Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Question Welk materiaal voor brede boekenplanken ???

Beste forum-leden !

Ik rol van de ene opdracht in de andere... gezien de omstandigheden een heel goed teken !!! (al zorgt het er wel voor dat andere - lees: persoonlijke - projecten maar amper tijd krijgen )

Mijn opdrachtgever wil graag een kastenwand voor het kantoor-aan-huis. Op basis van hun wensenlijst ben ik gekomen tot het ontwerp zoals hieronder is te zien.

Omdat de opdrachtgever geen dichte achterwand wil (de muur achter de kastenwand moet zichtbaar blijven...) steunen de brede planken (ruim 70 cm breed) uitsluitend in de staanders.
    Het verlies aan constructieve sterkte zal ik opvangen middels het plaatsen van hoek-ankers.

De basis van het geheel zal worden vervaardigd uit 22mm dik MDF met uitzondering van de kastdeurtjes; die worden gemaakt van 18mm dik MDF.
    In de kastjes is ruimte voor 2 rijen ordners. Het grootste gewicht zal dus niet meteen op de boekenplanken komen...
    Toch twijfel ik een beetje aan de (buig-)sterkte van 22mm MDF voor de 30 cm diepe boekenplanken.

Mijn vraag voor dit topic is dan ook als volgt: gezien deze vrij forse spanwijdte vraag ik me af welk materiaal ik het best kan toepassen voor de boekenplanken.

1. 22mm MDF
    2. 22mm MDF watervast (de groene MDF)
    3. 22mm HDF
    4. 22mm massief houten panelen
    5. anders, nl.... ???

Ik hoor graag de tips-and-trics om doorbuiging tot een minimum te kunnen beperken zonder het ontwerp te verstoren middels extra staanders o.i.d.

Project 13024 kastenwand.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Ekko, je kunt in de lengterichting van het MDF een x-aantal groeven frezen en daar latten in lijmen met een hoge buigweerstand (essen, eiken etc.). Of een staalprofiel...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb voor mezelf ongeveer 10 jaar geleden een boekenplank gebouwd van 22 mm (bouwmarkt-)MDF.
    De overspanningen van 100 cm bogen al vrij snel zichtbaar door. De overspanningen van 65 cm niet. Ook niet na 10 jaar. De diepte is in mijn geval 25 cm. De boekenplank staat vol boeken.

Weliswaar niet geheel zelfde als jouw situatie maar misschien heb je er toch wat aan

mvg
    klaas0639

Hallo, ik heb zelf veel in het interieur gewerkt en ben bekend met dit euvel. De keuze 22mm MDF staat sowieso veel mooier bij zo'n kast en wat Willemlimmen zij is inderdaad een zeer goede oplossing wat ook zeker wel werkt.
    Wat wij vaak deden was een stalen t ijzer aan de achterzijde dus de kopzijde van 22mm frezen. De reden was dat je het ijzer ook niet ziet zitten. Succes ermee.

Athanor
    Guest
    Hieronder nog twee topics die over dit thema gaan, incl verwijzing naar een rekentool oveer doorbuigen.....

Succes! en groet van Fons

http://www.woodworking.nl/showthread...ght=Doorbuigen

http://www.woodworking.nl/showthread...ght=Doorbuigen

Bij een breedte van 700 zou je ook vuren of grenen kunnen gebruiken, dikte vanaf 18 mm.
    Tot 1050 breedte en 280 diepte heb je geen tot minimaal last van doorzakken als de planken vol komen met boeken of ordners, bij alles wat boven deze afmetingen ligt schakel ik over op 28 mm.
    De meerkosten van het hout t.o.v mdf kun je wegstrepen tegen het meerwerk dat het verstevigen van mdf planken met zich meebrengt
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

Dank allen voor jullie reactie tot nu toe. Er zitten heel bruikbare dingen tussen !

Wat ik me nog afvraag - al was het maar ten behoeve van de leercurve - is of het groene MDF te prevaleren is boven het 'normale' MDF.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Hallo,
    Wij gebruikte altijd groene MDF deze plaat heeft een zeer harde persing, dus zeker aan te bevelen.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Er zit veel kwaliteitsverschil in MDF. Een weegschaal zegt het al. Of het watervast is, zegt natuurlijk niets over de persing.

Ik zou voor dit soort kwaliteitskasten nooit MDF gebruiken, maar echt hout. Massief of multiplex. Dat is geschikt om overspanningen te maken, MDF niet. MDF gaat al doorbuigen door z'n eigen gewicht, en veert ook niet meer terug.

Doorbuiging beperken kan bv. ook door aan de achterkant van de plank een lat eronder te monteren.
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 23-09-13 om 08:43.

Bijgaand een PDF voor het bepalen van de maximale belasting van boekenplanken, met kentallen van verschillende materiaalsoorten.

building bookshelves to last.pdf

Wel even de eenheden omrekenen:
    1" = 25,4 mm
    1 pound = 0.45 kg
    1 foot = 304,8 mm
    Zie ook: http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Een hardhouten koplat kan, behalve de plank versterken, ook beschadigingen voorkomen. Het plaatsen van boeken en mappen kan anders aardige deuken en krassen maken op de schapranden, zeker als je voor MDF kiest.
    Laatst gewijzigd door roald; 23-09-13 om 09:17.

Forum Rechten