Welk materiaal voor brede boekenplanken ???

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Beste forum-leden !

Ik rol van de ene opdracht in de andere... gezien de omstandigheden een heel goed teken !!! (al zorgt het er wel voor dat andere - lees: persoonlijke - projecten maar amper tijd krijgen :( ;) )

Mijn opdrachtgever wil graag een kastenwand voor het kantoor-aan-huis. Op basis van hun wensenlijst ben ik gekomen tot het ontwerp zoals hieronder is te zien.

Omdat de opdrachtgever geen dichte achterwand wil (de muur achter de kastenwand moet zichtbaar blijven...) steunen de brede planken (ruim 70 cm breed) uitsluitend in de staanders.
Het verlies aan constructieve sterkte zal ik opvangen middels het plaatsen van hoek-ankers.

De basis van het geheel zal worden vervaardigd uit 22mm dik MDF met uitzondering van de kastdeurtjes; die worden gemaakt van 18mm dik MDF.
In de kastjes is ruimte voor 2 rijen ordners. Het grootste gewicht zal dus niet meteen op de boekenplanken komen...
Toch twijfel ik een beetje aan de (buig-)sterkte van 22mm MDF voor de 30 cm diepe boekenplanken.

Mijn vraag voor dit topic is dan ook als volgt: gezien deze vrij forse spanwijdte vraag ik me af welk materiaal ik het best kan toepassen voor de boekenplanken.

1. 22mm MDF
2. 22mm MDF watervast (de groene MDF)
3. 22mm HDF
4. 22mm massief houten panelen
5. anders, nl.... ???

Ik hoor graag de tips-and-trics om doorbuiging tot een minimum te kunnen beperken zonder het ontwerp te verstoren middels extra staanders o.i.d.

Project 13024 kastenwand.jpg
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ekko, je kunt in de lengterichting van het MDF een x-aantal groeven frezen en daar latten in lijmen met een hoge buigweerstand (essen, eiken etc.). Of een staalprofiel...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb voor mezelf ongeveer 10 jaar geleden een boekenplank gebouwd van 22 mm (bouwmarkt-)MDF.
De overspanningen van 100 cm bogen al vrij snel zichtbaar door. De overspanningen van 65 cm niet. Ook niet na 10 jaar. De diepte is in mijn geval 25 cm. De boekenplank staat vol boeken.

Weliswaar niet geheel zelfde als jouw situatie maar misschien heb je er toch wat aan

mvg
klaas0639
 

RBeekman

Nieuw lid
14 sep 2013
4
0
Gelderland
Hallo, ik heb zelf veel in het interieur gewerkt en ben bekend met dit euvel. De keuze 22mm MDF staat sowieso veel mooier bij zo'n kast en wat Willemlimmen zij is inderdaad een zeer goede oplossing wat ook zeker wel werkt.
Wat wij vaak deden was een stalen t ijzer aan de achterzijde dus de kopzijde van 22mm frezen. De reden was dat je het ijzer ook niet ziet zitten. Succes ermee.
 

A.N

Actieve deelnemer
Bij een breedte van 700 zou je ook vuren of grenen kunnen gebruiken, dikte vanaf 18 mm.
Tot 1050 breedte en 280 diepte heb je geen tot minimaal last van doorzakken als de planken vol komen met boeken of ordners, bij alles wat boven deze afmetingen ligt schakel ik over op 28 mm.
De meerkosten van het hout t.o.v mdf kun je wegstrepen tegen het meerwerk dat het verstevigen van mdf planken met zich meebrengt
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dank allen voor jullie reactie tot nu toe. Er zitten heel bruikbare dingen tussen !

Wat ik me nog afvraag - al was het maar ten behoeve van de leercurve - is of het groene MDF te prevaleren is boven het 'normale' MDF.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zit veel kwaliteitsverschil in MDF. Een weegschaal zegt het al. Of het watervast is, zegt natuurlijk niets over de persing.

Ik zou voor dit soort kwaliteitskasten nooit MDF gebruiken, maar echt hout. Massief of multiplex. Dat is geschikt om overspanningen te maken, MDF niet. MDF gaat al doorbuigen door z'n eigen gewicht, en veert ook niet meer terug.

Doorbuiging beperken kan bv. ook door aan de achterkant van de plank een lat eronder te monteren.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bijgaand een PDF voor het bepalen van de maximale belasting van boekenplanken, met kentallen van verschillende materiaalsoorten.

Bekijk bijlage building bookshelves to last.pdf

Wel even de eenheden omrekenen:
1" = 25,4 mm
1 pound = 0.45 kg
1 foot = 304,8 mm
Zie ook: http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Een hardhouten koplat kan, behalve de plank versterken, ook beschadigingen voorkomen. Het plaatsen van boeken en mappen kan anders aardige deuken en krassen maken op de schapranden, zeker als je voor MDF kiest.
 
Laatst bewerkt:

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Wordt er tegenwoordig nog gebruik gemaakt van meubelpanelen, dwz. massieve gelamelleerde panelen? Qua sterkte was dat beter maar duurder natuurlijk.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik denk dat je als je een redelijke persing gebruikt dat het wel haalbaar is. Anders kan je ook nog voor 30mm mdf gaan. Maar; een proefopstelling een paar weken laten staan met iets meer gewicht erop geeft denk ik het beste weer of het haalbaar is of niet.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
In welke mate heb je ruimte in het budget? Als het een betaalde opdracht is zal er ergens een grens zijn aangegeven anders kun je straks aankomen met een kast van massief ebben ..

Wat je eventueel zou kunnen doen, als je opdrachtgever het iets vind en er budgetaire ruimte voor is..

Maak aan de aan de onderkant van elke plank een klein koofje waar je verlichting achter verstopt. Op die manier sla je indien gewenst twee vliegen in 1 klap. De inhoud van de kast is goed zichtbaar, ook 's-avonds en die koofjes geven je planken de sterkte die je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Wellicht heb je al een besluit genomen, maar anders hierbij nog wat ideeën:
Voor de kamer en suite, die ik heb getimmerd, zijn de legplanken (900 mm) gemaakt van 18 mm gelamineerd grenen met een eiken koplat van 25 mm. Oersterk en het geeft ook nog 'body' aan je kast.
MDF heb ik overwogen, maar is bij mij afgevallen vanwege de zeer matige stijfheid. En ja, dat kun je opvangen met koplatten, maar het blijft een minder stijf geheel, dan een 'normaal' houten legplank.

Succes en veel plezier!

Wim
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heeft de topicstarter geen budgettaire beperkingen ? Dat budget is namelijk allesbepalend voor de materialen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb contact opgenomen met "mijn" vaste houtleverancier. Deze gaf aan dat het MDF dat zij leveren een dichtheid heeft van 650. Het MDF bij bouwmarkten zou een dichtheid hebben die ergens tussen de 400 en 500 ligt (???). Volgens hem zou het met het door hen geleverde MDF moeten lukken.

Hij had nog wel een reststuk van 22 mm liggen. Met dit stuk ga ik een waarheidsgetrouwe proef-opstelling maken en dan zullen we zien of de Dikke Van Dale zorgt voor onoverkomelijke doorbuiging of...

Wordt vervolgt...

PS: dank aan alle respondanten tot nu toe voor jullie inbreng !
PPS: er zijn helaas wel budgettaire beperkingen, mede daarom ook de vraagstelling
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
"PPS: er zijn helaas wel budgettaire beperkingen, mede daarom ook de vraagstelling"

maar die vraagstelling kan helaas pas een zinvol antwoord krijgen als het budget bekend is...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Inmiddels uit 7 MDF platen 54 onderdelen gezaagd en een slordige 460 (!!!) domino-gaten gefreesd goed voor - inderdaad - 230 domino's van 5x30. :cool:
Nu op mijn gemak de 6 secties als bouwpakketje in elkaar zetten om te zien of alles ook echt past (so far, so good... fingers crossed...) :rolleyes:

Overigens, het lijkt erop dat de boekenplanken van het geleverde 22mm MDF het goed houden... (heb een plank voorzien van een rijtje goed gevulde ordners).

kastenwand 02.jpg
.
kastenwand 03.jpg
.
kastenwand 04.jpg
.
kastenwand 05.jpg
.
kastenwand 06.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ziet er strak uit, Ekko. Is het gerold of gespoten?
Ik zie geen knoppen of grepen, heb je push-to-open sluitwerk gebruikt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.