Schuurpapier Festool, Granat

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Festool heeft een nieuwe versie schuurpapier geïntroduceerd. Namelijk Granat.
Mij is helaas niet duidelijk wat de voordelen (of nadelen zijn).

Uit het reclame-praatje in de noviteiten concludeer ik dat zo ongeveer alle andere schuurpapieren van Festool overbodig zijn geworden (hoogstens Rubin niet). Dit lijkt mij sterk.

Kan iemand mij meer informatie verschaffen? (of een link naar die informatie?)

Zelf schuur ik met name kaal hout, om er vervolgens danish oil of transparante lak op te doen.
Maar ook wordt de schuurmachine gebruikt voor onderhoud aan het huis, dus lak/beits schuren voor grof achterstallig onderhoud of bijwerken voor regulier onderhoud.

Alvast bedankt.
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
Hallo koffiedrinker,

Gebruik je dan schuurschijven van het merk festool?
Er zijn alternatieven die kwalitatief net zo goed zijn en veel vriendelijker voor de geldbeurs
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Bedankt Jaap,
dat is een mooie link die me voor de andere schuurmaterialen veel duidelijkheid geeft.
Helaas weinig informatie over Granat, maar dat komt misschien nog een keer.
 

wesley

Nieuw lid
5 mrt 2008
9
0
Beste Koffiedrinker,

Granat is de oplossing voor de nieuwe standaard VOC 2010 verven, deze verven hebben minder oploshoudende middelen dan de verven van 2009. Zie voor meer info een site van Sigma of Sikkens.

Het Granatschuurpapier heeft door een samenstelling van de op één na hardste korrels een zeer lange stand tijd. Daardoor is dit papier wel 10% duurder maar ruim 40% sneller dan Briljant 2

Volg een schuurtraining bij toolworkshop en je weet alles over schuurpapier en schuren uiteraard.

Een reaktie op de opmerking dat al het schuurpapier overbodig is, is hetzelfde als tegen een kok zeggen dat peper en zout voldoende is en kruiden en specerijen overbodig zijn.

Maar zit je alleen in kaal hout dan heb inderdaad alleen Rubin nodig, maar wordt kaal hout gelakt, geolied, gezeept dan gebruik dus alweer andere schuurmiddelen dan Rubin.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik had in het begin een hele voorraad Brilliant aangekocht. Ik doe daar eigenlijk alles mee, gaat prima IMHO. Als de vooorraad op is zal ik idd overstappen op verschillende schuurpapieren van Festool. Goedkoper Rubin voor het grove werk en fijner papier voor de afwerkingen naar gelang de toegepaste afwerkingssoort.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi Wesley,

dank voor deze duidelijke uitleg. Hier heb ik zeker wat aan.

Nav de informatie heb ik al wat Rubin aangeschaft en iets Brilliant 2. Dat laatste dan waarschijnlijk beter Granat kunnen zijn. Voor de volgende keer !

Dank.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Post van een tijdje geleden maar.... zijn er goede en goedkopere alternatieven dan origineel festool schuurpapier?

De velletjes van festool zelf zijn niet goedkoop maar wel goed

Scheppie...
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Beste Scheppie

Ik gebruik met veel plezier de velletjes van ecotools op mijn festool schuurmachines, het is de moeite waard daar eens te kijken.

Groeten

Jan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Jan,

Daar heb ik net eens zitten neuzen.... die hebben veel dingetjes die ik regelmatig gebruik, ook schroeven, bits, zagen etcetera lijken niet duur, ben benieuwd wat de kwaliteit is daarvan...

Schuurpapier helaas bijna allemaal op in de meest gangbare korrels.... teveel lezers van dit forum denk ik :)..

bedankt,
Scheppie
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb ook wel eens wat gekocht bij ecotools. Zeker voordelig en ook vlot in huis.

Schuurpapier hoort daar niet bij. Ik heb van diverse soorten van Festool 50 stuks gekocht (een rib uit het lijf dat wel). Ik ben vooral van mijn stoel gevallen van de lange standtijd. Nou geef ik toe dat ik hiervoor de oranje blokken met schuurpapier uit de grutbak van de bouwmarkt heb gebruikt. Dan was het een plank(je) schuren en een nieuwe pakken.
Met Festool heb ik een tafel geschuurd en vervolgens het velletje weer terug in de bak.
Ik heb schuurpapier van Festool alleen nog moeten weggooien omdat het volgelopen was met nog niet helemaal uitgeharde verf/lak/plamuur.

Ik weet dat Festool soms duur is. Maar het werkt erg goed. En ik heb nu een beetje: ik koop een absurd duur apparaat. Dan ga ik niet bezuinigen op de gebruiksartikelen als schuurpapier.

Het mooist zou zijn als iemand zowel Ecotool als Festool heeft gebruikt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Koffiedrinker,

Ik ben je man :) Ik gebruik festool en ecotools papiertjes door elkaar. wat betreft kwaliteit en standtijd merk ik heel weinig verschil. en ecotools is een derde tot een kwart van de prijs, dus Ik haal gebruik alleen nog de festool papiertjes die ik nog heb.
Die van ecotools waren eerst ook op linnen, waardoor ze minder snel scheuren dan die van festool, maar ik geloof dat het nu op papier is. Deze zijn wat mij betreft net zo goed als die van festool.

Groeten

Jan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ecotools is op de meeste korrels uitverkocht, waarschijnlijk heeft jan alles opgekocht :)... kan een maand duren voor het weer binnen is... balen dus.... of flink investeren in festool..
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb het hier al vaker gezegd dat Hermes het papier van festool produceert, nul verschil in afwerking en standtijd, wel in de prijs! Ze verkopen de granat zover ik weet (nog) niet onder hun eigen naam.
Zoals bij zoveel producten worden 100% identieke producten onder verschillende merken verkocht, een spotgoedkoop en de ander drie maal zo duur terwijl er geen enkel verschil in zit behalve de verpakking of merknaam.
Maar goed, veel mensen zijn gevoelig voor een merknaam en je moet maar net weten welk goedkoop merk hetzelfde is als het dure.
 

VanRembrandt

Nieuw lid
20 sep 2010
8
0
dag mensen
neem ook eens een kijkje op http://www.sia-abrasives.ch
SIA Type Blue Line vrerkrijgbaar in strijkbout,rechthoek en rond, 7/9 gaats meen ik
dit schuurpapier is bijna bij elke schildersgroothandel ( Novegro, Mooij, Sikkens, Sigma )verkrijgbaar
3M is ook goedkoper dan Festo
ik ben schilder dus kan het weten..
en de Granat mag dan wel gemaakt zijn voor de 2010 verfen maar in praktijd
werk dat niet zo...
de 2010 verf droogt slechtdoor en schroeit snel ivm laagdikte, 70/80 mu is goed alles daarboven
word zeuren
en als je verf niet doorhard dan kan je schuurpapier met diamantpoeder en als basis papier met bladgoud nemen ALLES loopt dan vol.
veel succes
VanRembrandt
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dat niet doorgeharde verf schuurpapier vreet was me van de week weer pijnlijk duidelijk geworden na het schuren van wat gesnelgronde MDF plinten..... geen feest om na elke 2 plinten tegen een volgelopen blaadje aan te kijken... Maar ja, geen geduld dus op de financiele blaren zitten.

Waar verkopen ze die Hermes bladen Coko?

Kunnen we geen testteam opzetten, 3M, Ecotools, Hermes of de Festool blaadjes..

Scheppie
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Scheppie, ik koop het schuurpapier bij een lokale machinehandel waar een vriend van mij werkt. Daar heb ik die info ook van.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik lees deze topic een beetje laat maar wil wel graag reageren.
Omdat ik voor mijn beroep veel met schuren en schuurpapier te maken heb (ben namelijk ondernemer in de schildersbrach) verdiep ik mij regelmatig in schuurpapier.
Ik kijk dan naar de kosten, afname en vooral standtijd.
Net voor de introductie van het granat schuurpapier ben ik benaderd door om een een onafhankelijke test te komen doen op een testcenter in de regio.

Ik ben gehaal neutraal aan deze test begonnen!!!!!!! En duidelijk mag zijn dat ik ook zeker op de kosten let maar ook op kwaliteit.
Getest is er met de volgende machines: Delta, RO 125, ETS 150, ETS 125
De volgende merken schuurpapier zijn getest: Festool, 3M, Sia, Hamach
Ondergrond: Geschilderd kozijnhout, MDF panelen geschilderd, MDF panelen gespoten.

Tijdens de test is gekeken naar stand vermogen, afname snelheid en de mate van dichtlopen.

Voor mij stond na een middag testen wel vast dat het nieuwe granaat schuurpapier absoluut de winnaar was. de afname snelheid is echt grandioos en met het nieuwe multijet systeem(alleen op de 150) is er bijna geen sprake van clogging, de standtijd is zeer hoog alleen de prijs is een minpunt.
Na afloop heb ik voor mezelf een berekening gemaakt en daaruit blijkt dat ik met granaat goedkoper uit ben dan met mijn vorige leveransier 3M.
Mij is op het hard gedrukt dat granaat schuurpapier een 100% eigen fabrikaat is van festool.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
VanRembrandt zei:
dag mensen
neem ook eens een kijkje op http://www.sia-abrasives.ch
SIA Type Blue Line vrerkrijgbaar in strijkbout,rechthoek en rond, 7/9 gaats meen ik
dit schuurpapier is bijna bij elke schildersgroothandel ( Novegro, Mooij, Sikkens, Sigma )verkrijgbaar
3M is ook goedkoper dan Festo
ik ben schilder dus kan het weten..
en de Granat mag dan wel gemaakt zijn voor de 2010 verfen maar in praktijd
werk dat niet zo...
de 2010 verf droogt slechtdoor en schroeit snel ivm laagdikte, 70/80 mu is goed alles daarboven
word zeuren
en als je verf niet doorhard dan kan je schuurpapier met diamantpoeder en als basis papier met bladgoud nemen ALLES loopt dan vol.
veel succes
VanRembrandt

Beste van rembrandt,


Tijdens mijn bezoek aan het testcenter heb ik deze problemen ook aan de mannen van festool voorgelechd. Zij kwamen met het volgende antwoord. Voor verse 2010 lakken gebruik je festool vlies en geen gewoon schuurpapier.
Volgende dag de proef op de som genomen en ja hoor dat werkt wel. stofjes even met de hand verweideren en daarna met vlies op de machine of met de hand superstrak matteren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.