Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

wat is een betere hoekverbinding, lamellen of duvels?

Voor het maken van hoekverbindingen maak ik nu gebruik van duvels die ik met een boortje inboor en daarna verlijm. Omdat dit niet altijd even nauwkeurig werkt en er soms ook behoorlijk wat speling op zit, zit ik te denken aan een betere manier. Ik denk dan aan een lamellenfrees of een duvelfrees. Lamellenfrezen zie je veel meer dan duvelfrezen. Maar is een lamellenverbinding wel net zo sterk als een duvelverbinding. Mijn gevoel zegt van niet omdat zo’n lamel slechts 10-12mm in het hout zit en een duvel 15-25mm. En een lamel is 4mm dik en een duvel 6-10mm.
    Een Festool Domino lijkt mij ideaal, maar helaas geen budget voor.

Re: wat is een betere hoekverbinding, lamellen of duvels?

[quote="marco"]Mijn gevoel zegt van niet omdat zo’n lamel slechts 10-12mm in het hout zit en een duvel 15-25mm. En een lamel is 4mm dik en een duvel 6-10mm.quote]

Je moet kijken naar het effectieve lijmoppervlak van de deuvel/lamello/domino. Een deuvel is geen constructief verbindingselement zoals bijvoorbeeld een schroef, waarbij de dikte en kwaliteit van de schroef de sterkte van de verbinding bepaald. Een deuvel/lamello/domino is een hulpmiddel om een lijmverbinding meer verbindingsoppervlakte te geven. Dit effectieve lijmoppervlak is bij een lamello 20 bijna twee keer zo groot dan bij een deuvel 8x40.

De andere eigenschappen van de verschillende systemen zijn naar mijn mening belangrijker voor de keuze tussen deuvel/lamello/domino dan het mogelijke verschil in sterkte.

Veel succes bij je keuze!

Groeten,

Ok, het zijn dus beiden hulpmiddelen voor lijmverbindingen. Maar met de juiste lijm is dan schroeven wel overbodig?

Welke eigenschappen zijn volgens jou erg belangrijk voor een keuze tussen de verschillende systemen en wat zou volgens jou de beste keus zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco
    Ok, het zijn dus beiden hulpmiddelen voor lijmverbindingen. Maar met de juiste lijm is dan schroeven wel overbodig?
    In principe zijn schroeven bij een lijmverbinding inderdaad overbodig, het kan alleen helpen om de delen tijdens het drogen en uitharden van de lijm te positioneren en bij elkaar te houden. Maar dat kan met een spanband of lijmklem natuurlijk ook.

Voor deuvelen heb je in principe geen speciale machine nodig. Je kan dat doen met een kolomboor of losse boormachine in zo'n kolom voor losse boormachines of gewoon boren uit de hand. Met behulp van centerpuntjes kan je de positie van de contra boorgaten bepalen.

Dus als de aanschaf van een speciale machine voor jouw niet de voorkeur heeft dan zou ik je deuvelen adviseren.

Bij Lamello's en festool domino's heb je veel meer lijmoppervlak en deze verbindingen zijn dan ook sterker. Maar vergt wel aanschaf van speciale machines. Aangezien ik een festool verslaafde ben roep ik dan de Domino.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco
    Omdat dit niet altijd even nauwkeurig werkt en er soms ook behoorlijk wat speling op zit, zit ik te denken aan een betere manier.
    In principe kun je met deuvels nauwkeurig werken gewoon niet haastig zijn en van die centreer malletjes gebruiken (van die koperen of stalen dopjes met een puntje eraan).

Groets, Patrizio

Ik heb een lammelofrees van Ferm (€26, via bva-auctions gekocht), dit werkt voor mij vele malen makkelijker dan deuvels. Geen gedoe met uitlijnen, centerpuntjes, deuvelmallen e.d. Een hoekverbinding tussen twee panelen is in 2 minuten gemaakt. Altijd recht, perfect uitgelijnd en zeer stevig.

26 euro?? dat is geen geld..

Die Ferm heb ik nieuw gekocht:
    http://www.handig.nl/product/_/secon...s-BJM1005.html

Voor het geld een prima ding!

Marc

Wanneer je kops hout lijmt, is lijm niet sterk genoeg, daar zul je schroeven, deuvels of lamello's voor nodig hebben. Lamello's zetten ook nog eens een beetje uit wanneer je ze met witte houtlijm insmeert, dus het klemt ook nog je verbinding vast. Ik gebruik zelf een Elu lamello apparaat, handig voor een snelle sterke verbinding, en vergeleken met deuvels een stuk sneller en nauwkeuriger. Bedenk wel dat bijvoorbeeld dun lijstwerk voor schilderijen niet zo goed gaat met lamello's, de lamello's zijn eigenlijk te lang.
    Rob

Forum Rechten