Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    Athanor
    Guest

Hammer roltafel afstellen

Bij een recente kontrole op haaksheid van de roltafel van mijn Hammer C31 combimachine bleken de aanslagen niet meer haaks te zijn. Zowel die van de de grote draagtafel als de afkortgeleider. Deze laatste heb ik met de winkelhaak weer haaks gesteld om even snel weer te kunnen werken. Maar ik kreg zo in de gaten dat er iets niet klopt, omdat een half jaar geleden de technicus van Felder de geleiders nog had afgesteld. Het kon volgens mij alleen maar aan de roltafel liggen, dat deze niet parallel aan het zaagblad beweegt. Met wat gedoe heb ik een meetklok kunnen bevestigen op de roltafel en gecheckt op het zaagblad of er verloop is. Ik meet afwijkingen over het breedste deel van het zaagblad gemeten, als die op zijn hoogste stand staat, ongeveer 20 cm meetafstand. Aan het beging van de roltafel meet ik een afwijking van 15/100 mm. Aan het eind van de tafel wel 3/10 mm! Als ik dat projecteer naar de lengte van de tafel, moet dat een flinke afwijking zijn. Toen ben ik me gaan afvragen hoe dat kan gebeuren. Dat moet gekomen zijn toe een paar weken geleden een kastje van mijn werktafel is gevallen, dat schampte langs de roltafel en het uitstekende bovenblad haakte daar aan, waardoor het van het kastje brak.

Denken jullie dat zo'n incident de roltafel heeft kunnen verschuiven?

Heeft iemand al een zelf de roltafel van zijn paneelzaag afgesteld? Is dat een beetje zelf te doen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet van Fons

Beste Fons, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest en ook Sergej van Intarsio heeft de Felder monteur laten komen om de zaag beter af te stellen. Zie hier mijn post daarover.

Als je met Felder belt krijg je wel info hoe e.e.a. werkt en afgesteld kan worden.

jaap

Dag Fons,
    Ik heb zelf m'n Felder helemaal opnieuw moeten kalibreren. Het vergt veel tijd en vooral HEEL veel geduld. niet iets dat je even in een uurtje of twee doet. Wel iets dat uiteindelijk erg veel voldoening geeft.
    Ik weet niet of jou hammer ook hetzelfde in elkaar zit als een Felder. Maar hier iig een linkje met handleiding voor het afstellen van een Felder. http://davidpbest.com/VA/StonehorseS...ng%20Table.htm
    Overigens denk ik niet dat zo'n val de roltafel zou kunnen beschadigen. hoog uit de afstelling iets aantasten, maar zelfs dat verwacht ik niet.
    Gr,
    Rik

Dit topic ga ik met plezier volgen. Heb ook een C3 31, en mijn tafel staat ook niet perfect haaks. Heb geprobeerd met winkel haak de afkortgeleider haaks te zetten, maar als ik dan vergelijk met de zijgeleider staat hij precies weer niet goed. Ben er echt over aan het denken om een technieker langs te laten komen voor de boel af te stellen, want een duidelijk handleiding heb ik tot nu nog niet gevonden en eigenlijk is het wel zonde dat je niet zo precies kan werken als je zou willen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Afstellen zonder precisie gereedschap is ook mogelijk. Een beetje gelijk aan de haaksheid van een winkelhaak controleren.

Je neemt een stuk plaatmateriaal waarvan een zijde recht is. Voor het gemak is dat zijde A. Andere zijde, zijkant B, zaag je eerst parallel gelijk.
    Eerste afkort met rolwagen doe je met zijde A. Daarna kort je weer af door de plaat om te keren. Zijde B nu tegen de geleider en als het goed is kort je zowel aan het begin als eind even veel af. Het is een beetje blijven proberen om een zuiver snede te krijgen.

Zorg er wel voor dat er geen stof of andere rotzooi ligt op het blad. Houd ook de zijkanten van zowel A als B schoon.

Ook een mooi om even snel te kijken of alles nog wel goed staat.
    Jeroentje

De methode van zagen is zeker niet slecht als laatste check maar in mijn ogen toch minder geschikt om af te stellen, het is toch moeilijk om blind bij te draaien en dan steeds opnieuw in de plaat te zagen.
    Welk meetgereedschap gebruiken jullie hier het meeste voor, want mijn winkelhaken zijn ook niet supergroot.

Athanor
    Guest
    Bedankt voor de reacties! Die methode van haaks stellen is goed te gebruiken om de afkortgeleiders af te stellen. Dat deed de technicus van Felder ook. Maar dat veronderstelt dat de roltafel exact parallel langs het zaagblad loopt. En daar zit nu bij mij het euvel
    De roltafel is bevestigd op een onderstel dat op zijn beurt weer met vier bouten op d machine is bevestigd. Ik vermoed dat de moeren aan de onderkant van de bouten zijn bedoeld om de roltafel op hoogte af te stellen. Dan blijven de bovenste moeren over voor verstelling in de breedte, waarbij ik dan moet aannemen dat daar verstelling in de breedte mogelijk is. Er zit wel een flinke ring onder, die mogelijk de verstelruimte moet overbruggen. Maar ik wil graag enige zekerheid hebben voordat ik er aan begin. Op de Feldergroep FOG is wel een hoogteverstelling van een feldermachine te vinden (in film op youtube te zien)

Fons

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcarma Bekijk Berichten
    De methode van zagen is zeker niet slecht als laatste check maar in mijn ogen toch minder geschikt om af te stellen, het is toch moeilijk om blind bij te draaien en dan steeds opnieuw in de plaat te zagen.
    Welk meetgereedschap gebruiken jullie hier het meeste voor, want mijn winkelhaken zijn ook niet supergroot.
    Nu ik het nog een keer lees realiseer ik me dat de technicus een andere werkwijze gebruikte. Door een plaat aan alle vier zijden af te zagen en vervolgens de vijfde zijde een smalle strook te zagen en daar voor en achterkant van te merken. Dan kun je met een schuifmaat het verschil meten in de breedte voor en achter, zodat je ook weet of je voor of achteruit moet werken. Ik werk met een Starrett haak om e.e.a. af te stellen voor de korte afkortgeleider. Een tekendriehoek is ook wel een goed hulpmiddel.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 23-09-13 om 19:40. Reden: Typo

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Beste Fons, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest en ook Sergej van Intarsio heeft de Felder monteur laten komen om de zaag beter af te stellen. Zie hier mijn post daarover.

Als je met Felder belt krijg je wel info hoe e.e.a. werkt en afgesteld kan worden.

jaap
    Dat is natuurlijk een volgende stap om te zetten, vooral omdat het om gesleutel aan de roltafel gaat wil ik me eerst goed informeren. Overigens zal ik daarna weer de kleine afkortgeleider opnieuw moeten afstellen....

Fons

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rik Bekijk Berichten
    Dag Fons,
    Ik heb zelf m'n Felder helemaal opnieuw moeten kalibreren. Het vergt veel tijd en vooral HEEL veel geduld. niet iets dat je even in een uurtje of twee doet. Wel iets dat uiteindelijk erg veel voldoening geeft.
    Ik weet niet of jou hammer ook hetzelfde in elkaar zit als een Felder. Maar hier iig een linkje met handleiding voor het afstellen van een Felder. http://davidpbest.com/VA/StonehorseS...ng%20Table.htm
    Overigens denk ik niet dat zo'n val de roltafel zou kunnen beschadigen. hoog uit de afstelling iets aantasten, maar zelfs dat verwacht ik niet.
    Gr,
    Rik
    Dat is een zeer informatieve bijlage Rik! Dank!
    Ik zal het nog eens bij de machine checken maar vermoed dat de Hammer een soortgelijke opbouw heeft. Kon e.e.a. momenteel niet zo makkelijk op de FOG vinden, die nieuwe Yahoo forumsoftware werkt haast niet op mijn stokoude Ipad van 3 jaar

Groet van Fons

Forum Rechten