liggen de dikste is 40cm en 90cm lang,
hier wil ik planken van zagen van ong 5cm dik of laten zagen,wie kan mij adviseren hoe
ik dat het beste kan doen en wat ik daarvoor nodig heb,een stihl zaag heb ik met ruim 4pk
en 45cm zaagblad,heb ik dan zo een alaska mil nodig en waar kan ik die kopen,of is er hier iemand aanwezig die mij uiteraard tegen betaling zou willen helpen hiermee,
mvgr peter uit lierop
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zoek een zagerij bij je in de buurt op, dan ben je voor een paar tientjes klaar.
Wil je zelf het spul aanschaffen dan ben je buiten de kettingzaag om zo €400 verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb al jarenlang bomen en hout gezaagd met een ketting zaag, geen planken, alleen draaihout en kachel hout.

Ik had eerst een goedkope kleinere zaag (china) en die werd moe, stopte waneer hij te warm werd, Ik moest hem laten rusten/afkoelen en dan werkte hij weer, Ik was dat vlug beu en kocht een professionele Stihl met een korter en een langer blad 19 inches en 24 inches lang (46 en 61 cm), en die doet het nog steeds goed, .

Word wel wat zwaar op de duur voor mij met het lange blad er in, zo meestal is de kortere er in als die lang genoeg is.

Een kleinere professionele zaag is veel beter dan een hobby zaag, ja kost wat meer maar dat is het echt wel waard als je er wat meer werk voor hebt.

Als Ik zo de foto's zie of hoe vele mensen stam delen in platen zagen dan weet Ik dat erl een betere manier ism dat te doen, de gewone zaag ketting werkt prima voor dwars door de stam te zagen (afkorten) maar heel slecht om een stam in planken te zagen met de zaag overdwars door het hout te zagen.

De normale ketting zaagt veel beter en vlugger als je de zaag in de lengte houd , het zaagsel komt er in lange slierten uit, en dat kan wel de zaag verstoppen als je de zaag precies in de lengte houd, omdat er zoveel slierten uit/door moeten, zo voor die reden houd Ik mijn zaag schuin, op die manier control Ik het zaagsel, de foto hier laat dat zien hoe ik de zaag hield (de rode strepen geven het aan), als het stuk langer is dan de zaag, (maar geen hele stam) dan zaag Ik van twee kanten, eerst zover zagen tot het hele blad er in is, dan van de andere kant hetzelfde, en zo voort en terug.

De foto van de Sycamore hier onder heb Ik op die manier in twee helften gezaagd.

Acer negundo.jpg Cutting direction ː angle.jpg Sycamore half log.jpg
 
Laatst bewerkt:

peter57

Nieuw lid
18 dec 2021
2
0
lierop
hoi jurrian,klopt 90cm is niet zo lang maar ik wil het hout dan ook gebruiken om er een kolf voor een luchtbuks uit te maken en heb tijd genoeg om het te laten drogen,daarom wil ik ze ook ong 5cm dik zagen,en de kortere zijn ong 40cm lang dat zal toch wel gaan met een stihl ms 290,4pk??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.