Vertikale platenzaag / paneelzaag

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
PaulB zei:
Op 1/3 vanaf boven een horizontale 8-hoekig plaatje toegevoegd. Het spul onderin blijft nu liggen; weer wat af ;)
Ook heel handig om de metaalspaanders van de frees mee op te ruimen. Komt niet meer in de stofzuiger!
Verder met de stofkap.

zou jij hier een foto van willen maken ik wil namelijk zelf ook z'n ding maken, en heb d'r al een maar ik verlies veel te veel zuigkracht vind ik. daarom wil ik een nieuwe maken

bij voorbaat dank

Wander
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
bedank, ene trouwens een mooi geheel zo die platen zaag hope dat je er veel plezier van gaat beleven.

Wander
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Vandaag een aanpassing gemaakt in de stofopvang. De hoeveelheid ontsnappend mdf is nu verwaarloosbaar.
Volgende uitdaging: platen vastzetten. Daarna: fixeren/beperken van verplaatsing frees. . .
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Die cycloon van een prullemand werkt boven verwachting. Er komt niets meer in de stofzuigerzak :)
Maar bij de zaag gaat het nog niet helemaal goed. Het zaagsel sproeit nog alle kanten heen.
Er moet denk ik een nauwere kap overheen.
Maar dat komt later, het project ligt even stil vanwege een ander projectje.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Hij doet t :lol:
Omdat ik vanwege de beperkte ruimte de zaag voor verschillende maten moet verplaatsen heb ik naast de wand een rolmaat vastgeschroefd. Op het frame zitten een paar alu plaatjes waar ik het eind van de rolmaat in kan schuiven. Zo kan ik makkelijk de maat afzetten van te voren. Verzon ik per omgeluk. :idea:
Ik bepaal waar ik zaag, zet het eind van de rolmaat daar vast en rij de zaag daar ook heen en fixeer hem.
Ik dacht eerst een stuk of 6 rolmaten te moeten slopen met allerlei ingewikkelde draaikokertjes. Dat hoeft dus niet, en ik kan de zaagposities heel nauwkeurig afstellen.
Misschien moet ik er aan de andere kant ook een rolmaat opschroeven, kan ik van twee kanten werken.
De aanslag is een aluminium blokje dat over een staaf heen schuift en met een soort hendeltje (staaf met draad) vastgezet kan worden.

Het resultaat is, behalve de hoeveelheid zaagsel overal (moet ik nog wat aan doen), ruim binnen mijn marge van nauwkeurigheid (halve mm). En haaks. Anders dan bij de bouwmarkt (dat zeg ik) waar ik laatst over 90 cm een verschil van 1,5mm ontdekte. Slordig!
Eerste resultaat:

P.S. Dat ligt op de kniptafel (zie andere thread, toch maar uitschuifpoten met pen).
Nu nog de verticale instelling.
Daarna ga ik verder met de frees. Dat levert nog wel wat problemen op. De plaat wil alle kanten heen gaan dus ik moet dat of een of andere manier zien te fixeren, zonder dat ik met die klemmen meer dan 3mm boven de plaat uit kom, anders kan de wagen er niet overheen.
En die plastic doppen om de plaat op te leggen is een fiasco. Ze zitten altijd op de verkeerde plaats, waardoor kleinere plaatjes gaan wippen dus dat moeten houten latten worden, zodat ze de plaat over de hele lenge ondersteunen. Da's zo gefikst ;)
verder blijft het aandrukwieltje onderaan hangen op het hoekprofiel waar de plaat op staat, daar moet due een stukje vanaf. Helaas levert dat wat sloop en herbouw werk op, ze moeten er af :cry: voor de aanpassing.

Attached files
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zeg Paul, Die cyclone, krijg je geen statische electriciteit met die cyclone.
Wil er zelf ook een gaan maken, had zelf het idee om hem van pvc te maken. (ga liever naar de pvc leverancier dan naar de IKEA...) Ben alleen bank dat ik electrische schokken krijg. Nu had ik al wel zitten denken om een koperen strook in die cyclone te maken, en die dan te aarden via of het stopcontact, of via een pen in de grond ofzo???
Of is die IKEA bak van een niet op te laden materiaal.?
ziet er verder allemaal mooi uit..
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
@roeliepoelie
Ik heb nog niets van statische elektriciteit gemerkt, maar ik had er ook over gelezen.
Ik kan hier in de buurt geen PE krijgen. Dus ik ga koperdraad om de buizen wikkelen en aan de waterleiding vastknopen. (niet aan de aarde v e stopcontact, aardlekschakelaar!!)

Ik had de cyclone eerst van een vierkante plastic doos gemaakt, maar die kon de onderdruk niet aan. De IKEA prullemand wel. Is vrij stevig.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
@peterderooij
Voila.
Achter de platenzaag zit een rek met mijn voorraad metaal. Ziet er wat rommelig uit, maar is dus geen deel van het ding. Erboven hangt een tlbuis, even uitgedaan voor de foto.


Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.