Vertikale platenzaag / paneelzaag

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Mmm, is wel makkelijk te bouwen, ik bekijk op het moment een ontwerp dat ooit in shopnotes is geplaatst. Hier kan je zo wel horizontaal als vertikaal met zagen, de te zagen plaat blijft dus staan.http://lumberjocks.com/projects/13442 Ik heb alleen twijfels over hoe recht je kan zagen, voor keukenplaat moet het wel juist zijn... Wat denken jullie over de precisie , 1 mm per meter ? Ik had aan iets kleiner gedacht, 1mm is echt te veel.
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
De precisie van zelfbouw apparatuur ligt altijd aan jezelf hoe precies je zelf meet en alles in elkaar zet maar dat lijkt me logisch.

Gr. Patrizio
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het nadeel van zelfbouw met hout is, is dat het niet zondermeer stabiel is qua krimp en rek. Je zult daar mee rekening moeten houden en door middel van lamineren kan je dat risico tot nul beperken. Dus even wat latjes afzagen en aan elkaar schroeven is te kort door de bocht. M.i. zal je eerst je lengtes die je nodig hebt moeten lamineren.

Verder zou ik de looprails zodanig op het frame zetten dat ze altijd na te stellen zijn zodat je ze perfect evenwijdig kunt na stellen. 2 alu pijpen of kokers op dezelfde juiste lengte afgezaagd kan daarbij helpen.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Klopt, volgens de bouwer van deze paneelzaag zou dat tot 0,8mm kunnen oplopen, trek en krimp. Wat je bedoeld me die twee kokers dat volg ik niet helemaal...
Ik zou ook een gelast frame kunnen maken, maar dat is dan weer zeer moeilijk om dat recht te houden na het lassen. Dit ontwerp is zeker voor verbetering vatbaar maar het principe zit volgens mij wel goed.
 

tuoh

Oud hout
Leo64 zei:
Mmm, is wel makkelijk te bouwen, ik bekijk op het moment een ontwerp dat ooit in shopnotes is geplaatst. Hier kan je zo wel horizontaal als vertikaal met zagen, de te zagen plaat blijft dus staan.http://lumberjocks.com/projects/13442 Ik heb alleen twijfels over hoe recht je kan zagen, voor keukenplaat moet het wel juist zijn... Wat denken jullie over de precisie , 1 mm per meter ? Ik had aan iets kleiner gedacht, 1mm is echt te veel.

Om je even een idee te geven, verleden jaar heb ik mijn verticale zaagmachine een Harwi Giraffe verkocht.
Ik heb enkele jaren met deze machine gewerkt, maar ondanks alle bijstellingen en bijkomende verstevigingen is het me nooit gelukt om 100% haaks te zagen, ik bleef zitten met een afwijking van 0,5mm op een volle plaatbreedte van 1220mm.
dat lijkt niet veel maar voor het maken van kasten en dergelijke is het teveel.
Ik was dan ook verplicht om alles enkele mm groter te zagen en daarna na te zagen op een horizontale zaagmachine.
Als een toch bekende machinebouwer er niet in slaagt om een machine te bouwen zonder afwijking, dan vrees ik het ergste voor zelfbouw.
In dit segment zijn het enkel de machines van Holzer en Elcon die wel 100% haaks zagen, maar het prijskaartje dat hier aan hangt wil je niet weten.


Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: ErnstKuhne

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Stof tot nadenken...
De prijzen van bv. een elcon zijn idd. buiten proportie voor een doe het zelver.
Kan je aangeven waar dan precies het probleem zat met de harwi ? Vermoedelijk niet want dan had je het wel opgelost...( goed bedoeld hoor )
Bedankt voor je mening zo weet ik waar ik aan begin en ga ik zeker de raad van het nastelbaar maken opvolgen . Enfin ik reken voor dit ontwerp een 150€ aan materiaal dus...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Met kokrs bedoel ik vierkante of rechthoekige buizen. Deze buigen minder snel door als je stevige hebt. Nog maatvaster zijn alu geextrudeerde profielen (die profielen die ze gebruiken voor machine bouw en kasten e.d.) . Als je er twee hebt op exact dezelfde lengte dan is het nastellen een stuk eenvoudiger en kans op meetfouten een stuk kleiner.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Het frame dus maken met aluminium profielen met daar Bv een gelamineerde plaat op, welke zou ik daar het best voor gebruiken ? Bruynzeel plaat ? Luan ? MDF ? Degene met de minste krimp en rek. Van geleidingen heb ik ondertussen mijn keuze gemaakt en ga voor deze van stappenmotoren.nl http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... dingen.htm zouden ze deze ook in Belgie verkopen ? Daar kan een lagermodule over geschoven worden, volgens mij een betaalbaar geheel, de aluminium profielen hebben ze daar ook...
 

tuoh

Oud hout
Leo64 zei:
Stof tot nadenken...
De prijzen van bv. een elcon zijn idd. buiten proportie voor een doe het zelver.
Kan je aangeven waar dan precies het probleem zat met de harwi ? Vermoedelijk niet want dan had je het wel opgelost...( goed bedoeld hoor )
Bedankt voor je mening zo weet ik waar ik aan begin en ga ik zeker de raad van het nastelbaar maken opvolgen . Enfin ik reken voor dit ontwerp een 150€ aan materiaal dus...

Het frame van de machine is te licht gebouwd, bij elke verplaatsing van de zaagbalk torst en beweegt het frame een klein beetje, met het bekende gevolg.
Om alles nog een beetje gecompliceerder te maken, de zaagbalk kan je op drie verschillende standen vastzetten ( op 1m,op 2m en op 3m van de zijkant) om haaks af te korten, regel je de machine bij op de stand 2m dan klopte het op de andere 2 standen voor geen meter, ze kon je bezig blijven.

De afwerking van deze ankerpunten was beneden peil, heb de drie punten nagemeten en had als uitkomst drie verschillende afmetingen, afwijking tussen de grootste en de kleinste maat 1,5mm.
Evenwijdige banden zagen was wel in orde, gelukkig.
Om dit probleem op te lossen is er maar één deftige oplossing namelijk een nieuwe machine bouwen, hetgeen ondertussen ook gebeurt is door Harwi.
Maar ik zaag mijn platen nu op een felder, hier zijn de platen wel 100% haaks.


Mvg,

André
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Andre, dat is duidelijk taal, ik snap nu ook waar het probleem zit en ga dit meenemen in mijn ontwerp. 1,5mm is idd. zeer veel. Ik zou wel kiezen voor een frame opstelling voor het dwarszagen.
Ik heb spijtig genoeg niet de plaats om een horizontale zaag te zetten anders was de keuze snel gemaakt, een voorritser zou dan ook kunnen...
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Ik wil ook met houtbewerking aan de slag. Ik heb alleen ook niet zoveel ruimte.
Ik stond op het punt om een afkortzaag te kopen tot ik zag hoe diep die wel is. Mijmerend in de bouwmarkt zag ik tussen de rekken door de professionele verticale platenzaag staan. DAT was dus de oplossing.
Sindsdien ben ik al geruime tijd bezig te proberen zo'n prototype te bouwen, waarbij ik de mogelijkheid wil hebben de zaag voor een bovenfreesmachine te verwisselen. Gezien de beperkte ruimte wil ik platen van 610*1220 kunnen bewerken, dus hij wordt 1600 breed en 900 hoog.
Als horizontaal loopwerk gebruik ik kunststof katrollen uit de watersport, welke lopen op een stuk hoekijzer waar rondijzer op is geschroefd (had ik oorspronkelijk geprobeerd te lassen maar dat werd zo krom als een hoepel). Het rondijzer moet nog door getrokken staal vervangen worden (als het allemaal werkt).Onder ook katrolwielen tegen een strip. Het gewicht houdt de zaak op zijn plaats. Dit loopt wel aardig. Of het echt haaks wordt kan ik pas zien als ik de eerste keer een potlood in het ding kan monteren... de eerste poging ziet er bemoedigend uit.
Het verticale loopwerk bezorgt me meer problemen. Ik probeer nu verticale hardijzeren getrokken staven, met messing blokjes als glijlager. Maar erg lekker loopt het nog niet. Die lineaire CNC geleiding lijkt me wel wat, maar ik ben bang dat zaagsel tussen de lagers roet in het eten gooit. Al ervaring mee?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je met CNC geleiding het type op de foto bedoeld, hoef je je over houtstof en zaagsel geen zorgen te maken. Ik heb een eigenbouw dwarstafel op mijn zaagtafel met deze geleidingen. Op mijn werk hebben we tientallen van deze dingen onder de meest barre omstandigheden. Lasspatten, slijpsel, metaalstof etc. Er gaat er zelden eentje stuk of loopt vast.

Ed

Attached files
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Ik had in eerste instantie de "Ondersteunde ronde lineare CNC geleiding" versie voor ogen, maar dat zal dan weinig uitmaken??

Attached files
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dit type gebruiken we ook. Maakt inderdaad weinig verschil. Allebei zogenaamde kogelomloop geleidingen. Afdichtingen zijn bij beide types gelijk. Links op de foto zie je schroefdraad. Hierin past een smeernippel. Niet te fors smeren bij gebruik in houtbewerkingsomgeving, om te voorkomen dat de geleidestang te plakkerig wordt.

Ed
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Heb je misschien ook ervaring met Drylin profielen? Die zijn iets betaalbaarder...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In de meest recente installatie's zijn enkele van deze systemen ingebouwd. Geen Drylin maar van Japanse fabrikanten. De geleidingen en bussen zijn van buiten in principe gelijk aan die op de foto's, het kogelomloopsysteem is vervangen door kunstof (polymeer) glijlagers. Bij de 'wagentjes' op mijn foto kan men eventuele speling instellen, bij de bussen kan dat niet. Deze zijn dan iets minder nauwkeurig dan die met lagers. Als je echter bv 4 bussen op twee geleiders gebruikt zal eventuele speling nauwelijks meetbaar zijn. Ook is de zijdelingse mechanische belastbaarheid minder dan bij de kogelsystemen. Maar dan praat je over langdurige zijdelingse belastingen van meer dan 500N (50Kg). Bij jouw toepassing dus niet van belang. Volgens mij goed bruikbaar dus.

Ed
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
We gaan het zien. Ik heb de glijblokjes besteld, en krijg er wat reststukjes profiel bij om e.e.a. te bestuderen. Ik wil eerst weten of het voldoet voordat ik geld steek in de profielen...
Het horizontale werk lijkt te voldoen, al moet de roe waar de zaak op rijdt te zijner tijd vervangen worden door getrokken staal, dat is gladder.
Wachtend op de blokjes en later de profielen ben ik bezig de cirkelzaag te verbouwen zodat ie in de "wagen" gaat passen (waar later ook de bovenfrees in moet). Of een potlood :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.