folie / plastic laminaat voor mdf ?

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Goedendag,

ik heb al wat gezocht op het forum maar kom eigenlijk niet tegen wat ik zoek... alhoewel ik eerlijk moet toegeven, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik zoek :?

Ik wil een boekenkast maken van 25mm MDF. Deze wil ik liever niet schilderen maar ik zoek een folie om hem mee te beplakken. Ik ben al 3m DI-NOC folie tegen gekomen die erg mooi lijkt te zijn maar ook enorm duur. De bedoeling is om een buigbare folie aan te brengen. Ik kan dan de boven en onderkanten van de planken in een keer beplakken en je krijgt geen kanten waar nog wel eens lijmresten aan zitten)

Heeft iemand een idee wat hier goed bruikbaar voor zou zijn ?

Bij voorbaat dank,

Henri
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Wil je alleen de planken beplakken of verder ook de hele kast?
Alleen de planken zal al moeilijk genoeg zijn vanwege scheef plakken, luchtbellen.
Waarom niet MDF-plaat gekocht met een (HPL)afwerklaag naar wens en voor de randen bijpassend, met de strijkbout, opstrijkbaar band te kopen? Dat lijkt mij veel eenvoudiger.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
ik wil eerst alle planken beplakken en het dan pas in elkaar "schroeven". Het lijkt mij dat dat redelijk zou moeten lukken zonder luchtbellen..... Echter gezien het de eerste keer is dat ik het zo ga doen.... kan ik het dus heel erg mis hebben :)

Wat de rest betreft, ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb helaas de MDF al gekocht en had MDF gekocht voor 2 kasten. De eerste viel me eigenlijk zo erg tegen wat het schilderen betreft (om het echt mooi te gaan krijgen denk ik minstens 4 a 5 lagen nodig te gaan hebben) dat ik nu op zoek ben naar een andere oplossing. Bij de eerste kast maakt het me niet zo veel uit, die staat niet in het zicht (staat op zolder en heb ik dus ook alleen maar in de grond gezet waarvan het resultaat me al enorm tegen viel), deze echter is voor in mijn "kantoor" en wil ik er graag wat mooier uit hebben zien.

Aldus, lang verhaal kort, dit heb ik per ongeluk al in huis en om nieuw hout te kopen.... weet niet of dat een optie is.... (zal het overigens wel eens narekenen... want folie zal ook niet voor niks zijn....)

Dan ben ik echter nog steeds bang dat de randen die je met de strijkbout plakt erg vuil gevoelig kunnen zijn.....

Daarom dus had ik bedacht dat er vast wel folie zou zijn.....

Groeten
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
nachtwacht zei:
....viel me eigenlijk zo erg tegen wat het schilderen betreft (om het echt mooi te gaan krijgen denk ik minstens 4 a 5 lagen nodig te gaan hebben) dat ik nu op zoek ben naar een andere oplossing. ....................dus ook alleen maar in de grond gezet waarvan het resultaat me al enorm tegen viel
Je maakt mij wel erg nieuwgierig naar je schilderwerk.
Hoe schilder jij en waarmee?
Ik schuur het MDF meestal met korrel 240, dan goed afwrijven met antistatische doekjes (per doos te koop bij Blocker, Kruidvat e.d.).
Daarna eenmaal gronden, met de kwast opzetten en met de roller uitrollen.
Na minimaal 24 uur weer licht met schuurpapier 240 erover en weer met een antistisch doekje afdoen. Daarna tweemaal lakken, met de platte kwast stevig opzetten en met de roller afwerken (in twee richtingen). Net teveel nastrijken en rollen!
Werk wel in een ruimte waar niet teveel stof hangt. Ik gebruik een niet in gebruik zijnde slaapkamer. Er komen natuurlijk altijd wat stofjes in maar niet storend vind ik. Eens kijken of ik een foto van en van mijn schilderwerken kan laten zien. Ik ben er heel tevreden mee (en ook precies en kritisch).

Attached files
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Tjeerd zei:
Hoe schilder jij en waarmee?

In eerste instantie licht opgeschuurd (mits ik me niet vergis was dat een korrel 220) en met de verspuit gespoten. Met 1 liter standaard grondverf had ik minder dan de helft "geraakt" maar dat gaf een heel beroerd resultaat. De verf trok diep in het mdf (op een andere manier kan ik het even niet uitleggen) en was amper dekkend. Daarna wat onderzoek gedaan, blijkt dat er speciale verf is voor MDF (sorry, ik ben redelijk nieuw op dit gebied :). Dat maar gekocht en bij de andere helft van de kast met de roller aangebracht. Wederom een slecht (maar wel beter) dekkend resultaat. Grootste verschil is dus dat jij het eerst met de kwast opzet.... dat zal er zeker voor zorgen dat je een dikkere laag opzet.....

Tjeerd zei:
Werk wel in een ruimte waar niet teveel stof hangt.

Voor kast nummer1 maakt dat niet eens zo veel uit. Dit is een kast die tegen de muur aan is gebouwd en weer achter een andere kast komt op wielen. Maar die ben ik maar niet eens een tweede keer gaan verven.... vanwege onze verhuizing moesten de kleren er namelijk in en gezien hij tegen de hele slaapkamer wand staat is in een andere ruimte schilderen geen optie :)
Voor kast nummer2 wil ik wel een zo knap mogelijk resultaat. aangezien het een kast betreft van ongeveer 3 meter breed met daarin... grofweg... 35 liggende planken en ook nog wat staanders, geeft dit logistiek nogal wat rommel (ik kan nooit alles tegelijk schilderen zeker niet boven en onderkant en dan gaat het alles bij elkaar heel lang duren....)

Tjeerd zei:
Eens kijken of ik een foto van en van mijn schilderwerken kan laten zien. Ik ben er heel tevreden mee (en ook precies en kritisch).

Ziet er strak uit. Maar je zegt het al.... 4 keer schilderen..... Dat was ook wat ik verwacht als ik het netjes wil krijgen (met mijn schilderkunsten dus wel 5 keer :). Ik ben niet zo'n schilderaar dus dacht ik.... folie !

Ben er overigens al wat van tegen gekomen echter, dat werkte niet rechtstreeks op MDF. Ze durven niet te garanderen dat het zonder bubbels te plakken is en ik zou het dan eerst in de grondverf moeten zetten. Het betreft topdecor folie. http://www.topdecor.nl

Vandaag ook bij de hornbach een rolletje folie opgepikt. Ben echter bang dat dat te dun gaat zijn en dat dat er dan al snel goedkoop uit ziet. Moet ook nog uitzoeken of dat zowiezo wel op MDF kan.

Maar goed, het zou er dus zomaar op neer kunnen komen dat ik toch "moet" gaan schilderen....

groeten
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voordat je gaat schuren eerst ontvetten!
Voor MDF bestaan speciale doekjes maar ik gebruik altijd verdunde ammonia (bij voorkeur buiten doen anders in goed geventileerde ruimte).
Daarna schuur ik het op en maak het stofvrij. Eerste laag grondverf verdun ik, schuren en stof vrij maken. Opnieuw gronden, licht opschuren en stofvrij maken en vervolgens twee maal aflakken. Tussen de lagen weer schuren en stofvrij maken. Ik zet het altijd gelijk op met een viltroller, niet te dik en niet te dun.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
coko zei:
Voordat je gaat schuren eerst ontvetten!

Ook dat was ik bij kast1 vergeten. Ondertussen wel de ontvetter in huis om het bij kast2 wel goed te doen ;) Bleek inderdaad, na wat research vanwege het slechte resultaat, dat ook ontvetten niet onbelangrijk was....

Al doende leert men zullen we maar denken :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die geschiedenis met dat folie zou ik maar vergeten. Dat wordt niks. Dus "gewoon" een kwestie van goed leren schilderen/spuiten. Als je daar echt een hekel aan hebt, of er gewoon niet goed in bent, kan je ook nog de deuren (die het meest in het oog vallen) naar een professionele spuiter brengen.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Bedankt Seek.

Het is inderdaad dat je er niet goed in bent en er dan dus niet echt zin in hebt....

Gezien de reacties hier op het forum zal het inderdaad wel worden dat we maar gewoon aan het schilderen gaan... al doende zullen we het dan wel leren.

groeten
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor toekomstige MDF projecten is het wellicht handiger om MDF met lakdraagfolie te kopen. Deze folie is spiegelglad en kan meteen gelakt worden. Ontvetten en dergelijke is natuurlijk wel nog nodig. De meerprijs tov gewone MDF haal je er dubbel en dwars uit door het uitsparen van grondlak en de tijdwinst. Als je bij het kopen een beetje oplet dat je een mooie plaat uitzoekt, zou je daar waar het niet zo van belang is deze zelfs ongelakt kunnen laten. Let op bij het hanteren van deze platen, ivm snijgevaar aan de randen.

Ed
 

Sanny

Actieve deelnemer
Ook deze mdf platen met lakdraagfolie moeten eerst geschuurd worden om over te kunnen schilderen. daar bij is de persing van deze platen beroerd. ik maak zelf professioneel meubels en ook van MDF, maar gebruik deze platen nooit vanwege de inferieure kwaliteit! dan maar zelf gronden of laten spuiten.
wat betreft een dunne folie om te plakken denk ik dat het als het al te krijgen is, geen formica kwaliteit is, of te wel je zal er na 100 keer een boek in en uit schuiven door heen gaan. gewoon lekker schilderen en daar de tijd voor nemen. investeer in goede kwasten en rollers, ze zijn het waard!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
coko zei:
Voordat je gaat schuren eerst ontvetten!
Ook zonder ontvetten gaat het meestal prima.
Waarom er af en toe een plaat vet is (parafine van de persmal?) weet ik niet.
Vet kan tot gevolg hebben dat je verf bijna niet wil drogen. Dat heb ik eens ooit
jaren geleden met MDF tafelpoten gehad.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het beplakken van MDF met Formica (HPL) valt in de praktijk erg mee.
Ik ben er vorig jaar mee begonnen en heb inmiddels een aantal platen geplakt.
Van luchtbellen heb ik geen last gehad...
Enne, het gaat inderdaad veel sneller dan schilderen/spuiten.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
ennuh hoe werk je de randen af? Frezen? HPL is toch een hard materiaal?
Welke lijm gebruik je, contactlijm?
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hpl plak je met houtlijm en een fineerpers. als je dat niet tot je beschikking hebt, ga je naar de contactlijm bijvoorkeur bison tix. (zelf heb ik een proffesioneel drukvat met contactlijm met een vernevelend spuitpistool)

smeer beide delen in met een lijmkam en laat het drogen. ongeveer een kwartier. als de lijm net niet peer pikt aan je vingers kun je de delen op elkaar leggen.. verschuiven kan niet meer dus je moet er voor zorgen dat het HPL 2 cm overmaats is (10 mm rondom) van uit het midden naar de randen aanvrijven/drukken met een rubber roller en het uitstekende materiaal wegfrezen.
daarna kun je de andere kant van een schap doen.

Tip: beplak eerst de diktekant en dan de platte vlakken. je zult dan nooit je hpl op de dikte kant eraf trekken met het eruit trekken van een boek.
Tip: gebruik plaklatten. leg op het ingelijmde MDf als de lijm klaar is om te plakken (droog is) stofvrije MDF latjes van zeg 18 x18 mm. om de 25 cm. leg nu het HPl er op je kan nu schuiven tot het HPL aan alle kanten oversteekt.
Druk met je vingers op het HPl bij het middelste latje. het kan nu niet meer verschuiven. pak het latje daarnaast weg, en leg het op het HPL, op de plek waar hij lag. druk dit latje naar beneden en het HPL zit vast op het MDF. nu kun je ze er een voor een uittrekken en het HPL steeds verder naar de randen vastplakken.

Maar vergis je niet, het is arbeids intensief en een plaat HPl is ook niet goedkoop. Daar bij moet je HPL altijd tweezijdig aanbrengen i.v.m. kromtrekken
Platen verkrijgbaar in 305 x 130 cm kost zeg even inkoop ex btw €45,-

Succes
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik beplak inderdaad ongeveer zoals Sanny aangeeft.
Concreet stappenplan:
1: HPL grofweg op maat maken m.b.v. bovenfrees voorzien van kantenfreesje. Ter info; ik klem de HPL plaat op een plaat MDF waarlangs ik frees.
2: Het te beplakken werkstuk insmeren met Bison-Tix en ook het stuk HPL insmeren met Bison-Tix (let op, mijn beginners fout was dat ik te weinig lijm had, ik ging uit van de m2 die op het blik genoemd werden, erg optimistisch ;) ). Een niet te grove lijmkam is hierbij erg handig.
3: Latjes op de ondergrond (het werkstuk) leggen op ongeveer 10 tot 20 cm afstand. Daarop de plaat HPL leggen. De beide lijmlagen zijn naar elkaar gericht. Let op dat beide delen niet tegen elkaar komen want losmaken gaat niet meer.
4: Na een minuut of tien vanaf 1 kant de latjes er tussenuit halen en met de hand een strijk beweging maken over de HPL plaat.
5: Met een rubber hamer en een plankje de plaat HPL nakloppen zodat alle delen goed op het MDF zitten.
6: Tot slot met de kantenfrees de randen strak maken.

Algemeen: Ik heb er inmiddels aardig handigheid in gekregen. In 20 tot 30 minuten zit een plaat perfect vast (bij veel gelijke delen, zoals ladenkastjes, ongeveer 10 min. per plaat). Best snel dus. Het resultaat is strakker dan met schilderen. En, zeker niet onbelangrijk, mijn produktie komt niet een week stil te liggen omdat de verf zonodig moet drogen ;) .
Ik beplak (in tegenstelling tot Sanny) maar eenzijdig. Dit doe ik omdat ik pas ga plakken als de kast gereed is. Bovendien beplak ik alleen MDF en dat werkt minimaal. Van kromtrekken heb ik nog geen last gehad. Ook ik beplak eerst de zijkanten en daarna de bovenkant.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tjeerd zei:
ennuh hoe werk je de randen af? Frezen? HPL is toch een hard materiaal?
Welke lijm gebruik je, contactlijm?

Ik heb nog nooit met HPL gewerkt omdat ik nog niet bedacht heb hoe ik het netjes op een plaat krijg zonder pers. Dus ik ben wel hel nieuwsgierig.

randen werk ik zelf af met hout en dat lijm ik uiteraard met PU houtlijm. De keren dat ik met strijk fineer heb gewerkt op randen heb ik gewoon de boel iets ruimer afgesneden door er een heel dun plaatje onder het mes te leggen. vervolgens met een schuurblok mt de hand onder 45 graden het fineer netjes 'flush' geschuurd. Met hout werk ik altijd met de bovenfrees die ik dan ombouw tot kanten Frees (OF 1010) en volgens de festool catalogus kan je met HM frezen ook HPL frezen.

Waarmee je HPL moet lijmen heb ik ook geen idee van. Zoals gezegd wel aan gedacht maar nooit tot een oplossing gekomen (dan klooien met dubbele platen en stoeptegels die toch altijd een ongelijk druk geven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.