Vertikale platenzaag / paneelzaag

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Awel, of documenteren mijn sterkste kant is...
Het frame meet ongeveer 160 * 80 cm. Dat is wat ik maximaal kwijt kan, en waar ik denk platen van 61*122 mee te kunnen verwerken. Gemaakt van hoekstaal 40mm, gewoon van de bouwmarkt (dat zeg ik). Ietwat zacht maar wellicht dempt dat de trillingen wat.
Bovenop ligt een gewalste ronde staaf (moet getrokken worden, dat loopt beter) met daarop katrollen uit de zeilwereld

Aan de onderkant dito maar dan tegen een staaf

Het rijdende frame is ook van 40mm hoek. De vertikale loop deugt niet (messing op staal), het hort te veel.

Daarom is er dit onderweg:

De scheerlijn over de katrollen (met een gewicht aan de zijkant) gaat de last op de wagen opvangen. De wagen blijft keurig op dezelfde hoogte hangen bij zijdelingse beweging..
De hoogte bleek aan de krappe kant, dus de zaag wordt van een nieuwe alu bodem voorzien.

Het wachten is nu op de nieuwe rails terwijl ik bedenk hoe ik de apparaten kan uitwisselen... en bedenk hoe sommige delen wat subtieler kunnen. Zoals de gewichtsopvang. Wellicht zelf de katrollen draaien bij gebrek aan wat ik kan vinden.

En ik dacht met houtbewerking aan de gang te gaan.....

Attached files
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Hij doet het :D
Nu eerst een bouwstofzuiger :mrgreen: Dan verder bouwen.

Een vraag aan de geleerden hier (of moet dat in een ander topic??:
Ik wil behalve zagen ook frezen, multiplex en MDF. Nu is mijn bovenfrees zwaar en maakt vooral veel herrie.
Zijn daar alternatieven voor?
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Her frame is nu klaar; de gewalste staaf bovenop is vervangen door getrokken staal (zilverstaal). Er moeten alleen nog twee schragen in om de zaak in het midden te ondersteunen.

Op de "wagen" zijn de stalen stangen/messing blokken vervangen door Drylin profiel met bijbehorende glijlagers. Het blijft lastig stellen maar met wat teflon spray loopt het prima.

Het frame van de "stoel" is vervangen door een raam uit een stuk 6mm plaatstaal, op de freesbank van een bevriende hobbyist keurig op maar gemaakt. Nu is ie wel exact vierkant.
Op jacht naar contragewichten...

Het vastzetten van de zaagmachine werkt nog niet helemaal lekker. Ik moet hem nu vastzetten met schroeven. Klikken zou leuker zijn maar ik zie niet hoe ik dat kan maken.

De "rupsbanden" voor de voeding zit er ook op.

Nog 2 zaken te doen voordat er echt gezaagd kan worden:
- een medium om de plaat aangedrukt te houden
- een methode om de wagen en stoel op een positie vast te zetten...

Daarna met een frees aan de slag...
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Het is weer een tijd geleden. Enige maanden afgeleid door een plotter/graveer/snijmachine, maar recentelijk weer opgepakt.
De wagen is geheel herzien, ik kan de zaag nu recht de plaat in laten zakken. Was wel een enorm gedoe en het weegt nogal wat.
Daarvoor heb ik ook een nieuw frame moeten maken om de zaag in te zetten. :D
Nu nog de kabelrupsen aansluiten en ik kan het zagen weer eens proberen.
Binnenkort foto's :)
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Helaas heb ik niet de ruimte om de plaat hen en weer te schuiven, dus moet de zaag dat. Dat maakt het geheel wel gecompliceerder.
Inmiddels heb ik het frame dat de platen gaat dragen veranderd en verstevigd. De verandering was nodig omdat ik net de hogte van de plaat (61cm) niet haalde. Nu wel.
Inmiddels ook verticaal gezaagd (dwars door de plaat bedoel ik dan), dat gaat prima. Voorzover ik kan zien helemaal haaks (dat kan ik instellen overigens). Nu verder met het kantelen van de zaag zodat ik ook in de lengte kan zagen. Er moet dan ook een uitklapbare tweede richel aan, zodat de plaat iets omhoogkan wanneer ik precies op de hoogte wil zagen waar de ondersteuningen zitten.
Verder moet ik de wagen vast kunnen zetten bij het zagen. Dat vergt nog wat uitvind-werk...

Attached files
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Gisteren een Kress FME-800 gescored. Vandaag provisorisch gemonteerd met verbluffend resultaat. . .
Morgen even langs de metaalboer voor wat messing profielen en dan een montering maken.
Het gaat echt wat worden!
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Hetzelfde als met een handbovenfrees. Alleen hoef ik dan niet om mijn knieen of te rommelen met mallen en geleiders.
Ik heb nog geen idee of ik m nou echt veel ga gebruiken, maar ik heb er lol in om het ding te bouwen.
Beter dan op een bankje naar de eendjes kijken. Niet dat ik daar tijd voor heb, ik ben ook een teken/graveer/snij router aan het bouwen (maar die hoort hier niet thuis).
En moet nog een kniptafel maken voor de wederhelft. Daar zal ik ook eens een draadje aan wijden, verstelbare poten....
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Grofvuil scheider (cycloon) gebouwd van plastic opbergdoos en wat PVC pijp en bochtjes. Verbluffend goed resultaat. :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Verbazingwekkend reacties hierop Paul terwijl het toch een bovengemiddeld taaltje huisvlijt is, en dan nog wel een paar andere machines parallel bouwen, ben je werktuigbouwkundige of vind je het gewoon leuk?

Super hoor dat apparaat van je!
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Mensen lezen vaak alleen maar mee, en daar maak ik me net zo goed schuldig aan!

Super fraai stukje werk Paul, ik vind het ook heel leuk om de voortgang hier steeds te lezen!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hier nog één die de vorderingen sinds september met grote interesse volgt! En met verbazing over de kwaliteit van dit apparaat en deskundigheid van de maker.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb je verhaal ook gevolgd en met stijgende waardering. Ik herken een werktuigbouwkundige aanpak, ik zou veel constructies op dezelfde wijze gedaan hebben. Omdat het een grote constructie betreft (kwa afmetingen dan) is het moeilijk die grote delen exact uitgelijnd te krijgen. Dan moet je afstelpunten maken waar je alles precies kan uitlijnen. Hoef je het niet meer na te stellen dan boor je een extra gat voor een bout of schroef om het te fixeren.
Maar het blijft een knap staaltje.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Dank dank....
Gewoon huisvlijt, ik ben geen werktuigbouwkundige. Mijn vader was ooit instrumentmaker; misschien zit het in de genen?
Sommige onderdelen lukken niet gelijk en moeten meerdere keren herontworpen. Zo is de vuilscheider gisteren geimplodeerd, kon de onderdruk niet aan. Was ook niet rond. Het volgende slachtoffer is een IKEA prullenbak :D
Ook de katrollen moeten vervangen door iets met kogellagers erin. Dit loopt veel te stroef: wanneer ik de wagen naar links rijd vinden de katrollen uit dat ze minder moe worden door het koord - en dus het contragewicht- mee te nemen, met als gevolg dat de stoel zakt. Oppassen voor de vingers! Maar eens bij een botenzaak gaan kijken.
Verder moet ik de zaak ook op willekeurige plaatsen, of middels een mal op vaste plaatsen, vast kunnen zetten. Vooral voor vertikaal moet ik daar nog een ei over leggen.
En de stofkap voldoet niet. Moet uit twee delen worden, waarbij een deel instelbaar op de stoel zit en op bijvoorbeeld 2 mm boven het oppervlak gezet kan worden. De kap aan de frees moet daar dan overheen schuiven.
Genoeg te doen nog.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
@wr1944
Die konstruktie reeds bedacht en geimplementeerd. Het profiel waar de houtplaat op staat wipt om een punt in het midden. Langgerekte gaten aan de uiteinden met een lange schroef om in te stellen en eentje om te fixeren. Zo kan ik straks de zaak precies haaks zetten.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
De IKEA prullemand doet het prima. Weerstaat de druk ook.
Alleen blijft het spul op de bodem ook mee ronddraaien.
Ik zag ergens een model met een plaat op 1/3 van de bovenkant. Misschien ook een plaatje om de wervelingen daaronder tegen te gaan. Stay tuned :)

Attached files
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Op 1/3 vanaf boven een horizontale 8-hoekig plaatje toegevoegd. Het spul onderin blijft nu liggen; weer wat af ;)
Ook heel handig om de metaalspaanders van de frees mee op te ruimen. Komt niet meer in de stofzuiger!
Verder met de stofkap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.