werkplaats deur

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn werkplaats zit in een hangar die tot enkele jaren geleden nog een koeienstal was. Mijn grootvader had die nog gebouwd toen hun vierkantshoeve was afgebrand begin jaren '70.
Maar de stal was niet meer up to date, op de verdieping konden enkel kleine stro balen (zo'n 10.000 per jaar met de hand) en onderaan was het plafond te laag om met huidige tractors de stallen uit te mesten. Dus hebben we alles uitgebroken en nieuwe beton gegoten om er een loods van te maken.
De taak is monumentaal maar we proberen regelmatig zaken te verbeteren, deze keer viel de oude deur uiteen dus kon ik een nieuwe niet meer langer uitstellen! (had het hout enkele maanden geleden gekocht, maar geen tijd gevonden om ze te bouwen)

Ik wou gewone den, dus is ze van constructie hout gemaakt. Gewoon bij de handel de mooiere stukken uit vissen.
Het kader zit in elkaar met zelfgemaakte domino xl pennen van ongeveer 90mm breed.

De planken wou ik niet er buiten tegen aan zetten, ook al is dat veiliger ivm regenwater afvoer, dus zitten ze langs binnen in een rabbat, maar onderaan steken ze half over het rabbat en zijn de op 45 graden afgezaagd zodat het water weg kan vloeien zonder binnen te komen.
Ik heb de contructie gefilmd en zal de video posten als hij af is.

P1010929.jpg

Er zitten 3 lagen sikkens licht eik op, een 4-tal jaren geleden had ik al dennen ramen of kozijnen gemaakt met dubbel glas voor het geisoleerde deel van de werkplaats.
Daar kan je één van zien op de laatste foto, die is met de jaren mooi donker geworden met dezelfde afwerking. ik heb ervan geprofiteerd om die lichtjes te schuren en nog een laag op te doen.

P1010930.jpg

Deze keer heb ik een 3-punt sluiting gebruikt, de vorige had een gewoon slot met standaard sleutel die je overal kan kopen lol. En als ik de sleutel niet mee had was het genoeg om even hard te duwen en je was binnen.
Dat er nooit ingebroken is, dank ik aan de american staff van de buren die 10m verder in een kooi zit met zicht op de deur!

P1010931.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
mooie deur, maar ga je niet veel last van tocht hebben met die spleet onderaan?

Ik ben nog van plan daar een rubberen strook of zo tegen te zetten, maar de rest van de hangar is helemaal niet luchtdicht.
Aan één uiteinde is zelfs het hele gebint open, als je de poort aan het andere uiteinde open doet dan heb geen afzuiging meer nodig!
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Leuk filmpje , zo vind ik het altijd leuk om bij iemand anders in zijn werkplaats te kijken. Ik heb zelf mijn spouwmes van mijn cirkelzaag een paar mm onder de bovenkant van de zaag staan zodat deze nooit verwijderd hoeft te worden. Je weet het vast ook wel maar dacht vermeld het toch nog even.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
(zo'n 10.000 per jaar met de hand)
[/ATTACH]

Het was met recht en reden dat boerenjongens stoere binken waren. Ik heb deze zomer geholpen om een een 1000 balen te laden. Vond ik meer dan genoeg!
Mooie deur trouwens. Als je de goede stukken uitzoekt in de stapel RND timmerhout, heb je mooi hout voor weinig geld.
In het filmpje zie ik dat je de deur lijmt met witte houtlijm. Ik veronderstel D3, maar meestal wordt voor zulke constructies PU gebruikt. PU is niet bepaalt mijn favoriet, maar ik heb toch schrik om de D3 witte lijm te gebruiken voor buiten(deuren). Ga je er van uit dat deze volstaat?
 
Laatst bewerkt:

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Gaaf filmpje en een mooie deur als resultaat. En er gaat niks mis........ alles in 1 keer goed. Hoe anders dan bij mij...;).

jaap
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Frank, had ik ook aan gedacht, en misschien moet ik het nu wel doen. Voordat ik een "fatsoenlijke" bandzaag had gebruikte ik mijn paneelzaag veel voor het verzagen van massief. Toen zag ik het niet zitten om de afzuigkap lager te moeten zetten en dan bij dikker hout zonder kap moeten werken.

Maar nu verzaag ik daar praktisch niet meer op, dus is het misschien tijd!

@Mathieu, inderdaad witte D3. In de video gebruik ik Bison lijm die ik nog had liggen, maar sinds een jaar of zo heb ik via een meubelmaker een ander merk gevonden "roc" daar zitten geen mineralen in, dus dat reageert niet met hout. Als je bv gewone lijm op eik doet dan krijg je diepe zwarte vlekken, bij ROC is dat niet meer en de potten hebben een centrale ronde opening wat het doseren makkelijker maakt!

In dit geval is volgens mij PU overbodig, de deur staat op een vochtige plek maar zal nooit binnenin nat worden aangezien die waterdicht is door de afwerking.
Was het nu een poort die buiten stond in gedrenkt hout zonder lak, dan is PU noodzakelijk denk ik!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En er gaat niks mis........
In het filmpje dan toch!
Maar ik moet wel zeggen dat het bijzonder vlot is verlopen met weinig fouten, ook al waren sommige methodes nieuw, zoals de manier van de dwarse versteviging infrezen en ook de manier van de beplanking te plaatsen heb ik voornamelijk ter plekke uitgevonden.
Er was ook niet de druk van de uren die lopen, als je zoiets maakt voor een klant kan je daar geen 3 dagen aan werken, maar moet het in één!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
maar sinds een jaar of zo heb ik via een meubelmaker een ander merk gevonden "roc" daar zitten geen mineralen in, dus dat reageert niet met hout. Als je bv gewone lijm op eik doet dan krijg je diepe zwarte vlekken, bij ROC is dat niet meer en de potten hebben een centrale ronde opening wat het doseren makkelijker maakt!

Mag het ook in Nederlands de link. Die D3 heeft mijn interesse maar kan niet echt een Nederlandse webwinkel vinden die het verkoopt. Heb vanmorgen al een mailtje met die vraag gestuurd aan de fabrikant.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de film. Was leuk en leerzaam om te kijken. De truck om op de geleider van de bovenfrees een plankje te schroeven om smalle delen te frezen is een erg goede.

Is dit gewoon vurenhout? Heb je nog ergens opgelet bij het selecteren van het hout?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij het selecteren van vurenhout bij de bouwmarkt let ik altijd op de volgende zaken:
-De rechtheid van het hout
-Geen verdraaiingen in de nerven
-Gelijkmatige geschaafde kanten (ruwe niet vlakke plekken duidden op wildhout in de nerfstructuur

Knoestje let ik eigenlijk nooit op, die horen bij hout en als ze te los zitten dan haal ik het er wel uit en vervang het voor een prop.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het hout is ruw ongeschaafd vurenhout, als je bij de handelaar door het pak mag zoeken dan zoek ik de stukken met zo weinig mogelijk knopen en die zo recht mogelijk zijn.
Dat hout moet nog wat drogen en bij zeer grote knopen trekt het daar vaak krom, en bij het schaven springen die er soms uit enz...

Mijn handelaar voor massief,Claesen in Tongeren, kent mij nu zoal genoeg. En legt de mooie stukken zelf opzij. Vorige week heeft hij een pak geleverd waar "IKEA afval" tussen zat, dat zijn dennen balken die net niet genoeg waren voor Ikea, maar voor mij zijn dat de mooiste stukken die ik ooit heb gehad. Bij hun industriele manier van werken mag er absoluut geen defect zijn veronderstel ik.

@Jeroen,
Die lijm haal ik in een winkel "decor du bois" die enkel afwerkingsproducten verkopen en speciaal beslag, niet via een webshop dus weet ik niet waar je die anders kan vinden. De prijs is ook gunstig. iets goedkoper dan Bison, pattex enz en in die winkel krijg je daarboven als zelfstandige op alles tussen 10 en 30% korting automatisch!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.