Uitrekenen en uittekenen Trap

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Mede houtwerkers,

Ik ben op zoek naar een goed handboek om mijn trap met begin kwart uit te tekenen, momenteel heb ik de boek Trappen van H. Van Daele - V. Seys van uitgeverij De Boeck. Meeste begrijp ik, toch zijn er nog enkele vragen. heeft er iemand van jullie een andere handboek ? Het tekenen zou ik doen met Qcad in eerste instantie en natuurlijk later op ware grote.

Gr
 

Koentje

Nieuw lid
1 okt 2012
3
0
Ik zou eens kijken naar het programma Stairdesigner. Zelfs in de demo versie kan je bijna alle parameters ingeven. Nadien zal je het nog in een ander Cad programma moeten uittekenen of de betalende versie kopen.

Gr Koen
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb net een trap getekend voor de overloop naar de zolder. Die moet in een ruimte van 80 cm breed, 204 cm lang en hoogte 260 cm.
Daarin beneden een kwart en boven een kwart. Zes treden in de kwart dus per trede 15 graden draaien.
Ging prima in SketchUp. Wil je nog wat weten?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
trap02.jpgTuurlijk. Ik heb er alleen geen constructie bij bedacht. Ik bedoel nog niet bedacht hoever ik de treden inlaat en dergelijke.
Als je de tekening nu bekijkt kun je de nettomaten eruit aflezen met de "digitale rolmaat".
Daar zou je mee kunnen werken. Ik houd meer van rekenen en gebruik de schetsmaten om mijn berekeningen te controleren.
Zover ben ik nog niet omdat de opdrachtgever eerst akkoord moet geven aan de "principeschets".

Belangrijk is om te weten hoe ik de tekening opgezet heb. Dan kun je het zelf ook.
Eerst met de digitale rolmaat de totale hoogte uitgezet en dwars op die lijn de hoogten van de bovenzijde van de treden.
Toen een standaardtrede getekend en vastgelegd als component zodat ik die steeds weer kon gebruiken.
Elke trede op hoogte aan het juiste snijpunt gehangen en vervolgens 15 graden gedraaid. Daarna de wanden om de trapruimte getekend.
De traptreden steken er dan doorheen maar dat maakt niet uit. Aan de binnenzijde kun je de nettomaten opmeten.

trap01.jpg

Op dit plaatje zie je ook de standaardtraptrede en stootbord liggen.
Daarmee bouw je het geheel op.

trap03.jpg

Voldoende zo? Of wil het .skp bestand? Dan wel openen met SketchUp Make 2013 anders lukt het niet. Of de Viewer gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het levert een mooiere en beter beloopbare trap op als je de middelste treden gebruikt om de kwarten te verdrijven. Iets meer tekenwerk, maar maakt weinig uit bij het maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het levert een mooiere en beter beloopbare trap op als je de middelste treden gebruikt om de kwarten te verdrijven. Iets meer tekenwerk, maar maakt weinig uit bij het maken. Hou ook rekening met de randafstanden van de inkassingen bij de spillen.

Ik heb m'n trap uiteindelijk toch gewoon 2d getekend. 3d leverde meer na- dan voordelen op.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb nog nooit een trap 3-D uitgetekend, altijd gewoon de uitslag getekenend op een plaat lakboard. Om het hout te bestellen op een A-4 tje op schaal. Zoals Bijtel schrijft, op de looplijn de aantrede gelijk houden, dan levert een beter loopbare trap op.
In de bouwkunde boeken van Jellema staat het ook goed uitgelegd hoe je een trap uitslag maakt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Toelichting op verdrijven:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/verdrijven.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/verdreven_trede.shtml

De trap wordt beter beloopbaar en de treden rondom de spil blijven breder. Een harmonische verdeling vind ik het mooist, maar die is wat lastig te tekenen, vooral omdat je er weinig voorbeelden van kan vinden op internet. Bij mijn trap heeft het bovenkwart een "normale" harmonische verdeling, en de ronde treden aan de onderkant een soort omgekeerde harmonische verdeling. Die heb ik zelf bedacht :eek:

Dit principe. Ik heb niet alle treden ingetekend, maar het principe kan je zelf doortrekken op alle treden. Let er wel op dat de randafstanden in de spuil voldoende blijven, en dat er geen hoekjes ontstaan die niet schoon te maken zijn.

trap03.jpg
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
heeft er iemand de formule om de aantrede vs optrede te berekenen ?
de mijne komt niet goed uit.

Mvgr
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Mijn verdienpingshoogte is 301,4 cm
dus als ik de berekning maak,
3014 : 18 = 167,444444444 afgerond neem je dan 17 treden, om nu de juiste optrede te bekomen doe je
3014 : 17 = 177.29411, dat is dus het probleem. die komt nooit uit.

GR
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.