Eerste lepel...

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Geïnspireerd door Paul Sellers ben ik vandaag begonnen met het maken van een houten lepel. Hij is nog lang niet klaar, en het zal gezien mijn drukke agenda waarschijnlijk nog wel even duren, maar wat leuk om te doen :D.
Alvorens ik kon beginnen moest ik eerst een oude guts onder handen nemen, wat niet echt meeviel. Ik slaag er niet in om het ding écht scherp te krijgen. Voor de rest heb ik wat verschillende technieken geprobeerd. Zagen en hakken, spookschaaf, mes, haalmes...
Mijn spookschaaf is helaas van bedenkelijke kwaliteit en ook mijn haalmes krijg ik niet echt scherp. Jammer, want het haalmes bevalt me het meest.

DSC_0327.jpg

DSC_0329.jpg

In de steel zit er een gaatje, geen idee van wat. Hopelijk loopt het niet te diep door...
Alle tips zijn in elk geval welkom:D

Groeten, Reinoud
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed zo! Ik ben ook al op zoek naar een goede guts, heb nog niet echt iets voor weinig geld kunnen vinden.
Dat gaatje is vast van een wurmpje. Zat er zaagmeel in? Bij het stuk hout dat ik voor een zaagje stond te schaven kwam ook opeens zo'n gaatje te voorschijn.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik ben niet meteen zaagmeel tegengekomen. Ik twijfel tussen een worm of een nagel.
Ik heb net even de prijzen van gutsen bekeken :eek: Valt behoorlijk tegen...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag wat tijd gevonden om verder te werken aan de lepel.

DSC_0001.jpg

Ik heb opnieuw wat dingen uitgeprobeerd. De figuurzaag blijkt heel aangenaam te werken, maar de zaagbladen springen snel stuk. Verder was het vooral klungelen om de spookschaaf scherp te krijgen.
De vormgeving kon een pak beter en de afwerking ook. Ik had vooral moeite met het "lezen" van het hout. De draad van het hout doet niet altijd wat je wil dat die doet...

DSC_0004.jpg

Het gaatje in het hout bleek helaas nog behoorlijk diep te zijn...

DSC_0002.jpg

Ik laat de lepel voorlopig voor wat hij is, voor mijn volgende heb ik in elk geval al veel punten gevonden die ik kan verbeteren.

Met wat zou ik de lepel best afwerken? Olie, was, ...? Ik had al gedacht aan de befaamde Ikea snijplankolie, geen idee of dit goed zou zijn.

Groeten, Reinoud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.