Hakblok / snijplank met onderlinge zwaluwstaartverbindingen

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Beste forumleden,

Ik wil een kopshouten hakblok/snijplank maken van steenbeuk. De plank wil ik opbouwen uit blokken van 40*40*50mm (L*b*h) welke met verticale zwaluwstaarten aan elkaar verbonden zitten. Maar.. kan ik dit nou het beste doen van heel droog hout (zodat het daarna uitzet en goed aan elkaar sluit) of juist heel nat hout, (zodat het daarna krimpt en goed aansluit)? Of maakt het niets uit?

Ter info, vroeger werden de hakblokken van de slagers ook op deze manier samengesteld..

Willem
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Heel nat hout zou ik niet doen. Door de verschillende nerfrichtingen van de verschillende blokjes zou nat hout ook overal een iets andere richting op krimpen, wat tot iets openstaande verbindingen kan leiden.

Vroeger waren hakblokken met dergelijke verbindingen overigens wel 'iets' dikker dan 5cm:
http://donkey.home.xs4all.nl/hout/hakblok.html
 

WR1944

Oud hout
Dat hakblok op poten kan ik me nog heel goed herinneren van m'n oom die slager was. Elke avond werd het met een boender en zeep goed schoon gemaakt. Door het jarenlange gebruik was het flink hol gesleten. Ik zie hem nog de karkassen in stukken hakken. En als één van de hulpen een mes of bijl met de punt in het blok liet staan dan werden ze direct terecht gewezen met: Het is hier niet het Wilde Westen maar beschaafd Den Haag.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zo'n blok ziet er wel mooi uit, maar het zal wel een flinke klus worden.
Zeker met steenbeuk. Ik dacht dat dat net zoiets als pokhout is.
Dan worden je snijmessen ook sneller bot.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
@Roald, dank je. Ik ga een standaard vochtgehalte gebruiken. Momenteel is het rond de 12%. Ik ga eens kijken of ik met de zwaluwstaarten een stevige plank kan maken die ook in de vaatwasser kan. Mocht dat tegenvallen dan kan ik nog met zwaluwstaarten proberen maar dan met een extra gedroogde trapeziumvormige veer tussen de blokken. (als bij de toogpennen).

@Sunrays, ik heb per ongeluk 3 kuub schaaldelen (van 30 en 50mm dik) haagbeuk gekocht. Een deel wordt gebruikt voor een boomhut (a la Jack Zoon te Limmen) en een deel voor tafelbladen (ik moet het een en ander vervangen). Ik heb net een bartafel gemaakt van steenbeuk, werkelijk prachtig hout en erg goed mee te werken. Wel looieg.. Delen aan de buitenzijde van de stam kunnen erg veel 'wervelingen' bevatten wat een tegenvallend resultaat uit de vandiktebank kan geven als de messen niet 100% zijn. Het laat zich verder net zo zuiver bewerken als eiken en het ruikt goed als het een beetje in brand staat...
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
... Ik ga eens kijken of ik met de zwaluwstaarten een stevige plank kan maken die ook in de vaatwasser kan...

Hmmm, niet zo'n goed idee van de vaatwasser!
Heb een van mijn kopshouten dambord snijplanken ooit per ongeluk een rondje in de vaatwasser laten draaien, heeft het gelukkig overleeft. Maar het is een recept voor ongelukken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.