Coticule

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik was vorig jaar in de buurt op vakantie en heb het Musee de Coticule in Vielsalm-Chateau bezocht en uiteraard 2 wetstenen gekocht, een vlakke voor de steekbeitels en (keuken)messen en een halfronde voor de draaigutsen. Eenieder aan te bevelen. De Romeinen haalden hier al 2000 jaar geleden de wetstenen vandaan!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zelf heb ik enkele kleinere stukken. Eigenlijk zijn ze te klein om een beitel volwaardig te wetten. Wat ik wel merk, is het verschil tussen de stenen. De een is relatief zacht, de andere heeft een harde ader. Ze geven een heel ander gevoel dan de Japanse synthetische stenen. Als ik nog eens in Vielsalm passeer, ga ik toch kijken voor een grotere steen. Of nog eens zelf op zoek gaan. Vorig jaar heb ik niets gevonden dat de moeite was.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Prachtig dat het verhaal van de Coticule nog niet afgelopen is . Ik heb een blauwe brok en dat is mijn favoriete wetsteen. Ik wil ook zeker dat museum eens bezoeken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zelf vind ik de blauwe te langzaam . De lichte slijpt zeer snel en fijner. Ik gebruik de lichte onmiddellijk na een wetsteen van rond de 400 of na het diamentplaatje, dat ik juist heb aangekocht. Het is mijn eerste en enige diamantplaat , het is een super fijne, een 1200, de volledige oppervlakte is homogeen met diamant bezet.. Ruwer wilde ik niet omdat diamant diepe krassen maakt bij het slijpen. De eerst gereedschappen zijn hiermee geslepen en de keuze voor een 1200 blijkt voor mijn werkwijze uitstekend te zijn.
Ik wet dus maximaal in twee stappen, na het machinaal slijpen. Ik eindig steeds met even polijsten op een strop.

Iedereen vindt op den duur wel zijn of haar eigen methode waarmee het meest succes wordt behaald.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.