Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Welke soort (hard)hout is dit?

Ik heb een hardhouten onderstel van een tafel gekocht en vroeg me af welk hout dit is.
    In eerste instantie wilde ik een tafel maken met wit onderstel, maar vraag me nu af of dit niet een beetje jammer is van het hout..

tafelonderstel.jpg2013-09-19 12.53.15.jpg2013-09-19 12.53.02.jpg2013-09-19 12.52.52.jpg

Is het noot?
    De kleur klopt wel en het feit dat dat ook veel gebruikt wordt.
    Ik zou alleen wat meer knoesten verwachten...

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    mooi onderstel heb je daar... ik zou het zeker niet verven (wat het ook voor houtsoort is)
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Ik kan op de poot die momenteel naast m'n bureau staat geen enkele noest ontdekken..

@Douwe: Ik wilde er een landelijke tafel van maken. En als ik hem niet verf dan moet ik toch eigenlijk wel zo'n zelfde tafelblad er op maken. Maar deze wilde ik van eiken maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Ik heb hier een serie acacia snijplanken in huis, de gelijkenis is treffend. Durf bijna zeker te zeggen dat het acacia is. Eenzelfde blad erop zetten met dezelfde kleurstelling als de poten wordt lastig (mits je het niet toevallig tegenkomt natuurlijk). Denk dat een contrasterend blad niet eens zo verkeerd zou zijn, maar dat is mijn mening natuurlijk
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Op www.preciouswoods.nl vind je een reeks aan hardhout soorten met foto's (ook vergrotingen) en beschrijving. Even de diverse toepassingen doorsneupen en wellicht zie je ook jouw houtsoort.
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Voor degene die het nog wilde weten, het is Kurupayra. Een snelle Google-actie leert mij het volgende:
    "Kurupayra groeit in Zuid-Amerika en onze bronnen zijn in Paraguay. De boom bereikt een hoogte van 24 meter, met een stamdiameter van 60 tot 90 cm. het produceert bruikbare stammen van ongeveer 7 meter lang. Het kernhout is in het begin vaal bruin, maar wordt, onder invloed van daglicht, donkerder tot rood-bruin."

Eigenlijk vind ik het een beetje jammer om dit hout wit te verven. Zou hier nog animo zijn om te verkopen?

Ligt er aan wat je ervoor wil hebben. Die planken en latten kan je overal voor gebruiken het hoeft geen onderstel te blijven hè Maar goed schilderen mag dan een doodzonde zijn, het blijft wel een optie hè.

Zou hier nog animo zijn om te verkopen?
    Zeker en vast wel ! Hangt - inderdaad Zuma - wel van de prijs af. En van de plaats waar dit onderstel zich bevindt...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten