Festool ts55rebq

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Oke duidelijk nu. Maar ook als je zaagt met minder zaagdiepte dan het blokje ingezaagd is, zal het blokje nog wel iets helpen (niet veel, maar iets)


Bij platen (zeker gemelamineerd; is dat een woord??) de zaag zo ondiep mogelijk zetten. Dan heeft de het blad minder weerstand om er door heen te komen en dus minder splinters. Zie het als boter uit de vloot te halen; daar 'schraap' je het ook van de bovenkant af. Duw je het mes tot onderaan heb je heul wat meer kracht nodig om het eruit te halen. En rustig zagen uiteraard, de zaag is de baas, jij niet.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
ik heb ooit geleerd (opleiding MTS meubelmaken) dat de zaagtanden kunnen verbranden met achteruitzagen en dus daardoor bot kunnen worden.

Ja bij grotere dieptes wel maar als je mm voor mm doet loopt dat wel los. In een formaatzaag met voorritser draait het blad van de voorritser ook tegengesteld
 

lodewijkde1ste

Nieuw lid
30 dec 2013
1
0
Ik heb jaren geleden een ts 75 aangeschaft en merkte na een tijd dat hij niet in lijn op zijn voet stond, waardoor hij niet precies parallel langs de liniaal zaagde. dit kan je verhelpen door middel van de vier schroeven die twee aan twee voor en achter op de zaag zitten. Dus niet met die twee groene draaiknopje op de voet, die zijn er alleen voor om de speling eruit te halen. Bij mij zat hij duidelijk niet in lijn op de voet, wat splinters, verbrand (hard)hout en uit-de-haak-zagen tot gevolg had. Ik zaagde laatst met een nieuwe ts55 van een vriend en die had hetzelfde, die zaag kon niet recht zonder brandsporen te trekken een keukenblad van 3 cm. beuken zagen, een bijna splinternieuwe zaag nota bene. Nadat ik hem recht gezet had ging het prima. Voorritsen en splinterbescherming helpt allemaal maar een heel klein beetje als je zaag niet in lijn staat. Ik heb hierover een mailtje gestuurd naar festool maar nooit wat van gehoord. Zeker de moeite waard om naar te kijken, ik vind het slordig dat ze zo afgeleverd worden.
Succes ermee!
 

Warringa

Nieuw lid
13 jul 2010
9
0
Als je een zaag koopt bij festtol kun je gratis een workshop volgen in een van hun toolworkshops. Dat heb ik al een aantal keren gedaan in dalfsen. Super leerzaam en daar kan je ook zulke vragen neerleggen
 

R.tonen@upcmail.nl

Nieuw lid
14 feb 2014
3
0
Ik ben zelf ook in het bezit van de TS55 REBQ en ook ik heb de ervaring dat melamine vrij problematisch zaagt. Ik heb persoonlijk het idee dat dit idd deels ligt aan de kwaliteit van de melamine. Het zaagblad dat je hanteert is volgens de festoolcatalogus bij uitstek geschikt voor spaanplaat melamine ed. (de fijngetande zaag).
Tijdens mijn zoektocht naar het beste resultaat heb ik de volgende aantekeningen gemaakt:

- zaag je een niet volledig ondersteunde plaat dan krijg je het beste resultaat door " diep " te zagen dus ver door de plaat heen.
de hoek waarop de snijkanten van de zaag tijdens het passeren van de melaminelaag zijn veel gunstiger.

- zorg dat de lineaalstrip niet versleten is en gebruik iid de groene splinterbescherming en stel deze nauwkeurig af:

bij te strak op het materiaal afgesteld : splinters aan lineaalzijde (er is dan te weinig druk aan lineaalzijde de zaag wordt als het ware "opgetild" door het groene blokje)
bij te ondiep ingesteld : splinters aan de zijde van de groene splinterbescherming.

- Bij mijn sessies gaf het hoogste toerental het beste resultaat.

- ook niet onbelangrijk houdt de tanden schoon! eventueel met een reinigingsvloeistof (kijk bijvoorbeeld het youtube filmpje van The Woodwhisperer over het reinigen van freesjes en zaagbladen) Tanden die er verbrand uitzien kunnen ook gewoon een laagje hars hebben wat te verwijderen is. Ik had zelf ook het idee dat mn zaag erg vlot bot was geworden maar na reiniging bleek hij gewoon goed scherp te zijn.

iemand had het hier over voorritsen , deze optie heb ik nog niet geprobeerd.......
wat ik wel weet dat de mafell mt 55 hier gebruik van maakt.

Groet,

Ronald
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij maffel werkt het voorritsen op een andere manier, in de voorritsstand wordt het zaagblad een beetje gekanteld zodat de toplaag ietsjes verplaatst wordt doorgesneden om vervolgens bij het doorzagen gecorrigeerd te worden op de juiste zaaglijn. Maar de toplaag blijft daardoor veel beter intact omdat hij dan niet meer doorsneden hoeft te worden. Ik blijf erbij wat met een voorrits aggregaat kan, kan je dus ook met je invalzaag doen. gewoon niet te gek doen qua diepte dan zal het ook niet verbranden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.