hoe houd ik mijn schaven roestvrij

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Sinds een jaar ben ik in het gelukkige bezit van een prachtige Lie Nielsen (Naast een oude en een nieuwe stanley). De stanlye's heb ik gekregen en waren in een duidelijk gebruikte staat, beetje roest her en der, niet echt storend en prima functionerend.

Mijn Lie Nielsen daarentegen was spliksplinternieuw (en heel duur) en die koester ik dan ook. Tot mijn schrik heb ik moeite om hem roestvrij te houden. Schaven bewaar ik in de schuur en daar is het droog maar niet verwarmd (althans meestal niet ;-).

Heeft iemand een goede tip om de schaven met iets te behandelen om ze minder gevoelig te maken voor weersinvloeden?

Heb zelf ook al bedacht dat ik ze in de woonkamer op de schouw kan zetten maar of dat nou de ideale plek is... Zit ook te denken om een kist te maken waarin ik vochtvreter kan stoppen..

Alle goede ideeën zijn welkom.
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Elke keer na gebruik met een vettige spray inspuiten let wel op dat je een niet vlekkende spray gebruikt anders komen je werkstukken onder de vlekken (ik heb goede ervaringen met tectane teflonspray)

met vr gr Patrizio
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Gereedschap(beitels,schaven) kan je steeds inwrijven met Camelia olie.
Is een olie die ook het hout niet kleurt bij eventueel contact, de olie droogt niet dus je kan het er steeds makkelijk afwrijven.

Geert
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb ook een aantal prachtige LN schaven, tot mijn grote verbazing zag ik er idd ook al heel snel roest op komen. Nu behandel ik ze na gebruik ook met camelia olie, werkt perfect en ze worden in een vochtige schuur bewaard.

Overigens heb ik het idee dat ductile wel extreem roestgevoelig is.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
SkillZz zei:
Elke keer na gebruik met een vettige spray inspuiten let wel op dat je een niet vlekkende spray gebruikt anders komen je werkstukken onder de vlekken (ik heb goede ervaringen met tectane teflonspray)
Wat denk je van Slotspray "CFS" - Vetloos smeermiddel voor cilindersloten
- Beschermt
- Vermindert slijtage
- Verdringt vocht
- Voorkomt vastvriezen (preventief)
- Ontdooit direct
- Roest- en corrosiewerend.
Bijvoorbeeld bij http://www.hennyvanommeren.nl
 

kodama

Actieve deelnemer
Teflon spray is zeker niet mijn eigen favoriet, het is zeer ongezond als je dit product inademt.
Mijn beste advies is: gebruik je schaven zo veel mogelijk zo kan je ze enkele keren per week slijpen en na iedere aanscherp beurt insmeren met, ja bijvoorbeeld camelia olie. Succes gegarandeerd.
Een schaaf hoort niet thuis op de schouw maar op je werkbank of nog beter in je handen.
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
hallo,

Ik gebruik voor mijn schaven en voor mijn gietijzeren zaagtafel en vlak/vandiktebank al een paar winters T9 boeshield (http://www.boeshield.nl). werkt echt heel goed. even laten inwerken en daarna uitwrijven met een doek geeft een niet vettig aanvoelend stuk gereedschap. wel prijzig, maar echt super goed spul!!!!!!

groet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.