Bescherming houten kinderspeelgoed

R

R.Bekker

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met het maken van houten kinderspeelgoed. Mijn nichtje wordt binnenkort 1 en ik heb voor haar een vormenstoof gemaakt (zie foto). Misschien nu nog iets te jong hiervoor maar ze wordt vanzelf ouder.

Het werkstuk is bijna klaar maar ik weet niet hoe en waarmee ik het speelgoed moet beschermen. Kan iemand mij hiervoor advies geven?

Ik wil het transparant verduurzamen en ik vraag me af wat ik het beste kan gebruiken (lak/beits/olie)? Is hier ook speciale kindvriendelijke lak/beits/olie voor nodig? En hoeveel lagen zijn er nodig?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • foto.jpg
    foto.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 124

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In principe reageren de meeste lakken tot toxicologisch veilige coatings (uitharden). Voor de 'veiligste' manier van afwerken zou ik kiezen voor behandelen met een lijnolieproduct, of nog beter, walnotenolie (tenzij de ontvanger allergisch is voor noten natuurlijk).
 
R

R.Bekker

Guest
Bedankt voor de reactie. Ik zou wel graag een product gebruiken waarbij ik niet hoef te weten of de ontvanger allergisch is, dan weet ik namelijk niet. Verder kan het best zijn dat kleine onderdelen vaak in de mond belanden. Ook daar moet het tegen kunnen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik denk ik er voor kiezen om het onbehandeld te laten, of eventueel met een goede kwaliteit 'gekookte' lijnolie te behandelen. Gekookte lijnolie bevat siccatieven, drogers die de uitharding katalyseren, gebaseerd op metaalzouten van vetzuren. Na uitharding zijn die metalen in principe 'opgesloten' in de uitgeharde olie, en zouden, zeker als de olieafwerking zich in het hout bevindt, en niet ook in dikke lager erop, geen risico meer op moeten leveren. Concentraties zijn ook tamelijk gering. Maar het is aan een ieder persoonlijk om zulke producten te gebruiken of niet.

En ja, als je een niet of slecht uithardende olie gebruikt (zoals een spijsolie) zul je regelmatig moeten blijven oliën. Dat geldt overigens ook wel voor lijnolie.
 
R

R.Bekker

Guest
Nogmaals bedankt. Ik verwacht van de ontvanger echter niet dat deze het regelmatig gaat olieen.

Is het een idee om het met circa 2 lagen transparante houtlak te bewerken?
 
R

R.Bekker

Guest
Ik heb blanke lak gevonden bij de HEMA oa voor meubels en kinderspeelgoed. Dat lijkt me goed genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.