Uitrekenen en uittekenen Trap

tuoh

Oud hout
Bij een kwartdraai moet je eerst de lengte van de looplijn bepalen en die waarde delen door het aantal aantreden (= altijd 1 minder dan aantal optreden) De uitkomst is dan de maat van de aantrede. Hou bij het bepalen van de lengte van de looplijn wel rekening met het welstuk! Lengte looplijn is meestal van voorkant eerste trede tot voorkant laatste trede (=welstuk) of soms van stootbord naar stootbord, maar dit is een eigen keuze.

Optrede bepalen doet men door de totale hoogte (incl. dikte verdiepingvloer) te delen door de ideale optrede (=180mm) de uitkomst rond je af naar onder of boven tot een geheel getal, dit geeft dan het reële aantal optreden. Opnieuw de hoogte delen door het gevonden aantal optreden levert dan op zijn beurt de waarde van de optrede op.

Voor een kwartdraaitrap heb je een uitslag op ware grootte nodig om de vorm van de verdreven treden te kunnen overnemen, dat kan via de tekening hierboven.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Okee,onderstaande berekening komt volgens mij niet uit op een rond getal.daar zit ik vast, hoe los je dat op ?

Optrede bepalen doet men door de totale hoogte (incl. dikte verdiepingvloer) te delen door de ideale optrede (=180mm) de uitkomst rond je af naar onder of boven tot een geheel getal, dit geeft dan het reële aantal optreden. Opnieuw de hoogte delen door het gevonden aantal optreden levert dan op zijn beurt de waarde van de optrede op.
 

tuoh

Oud hout
Zie je berekening staan, die klopt hoor. Je wint sneller met de lotto dan dat je hier een afgerond getal gaat krijgen. Maw. het komt praktisch nooit uit, hoeft ook niet, hou 177,3 als optrede aan dat is juist genoeg;) Bij het afschrijven van de optreden op de trapbomen gebruik ik altijd een steekpasser, dit geeft de minste afwijkingen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
voor een compacte trap deel de hoogte (in cm) door 21.5 en rond dit naar boven af voor het aantal optrede 's
voor de aantrede op de looplijn neem je 18,5 cm en je past een wel toe van 45 mm
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Bekend probleem! Heb uiteindelijk het geheel perfect in CAD getekend, maar kwam er achter dat het goedkoopst de trap te bestellen was. (In mijn geval bij trappenloop). Heb wel veel geleerd van de excersitie! Succes
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Toelichting op verdrijven:
verdrijven
verdreven trede

De trap wordt beter beloopbaar en de treden rondom de spil blijven breder. Een harmonische verdeling vind ik het mooist, maar die is wat lastig te tekenen, vooral omdat je er weinig voorbeelden van kan vinden op internet. Bij mijn trap heeft het bovenkwart een "normale" harmonische verdeling, en de ronde treden aan de onderkant een soort omgekeerde harmonische verdeling. Die heb ik zelf bedacht :eek:

Dit principe. Ik heb niet alle treden ingetekend, maar het principe kan je zelf doortrekken op alle treden. Let er wel op dat de randafstanden in de spuil voldoende blijven, en dat er geen hoekjes ontstaan die niet schoon te maken zijn.

Bekijk bijlage 7583
Op 30cm uit de buitenzijde (looplijn) de treden gelijkelijk verdelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Uit welk boek komt dit ? Hoe worden de snijlijnen bepaald bij figuur 1818 bij dat middelste snijpunt ?
Uit het "Beknopt leerboek der burgelijke Bouwkunde" Van Sirag uit 1923. Zeer gaaf boek, totaal vier boeken, twee delen en twee prentenboeken. Hier nog wat pagina's over trappen. Dat is toch genieten? :geek:

Een ander boek wat ikzelf goed heb uitgeplozen met zeer veel praktische tips zijn pagina 323 e.v. van een Bouwkunde boek van W.G. de Hond. Ik heb alleen kopieen van de pagina's, weet niet hoe het boek zelf heet. Het wordt / werd volgens mij op MBO gebruikt.

Het is weer even geleden dat ik me hierin verdiept heb. Het middelste snijpunt is het snijpunt van de twee rechte treden. Dat punt kan verder weg liggen als je de verdrijving over meer treden wilt verdelen. Daarna bepaal je de twee haakse lijnen op dat punt (zie tekst). Je kan hier zelf in varieren om de juiste verhoudingen te krijgen. Je moet op allerlei randafstanden letten (vooral op de spil) zodat de trap te maken is en stevig blijft.
 

Bijlagen

  • 1203.jpg
    1203.jpg
    80 KB · Weergaven: 35
  • 1211.jpg
    1211.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20220420_074237.jpg
    IMG_20220420_074237.jpg
    87 KB · Weergaven: 33
  • ty2.jpg
    ty2.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 31

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
De bovenste traptrede of welstuk valt over de verdieping heen. Daar kun je ook iets met hoogte variëren. Dus met hoogte kom je altijd uit. Die quote hierboven over 2 keer optrede + 1 x aantrede geldt niet altijd. Als je met bestaande ruimte zit moet je het daarop aanpassen. Het belangrijkste is looplijn goed uit te tekenen. Dat is het grootste uitgangspunt.( Looplijn in ongeveer 300 mm of 1/3 uit zijkant waar je loopt ). Ik heb vorige maand voor mijn ouders een trap gemaakt met onderzijde een kwart en dan recht naar boven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.