Zin of onzin van frees tafel

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Ik zit weer met een dilemma en hoop op jullie advies. Ik heb een Hammer Combine (C3 31) met dus een stationnaire frees, maar heb deze nog maar weinig gebruikt. Momenteel heb ik hier enkel een frees met vervangbare mesjes voor, en frezen van een bovenfrees passen hier dus niet op. Kostprijzen van frezen voor de hammer zijn helaas heel duur en dus ben ik aan het denken om een freestafel te maken in mijn nog te bouwen werktafel.
Ik heb momenteel een OF 1400 en zou deze er dus onder hangen, hiervoor heb ik al wel een aantal frezen.

Zijn dit eerder complementaire toestellen of moet ik gewoon mijn combine beter leren kennen...
Alvast bedankt voor uw advies
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Het nadeel aan werken met een bovenfrees is dat je beperkt zit in de te frezen verbindingen. Ook gaan dergelijke freesjes niet erg lang mee.
Bij het werken met een topie kan je veel langer en zuiverder frezen dan met een bovenfrees.
Volgens mij gewoon leren mee werken en eens informeren bij machine handels in de buurt, deze bieden vaak ook occasie frezen aan uit bijvoorbeeld falingen :)

Groeten

Bert
.
 

tuoh

Oud hout
Elke verticale freesmachine is zonder twijfel superieur, zowel qua motorvermogen, capaciteit, snelheid van werken, veelzijdigheid, etc. Een bovenfrees is in het beste geval een hulpmiddel voor kleine werkstukjes en dergelijke, maar kan nooit een volwaardige vervanging zijn.

Als je voor je freesmachine een freesblok hebt met 12 of 24 verwisselbare (profiel)messen, dan kan je de meeste klussen al aan. Alle freesbewerkingen kan je uitvoeren in functie van de beschikbare frezen, voor sommige profielen kan het gebeuren dat je de machine een paar maal moet omstellen om een gewenst profiel te bekomen. Maar dit geld ook voor de best uitgeruste werkplaats, niemand heeft alle profielen op voorraad.

Oefenen met de machine dus, je hebt een zeer goede machine staan, maak er dan ook gebruik van.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ken het probleem. Zelfde machine, een hele reeks messen, maar uiteraard niet het juiste profiel. Ik heb een set messen besteld gehad bij Probois. Een mooi set voor relatief weinig. En soms moet je inderdaad zoals André zegt, inventief zijn. Linkse aanvoer, een mal, twee profielen gebruiken... Ik ben een kastje aan het maken, en voor de molure had ik geen passende messen. Dus aan de slag met de handschaaf en de Stanley 55. Maar ik zou de toupie niet willen missen. Voor het zware werk kan er geen freestafel tegen op.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik gebruik beide. Kantjes opronden of afschuinen gaat nog altijd het snelst op de bovenfreestafel, maar veel meer doe ik er niet meer mee sinds ik een verticale freesmachine heb. Zelf heb ik ook enkel een freesblok met verwisselbare messen, en daarbij nog een zaag met een asgat van 50mm.
Er zit ook nog een sleuf in de as om met zelf te slijpen messen te frezen, maar da's zeker voor een beginner niet aan te raden.

Zo'n zaagje kan ik echter wel aanraden, valt mee van prijs vermoed ik (het mijne was bij de freesmachine), en is heel veelzijdig.
Zo kan je bijvoorbeeld raamsponningen frezen en de glaslatten uit hetgeen je anders wegfreest maken.

Mettertijd zal het assortiment wel uitbreiden, naargelang het werk dat ik voorgeschoteld krijg.

Succes ermee!
Steven
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Volgens mijn ervaring zijn beiden complementair. Je zal de topie wel steeds beter gaan beheersen maar er zullen steevast scenario's zijn waar je beter met de bovenfreestafel werkt. Vergeet ook niet dat je een combine hebt en het zal wel eens voorkomen dat het omstellen ervan je heel ongelegen komt. Dan komt die bovenfreestafel zeker van pas!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Er zijn toch merken waar je een spantang voor bovenfreesjes in de as van je stationaire frees kan zetten. Zelf zou ik kiezen voor beide. Dit kan een hoop omstelwerk schelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook een heel rudimentaire freestafel met bovenfrees gemaakt. Bij kleine werkstukken is dit eenvoudiger en veiliger dan de toupie.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Waar ik mijn bovenfreestafel wel relatief vaak voor gebruik is voor het frezen van MDF omwille de relatieve betaalbaarheid van de frezen.

De topie is zonder meer superieur in mijn ogen, en met wisselmessen (die met de F-nummers) kan je als hobby-gebruiker heel veel aan... maar hier kun je geen MDF mee frezen (op een paar profielen na die soms wel in ander staal te krijgen zijn).

Voor MDF heb je duurdere freeskoppen nodig... en daar vind ik de bovenfreestafel regelmatig een interessant alternatief.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Beide machines zijn complementair en overlappen uiteindelijk zeer weinig in hun toepassingen.
Ik heb twee toupies en twee freestafels, er zijn werken die ik enkel op de ene kunnen en andere die enkel op de andere kunnen.
Bijvoorbeeld een rabat frezen in een stuk dat 4cm lang is, is niet onmogelijk, maar ingewikkeld en gevaarlijk te doen op een toupie. Of een groef frezen van 12mm breed in een paneel op 20cm van de boord is onmogelijk op een toupie.

Soms gebruik ik mijn toupies weken lang niet, en dan naargelang het soort werk dat er is draaien ze soms dagenlang. En nu dat ik een aandrijver heb erop, vind ik het veel veiliger en preciezer werken.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bedankt iedereen voor het advies. Ik denk dat ik de mogelijkheid toch ga openhouden en wat plek voorzien, maar nog niet onmiddelijk in de werkbank ga integreren. Als ik het nu direct zou installeren zou ik wss nog minder nijgen naar de topie en mss moet ik toch maar eens proberen de topie aan de praat te krijgen op een ordentelijke manier. Heb er helaas nog geen aandrijver bij, zijn ook wel aan de prijzige kant voor die paar keer dat ik er mee werk en nog geen deftige op een tweedehands site tegengekomen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Hammer heeft een manuele aandrukrol als optie. Daarbij moet je nog steeds met de hand aanvoeren maar de werkstukken worden mooi geleid zoals bij de elektrische aanvoerder én het is vooral finger-safe. Een aanrader als je zo een aanvoerder weinig gebruikt of te duur vindt!
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik heb nog een additioneel vraagje. Heel vaak zie ik op veilingsites een mooie verzameling frezen voorbij komen, maar de meeste hebben steeds een asgat van 50 vs het asgat van mijn hammer 30. Is dit op te lossen met een verloopring of is dit zelfmoord? Soms zie ik zelfs helemaal geen vermelding van het asgat en wordt het natuurlijk helemaal moeilijk om wel of niet te bieden.
Thanks
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Elke ring geeft een hele kleine afwijking. Bij hout is dit echter verwaarloosbaar. Er zijn verloopringen voor te krijgen. Volgens mij is er niets gevaarlijks aan. Maar ik ben geen gebruiker. Waar je wel op moet letten is de buitendiameter. De as 50 koppen kunnen een stuk groter zijn en hebben hierdoor een hogere omtreksnelheid. Dus eventueel terug in toeren en hou in de gaten of je voldoende vermogen hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.