Aanschaf kettingzaag.

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort een kettingzaag aanschaffen. Tot nu toe heb ik me kunnen behelpen met de kettingzaag van een vriend. Ik ben van plan meer te gaan draaien en ook groter draaiwerk te gaan maken. (70cm+) nu ben ik opzoek naar een geschikte kettingzaag en bijbehorende veiligheidskleding.
Nu wil ik specifiek de houtdraaiers vragen wat voor kettingzaag zij gebruiken en of ze hier tevreden mee zijn.
Ik denk er over een 2dehands stihl zaag te kopen, maar weet niet zo goed waar ik zou moeten letten bij een 2dehands kettingzaag.

Alvast bedankt!
Rik
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Rik

Slim plan om het hier te vragen, ik ben zelf ook al een tijdje aan het zoeken. STOM dat ik hier niet aan gedacht heb.

hg Hugo
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Rik,

Ik zou in ieder geval goed nadenken over wat je er echt mee gaat doen. Ik schrijf dat cursief omdat je niet wilt weten hoeveel jongens zo'n 70 cc machine kopen met een 50cm blad om er vooral 30 cm boompjes mee te zagen en wat brandhout af te korten terwijl ze één keer per jaar een dikke boom ommaken. Na een dagje zagen voel je je onderarmen echt wel, ook als het een 50cc machine is. Bij een tweedehands moet je opletten hoe die gebruikt is; de liefde (of gebrek eraan) van de vorige eigenaar is goed te zien aan de algemene staat van onderhoud en hoe de lak er nog op zit en of de kunststof delen nog heel zijn. Ik zag laatst een plantsoenmedewerker z'n bosmaaier in het zicht van de keet gewoon op de grond laten vallen vanaf heuphoogte..... Wat dat betreft kan een professionele machine (bijv. MS 260/261 harder gebruikt zijn en dus een slechtere tweedehands zijn dan een even oude MS 270/271. Bezuinig alsjeblieft niet op veiligheidsuitrusting (laarzen/schoenen, broek en helm met vizier en gehoorbescherming) en schaf meteen een vijl met kaliber en klemmetje (zodat je in het bos kunt klemmen en vijlen) aan, want een stompe ketting is gevaarlijk en vreet energie. Uiteindelijk is het ook een kwestie van vertrouwen en het gevoel dat je hebt bij een verkoper. Nog één laatste tip: als je hem niet heel vaak gebruikt laat hem afstellen op Aspen ipv benzine mengsmering, dat blijft langer goed, je verkwist minder en het ruikt minder vies dan gewone mengsmering.

Groeten en succes met de aanschaf en veel plezier met de knetterbiele (zoals we het noemen in Groningen),

Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb mezelf de zwaarste elektrische kettingzaag van Stihl cadeau gedaan, 45 cm blad, dus geschikt voor bomen tot 90 cm.

Ik gebruik hem niet genoeg om een benzine model te nemen - ik heb altijd begrepen dat een benzine zaag er niet goed tegen kan
om hem één keer in de maand te gebruiken. Ik zaag zelf ook geen bomen om, als mensen daar om vragen zeg ik altijd dat ik daarvoor
niet verzekerd ben, dan is het snel over. Bomen zagen is een vak, wat je er niet even naast doet.

Voordeel van een elektrische zaag is bovendien dat hij binnen te gebruiken is.

Met een 45 cm blad heb ik totnutoe alles kunnen doen wat ik wilde. Die éne keer dat ik een eik van 110 cm lengte in de lengte door
wilden zagen, heb ik een flink stuk ingezaagd en er een paar wiggen in geslagen, dat gaat erg goed.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hmm, tja
stof tot nadenken. Wat je écht met gereedschap gaat doen weet je pas als je het hebt. Ik heb nu een paar stukken eik liggen met maximaal 60 cm doorsnee. Deze moeten op maat gezaagd worden. waarschijnlijk kan ik met een klein formaat zaag de komende tijd wel vooruit. Maar wat ik er in de toekomst mee wil gaan doen???

Juriaan had het over z'n afmetingen :p
Wat raden jullie aan qua bladlengte en qua vermogen?

Mijn andere vraag is veiligheidsuitrusting: uiteraard een broek, handschoenen en helm en geluidskleppen. Zijn schoenen en een jack ook aan te raden?
Alvast bedankt voor de reacties

Gr,
Rik
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Rik,

60cm kun je makkelijk aan met een 30cm blad en wat betreft de verhouding vermogen/lengte: ik zaag nu met een MS 261 en een 40cm blad. Ik heb er ook wel een 45cm blad op gehad en met een vlijmscherpe .325 ketting wil dat prima (je kunt bovendien nog wat experimenteren met smallere kettingen en een andere steek). Dan kun je stammen van 90 cm aan. Let wel op de snijhoek als je gaat schulpen; dan moet die slechts 10 graden zijn, anders vreten de lange krullen vermmogen. Ik ben ervan uitgegaan dat je een motorkettingzaag zocht, maar een elektrische zaag is ook een optie als je alleen thuis zaagt. Wat betreft de veiligheidsuitrusting zijn schoenen en laarzen met snijbescherming verplicht. Een jack is alleen noodzakelijk als je in de boom zaagt (boomchirurgie etc) en uit je vraag leid ik af dat je dat niet doet. Handschoenen met snijbescherming zijn voor normaal gebruik (dus weer niet in de boom met een tophandle) niet noodzakelijk.

Groeten,

hans
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rik
Na een beetje zoeken op Marktplaats deze Dolmar 106 hobby op de kop getikt. Het is een oudje met een klein probleempje. Er zat een storing in het aantrek mechanisme, een kapot veertje en een kapot tandwiel. Van oudere man geweest die er netjes mee was omgegaan ( zegt hij )
IMG_8246.jpg
IMG_8247.jpg
IMG_8245.jpg
Omdat dit mijn eerste ketting zaag is vond ik 45 euro een prima deal. Hij heeft nog niet gelopen maar daar heb ik wel vertrouwen in :confused:
hg Hugo
 
eerlijk gezegd had ik hem nooit gekocht
zitten veel minder beveiligingen(waarschijnlijk zelfs geen) op dan nieuwere zagen
er zit bijvoorbeeld al geen kettingrem op die eigenlijk wel noodzakelijk is

had zelf gisteren bijna een stihl MS-660 gekocht
helaas net te laat:(
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
eerlijk gezegd had ik hem nooit gekocht
zitten veel minder beveiligingen(waarschijnlijk zelfs geen) op dan nieuwere zagen
er zit bijvoorbeeld al geen kettingrem op die eigenlijk wel noodzakelijk is
:(
Hallo René
Wat betreft de beveiliging heb JIJ helemaal gelijk. Er zit NIKS op. Dat baarde mij ook wel enige zorg. Nu vind ik wel dat beveiliging een belangrijk punt is. Echter de belangrijkste factor is de gebruiker, ik dus. Omdat ik van huis uit een beetje erg voorzichtig ben leek het mij niet zo'n probleem. De tijd zal het mij leren.
hg Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch eerder gaan voor een instapmodel van Sthil of Husqvarna. Voor 200 euro ben je gesteld. Een fonkelnieuwe zaag met garantie waar je jaren (of veel hout) plezier van gaat hebben. Belangrijkste is dat de ketting scherp is. Dan is een stam niet snel te dik. Bij een occazie weet je nooit wat je krijgt. Als ze binnen moet voor een defect of een nieuwe ketting/blad, ben je zo een hoop geld kwijt.
Ik heb enkele jaren geleden een nieuwe Husqvarna gekocht. Na 15 jaar trouwe dienst was de vorige (instapmodel) ver versleten. Deels omdat de eigenaar (mijn vader) weinig aandacht aan de machine had gegeven. De kettingen waren zelden scherp. Maar ik gebruik ze nu nog af en toe voor kleine werkjes. Ook na lange stilstand geen startprobleem. Altijd zelf gemengde benzine gebruikt.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Omdat ik van huis uit een beetje erg voorzichtig ben leek het mij niet zo'n probleem
Er lopen toch echt wel voorzichtige ervaren kettingzaaggebruikers rond met een litteken van het een of ander ongelukje.
Je hoeft maar 1 dun takje verkeerd te raken en de kettingzaag vliegt met een noodgang naar je toe. Dan kun je nog zo voorzichtig te werk gaan.
Dus dit is een bijzonder oude zaag zonder die beveiliging.
Daar komt bij dat dit volgens mij een Tophandle zaag is, die word dan veel gebruikt door mensen die in bomen klimmen waarbij ze veel met 1 hand zagen.
Het voordeel van een nieuwe zaag is dat je precies weet wat er mee is gebeurt. Er zijn vaak professionele, gebruikte kettingzagen te koop op internet. Ze zien er echter vaak uitgeleefd uit, en dat zegt dan al genoeg over het gebruik. En dan ligt het er nog aan wat je er mee gaat doen.
Voor mijn Alaskan mill maakt het niet uit of dat ik een oude kettingzaag heb zonder beveiliging. Maar wil ik een zaag waar ik brandhout/bomen mee ga zagen dan moet dat allemaal 100% in orde zijn. Daar komt bij dat nieuwe zagen beduidend minder trillen en lawaai maken dan oude zagen.

De instapmodellen van 200 euro zijn echter ook nog niet mijn favoriet, tenzij je per jaar niet meer dan een paar kuub hout verzaagt. De motoren die er in zitten zijn naar mijn weten niet bestand tegen continue zwaar gebruik.
Het is misschien altijd verstandig om eens bij een stihl, husqvarna of dolmar dealer naar binnen te gaan. Ze kunnen je vast wel het een en ander vertellen of wat een goede machine voor je is. En vaak valt er over de prijs wel te onderhandelen. En als je nog een oude zaag kunt inleveren, krijg je vaak ook nog wel het een en ander voor terug.

Dan nog een kleinigheidje. Leen je kettingzaag nooit uit. Nu ben ik zobizo niet zo van het gereedschap uitlenen. Maar de kettingzaag is een te gevaarlijk apparaat. Hou hem goed scherp, zorg voor goede veiligheidskleren, enne, hou hem scherp...
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Veel wijze woorden van iedereen. Daarvoor alvast dank.
Een bezoekje aan een ervaren dealer kan idd geen kwaad. Ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een goede veiligheidsuitrusting. In de tussentijd kan ik me nog wat verder verdiepen in de wonderen wereld der kettingzagen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen tot dus ver.

Overigens heb ik het ook niet zo op de, "maar papa ik let écht heel goed op hoor" aanpak. Veiligheid lijkt altijd wel voor die andere die het een stuk minder goed begrijpt dan jij, tot het jezelf overkomt. Daarbij vind ik dat je als iemand met meer ervaring het goede voorbeeld moet geven.

Mvg,
Rik
 
@roeliepoelie
Dit is inderdaad een van de eerste tophandle zagen
ze zijn echter NIET! gemaakt om met een hand te kunnen zagen zoals heel veel eigenaren van deze zagen wel doen
er staat namelijk zeer duidelijk in de handleiding dat het ten strengste verboden is om met een hand te zagen

@ rik als ik jou was zou ik eens naar een husky kijken
die hebben echt heel erg mooie motorzagen zeg!(zeker die 550-560)
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
als je voor 2e hands moet die wel op stihl 2t of aspen hebben gelopen, en zal je daar mee door gaan
als je voor nieuw gaat moet je voor 1 van de 2 kiezen overstappen kost je max een cabarateur
en zelf mengen kan je je motor kosten
met stihl, husky of dolmar/makita zit je wel goed mits hij 1x goed word afgesteld of de dealer vlak bij zit
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dolmar/Makita staan wel bekend voor het moeilijk starten.
Nu vraag ik me toch af wat het probleem is bij het overschakelen van benzine naar Aspen? Wat kan dan mislopen?
Persoonlijk heb ik nog niet de noodzaak van Aspen ingezien, behalve dan voor de uitstoot. Wat natuurlijk ook belangrijk is.
Ik heb altijd met zelf gemengde benzine gewerkt (zowel voor bosmaaier, heggeschaar als kettingzaag), en er nooit problemen mee ondervonden. Ook niet na lange stilstand. Motorproblemen heb ik nooit gehad. Mijn leverancier heeft ook nooit echt een aanbeveling gedaan voor Aspen. Vroeger, toen gelode benzine nog verkrijgbaar was, heeft hij wel aangeraden deze te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.