Zaaglinten TuffSaws

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb een INCA lintzaag die perfect is, echte Zwitserse precisie.
Vorig jaar 2 nieuwe zaaglinten besteld bij de plaatselijke slijpboer die ze ook zelf last: een 4 tpi en een 5 tpi Uddeholm, die bij kleinere diktes van 2-3 cm goed zagen maar een ruwe zaagsnede geven. Dikkere stukken hout zagen was echter een ramp. De linten liepen vast en gingen driften.
Ten lange leste maandagavond laat nog contact per e-mail gezocht met TuffSaws en om advies gevraagd mbt mijn wensen. Binnen een kwartier kwam er antwoord van Ian John met de diverse mogelijkheden en een gedegen advies. Een kwartier later heb ik 2 linten besteld, een 5/8" SuperTuffPremium 3/4 tpi varitooth voor grotere diktes en dun fineer en een 1/4" SuperTuffCarbon 10 tpi voor het fijnere multiplex werk. Betaald heb ik via PayPal.
Even later kreeg ik al de orderbevestiging en dinsdagochtend een e-mail dat de linten verzonden waren en de mededeling dat ze na 5-7 dagen (buiten UK) bezorgd zouden worden.
Vanochtend werden ze al bezorgd, sjappo voor Auntie Post en Tante Post.
Nog verder wachten was natuurlijk geen optie. Gelijk het oude (zo goed als nieuwe lint) verwijderd en de nieuwe vari-tooth gemonteerd. Allebei de achterlagers opnieuw afgesteld en tevens de zaaggeleiders.
Ja en dan de proef op de som, een stuk eiken stam met slaap van 15 cm dik ..... Nou, als een mes door de boter zo soepeltjes ging de zaag er met het grootste gemak doorheen en een mooie zaagsnede achterlatend.
Tjonge, jonge wat een mooi spul en wat een geweldige service van TuffSaws.
Mannen (en natuurlijk ook vrouwen) hier woord materiaal geleverd met een geweldige prijs/kwaliteitverhouding.
Er waren hier en daar al goede berichten over deze leverancier, maar nu ben ik er ook van overtuigd en raad jullie aan hier ook eens te shoppen.
http://www.tuffsaws.co.uk
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Voila, nog een enthousiasteling voor Tuffsaws erbij ;-).

Heb het al vaker aangehaald, eens je een Tuffsaw hebt geprobeerd worden alle andere zaaglinten gereduceerd tot 'brandhoutlinten' ;-) Kan geen kwaad als je er eens een spijker mee doorzaagt.

Veel plezier ermee!

Steven
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Alleen de website van de britse broeders mag wel eens geslepen worden... die heeft moeite om er door te komen.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Dat is de tweewiels Inca die je hebt? Die heb ik ook en ik gebruik ook een TuffSaw lint, namelijk de SuperTuff Fastcut. Maar ik heb toch steeds problemen met dik hout. Geen vastlopers, maar wel teveel drift om fineer te zagen. Nu gebruik ik geen varitooth en misschien is dat het verschil? Als ik op de website kijk zie ik echter geen 5/8" SuperTuffPremium 3/4 tpi varitooth staan. hoe heb je die gevonden? O, wacht, ik heb hem... Als je op info klikt zie je
Recently added is the 3/4 vari-tooth, with sections of 3tpi and 4tpi the vari-tooth design reduces blade resonance and means that the blade can cope with wood from 20mm thick up to the maximum depth that the bandsaw can cope with. The blade is an amazingly versatile blade being able to cope with a wide variety of thicknesses and ideal for re-sawing etc.
It gives the cutting performance of a 3tpi blade but with a much better finish and less waste. There's not a lot of set on the teeth so it's not suitable for cutting green wood.

Dit blad bestaat blijkbaar nog niet zo lang. Misschien moet ik hem ook maar kopen. Zijn er al meer gebruikers hiervan ???
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
zit er eigenlijk nog kwaliteits verschil in de premium en de carbon varianten ?

Net eens gekeken naar linten voor een makita 1200 lintzaag. Origineel makita kosten die krengen rond de 60 euro... Die Tuff blades zijn aanzienlijk goedkoper...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit is de tekst die ik van Ian kreeg op maandagavond:

Hi Pieter

Thank you for your email.

Some popular blades for the cutting that you are doing are as follows:

5/8" SuperTuff Fastcut - this blade is ideal for cutting all types of seasoned wood from 1" (25mm) thick up to the maximum depth that the bandsaw can cope with. It can be used for re-sawing, veneer type cutting etc.

5/8" x 3/4 Vari-Tooth SuperTuff Premium - this blade is similar to the Fastcut but has a special tooth design that has sections of 3tpi and 4tpi on the same blade. It will cope with seasoned wood from around 15mm thick up to the maximum thickness that the bandsaw can cope with. Again it can be used for re-sawing, veneer type cutting etc.

The Fastcut is better for thicker stock and the 3/4 Vari-Tooth is a more versatile blade as it will cope with a wider variety of thicknesses and will cope with really thick stock, but with a slightly slower cut.

For cutting the plywood and the pen blanks, 10tpi or 14tpi will give the best finish - 14ptpi will give the better finish and is fine for wood up to around 50mm thick.

For straight cutting a 1/2" blade is fine or for radius cutting a 1/4" blade is better.
Blades from the SuperTuff Carbon range are ideal or you can also use M42 blade - the M42 blades are more expensive but will last around 5 - 10 times longer as they are made from a harder material.

In the M42, the 10/14 M42 blade will be the best tooth pitch.

Here are some links to the blades mentioned:

http://bit.ly/Q9MG58

http://bit.ly/Tq8jyC

http://bit.ly/ODgAyF

http://bit.ly/Nm7glF

http://bit.ly/MGsdDX

http://bit.ly/QCFrb3

On the website, the blade length and tooth pitch are available from the drop down boxes on the pages and if the blade size for your bandsaw isn't listed, you can leave the top selection box as 'custom length' and type the blade length into the box below.

I think possibly a 5/8" x 3/4 Vari-Tooth and either a 1/4" or 1/2" will cope with all the cutting that you are doing.

The 5/8" blades mentioned are made from thinner material than standard 5/8"
blades and this makes them easier to tension and set up for straight cutting.

I can also take orders through email if you prefer but if you have any problems or questions, please don't hesitate in contacting me.

Regards

Ian
07896 058499
www.tuffsaws.co.uk
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik heb die varitooth ook; met dik vuren en grenen geen probleem, maar bij hardere houtsoorten gaat het lint, ondanks correcte afstelling toch driften, denk dat voor harde houtsoorten een blad met iets meer tanden wenselijk is.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Normaliter is het ongeveer 1876 mm. Je hebt veel speling door te spelen met de instelling van de zaagspanning.
Als je Ian vertelt dat het voor een Inca 260 is weet hij voldoende en last ook het lint andersom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.