Verschil ctl midi oud en nieuw model 2013

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Hoy,

Even een beginnersvraag over de ctl midi. Ik heb al even zitten rondzoeken op het forum, maar vind niet direct iets bruikbaar hierover.

Ik zou de DF700 samen met de ctl midi willen kopen bij toolnation. Net toen ik wilde bestellen zag ik dat de site veranderingen ondergaan had en dat er een nieuw model binnen was! Ik heb een mail gestuurd naar hen en kreeg het volgende antwoord:
Het enige verschil is dat je in de nieuwe een longlife filterzak kunt plaatsen en de t-loc systainers er bovenop kunt klikken.

Nochtans zie ik dat er ook nog andere verschillen zijn als ik de nieuwe vergelijk met de oude:

Nieuw model:

  • Volumenstroom max. 3700 l/min
  • Onderdruk max. 24000 Pa


Oud model:

  • Volumenstroom max. 2800 l/min
  • Onderdruk max. 20000 Pa

    Natuurlijk is hier een prijsverschil + bij de nieuwe zit geen extra zuigset en kan je geen gratis accessoires bestellen.

    Nu is mijn vraag aan jullie:
    De bedoeling is om de stofzuiger vooral te gebruiken bij frezen en zagen. Is de nieuwe de meerprijs waard naar jullie mening, of kan ik het geld beter gebruiken voor andere dingen?

    Ik heb geen idee of deze verschillen werkelijk waarneembaar zijn in de praktijk. Informatie is dus meer dan welkom;)

    Groeten,
    K-wood
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik zal de discussie nog moeilijker maken.

Er is ook een versie geweest met volumestroom 3700 l/min en onderdruk 24000 Pa maar dan zonder de bevestiging voor het nieuwe t-loc systeem.

Ik heb toevallig dezelfde vragen gehad en heb het proberen uit te zoeken. Mijn dealer, ook Toolnation want die zit hier vlakbij, gaf aan dat de nieuwe alleen nog verschilde tov de vorige, die met Volumenstroom max. 3700 l/min en onderdruk max. 24000 Pa wat betreft de t-loc systainer en dat er nu een nieuwe slang op zit. Dat was een 27 mm slang nu is dat een taps toelopende slang van 32 mm --> 27 mm.
Verder zou er geen verschil zijn. Die longlife filterzak zou zelfs op de oude moeten passen.
Toen heb ik hem maar vorige week besteld en hem gisteren kunnen ophalen.

Ik heb echter een ander verschil ontdekt in de handleiding van deze versie van sept 2013 en de laatste.

De volumestroom die in eerste instantie genoemd wordt is aan de turbine gemeten. Dat is dus 3700 lit/min =222 m3/h.
Aan de zuigkant, de slang dus gold een volumestroom 95m3/h is tegen 145 m3/h voor de oude midi terwijl het debiet van de turbine gelijk is gebleven.
Vanuit mijn technische achtergrond heb ik hiervoor zelf geen verklaring kunnen vinden.
Dat zou betekenen dat de nieuwe midi minder volumestroom heeft.

Ik heb dit vorige week bij festool nagevraagd maar er geen antwoord op ontvangen.
Ook op de site van festoolowners heb ik gevraagd of iemand hier meer van weet.

Helaas geen antwoord.

Wie?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Blazoen:
Hu? Ik weet er HELEMAAL niks van en ken de machines niet, Maar soms is dat een voordeel want dan mag je eenvoudige vragen stellen (vind ik zelf):

Aan de turbine 222 kuub per uur en aan de slang 95 kuub per uur. Waar blijft die 127 kuub per uur/komt die 127 kuub per uur vandaan? Als je deze machine aanzet moet er toch al snel ergens een probleem ontstaan.
(Als hieruit mocht blijken dat ik een totaal verkeerd begrip heb van de werking, negeer mijn vraag dan. Het is niet mijn bedoeling het draadje om te buigen).

mvg
klaas0639
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste Klaas,

Even op de jan-boeren-fluitje methode.

De lucht die door de slang naar binnen gaat komt ook in de turbine tenzij er lekkage is.
Omdat lucht samendrukbaar is, heeft een kubieke meter van 1 bar evenveel massa aan lucht als een halve kubieke meter van 2 bar.
Dus als de druk hoog is kan het aantal kuub minder zijn om toch dezelfde massa hoeveelheid lucht te bevatten.

Omgedraaid zou dan als dit verhaal zo klopt de dynamische druk aan het uiteinde van de zuigslag nu hoger zijn.
Wat er verder gebeurd is een heel ingewikkeld verhaal, daar weet ik ook niet meer precies van hoe dat in elkaar zat. Het was een onderdeel van de stromingsleer van meer dan 30 jaar geleden.

Misschien is er iemand die dat beter kan uitleggen.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
De slang van de vorige versie is over de gehele lengte 27 mm.
De nieuwe slang is aan het ene eind 32 mm en wordt dan langzaam dunner tot 27 mm aan het andere eind. Dit zou de luchtstroom moeten verbeteren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Blazoen, ha de jbf methode ben ik ook gek op:)

De luchtdruk ja, maar is die ruim factor 2 verschillend?. (Maar eerlijk is eerlijk... ik had even de druk over hoofd gezien Oei oei :), toch verbaast me de grootte van het drukverschil)

Overigens: diameter heeft hier niks mee te maken lijkt me.

Excuses aan de itemstarter voor deze afdwalingen, maar het lijkt dat de fabrikant zijn definities aanpaste.


mvg
klaas0639
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Geen probleem, alle bijkomende info is welkom natuurlijk.

Zou het kunnen dat het verschil tussen die 2800 en 3700 volumestroom gelegen is aan andere testpunten?
Moest dit niet zo zijn en effectief aan de stofzuiger zelf liggen, is dit dan merkbaar in de hoeveelheid zaagsel die de stofzuiger achterlaat?

Ik ben volledig nieuw op het gebied van stofafzuiging, maar weet wel het belang er van. Vandaar dat ik geen miskoop wil doen door voor het wat voordeligere pakket te gaan. Natuurlijk telt elke euro langs de andere kant, dilemma:confused:

Bedankt voor de snelle reacties!
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ze hebben de onderdruk verder verhoogd, dat zorgt automatisch voor een hogere volumestroom.
Het opmerkelijke is alleen dat de onderdruk met een factor 1.2 is verhoogd maar dat de volumestroom met (ongeveer) een factor 1,32 is verhoogd terwijl ik juist het omgekeerde zou verwachten.
Immers, bij gelijkblijvende diameter zou de snelheid (en daarmee de weerstandsverliezen) in de slang omhoog moeten gaan. De volumestroom zou dus minder hard moeten stijgen dan de onderdruk.

Vermoedelijk hebben ze juist het omgekeerde kunnen bereiken door de slang taps te laten lopen. Over een groot gedeelte van de slang is de diameter groter geworden en heb je dus minder last van drukverlies door de stromingsweerstand. Behalve dat de onderdruk verhoogd is, hebben ze dus ook de verliezen in de slang gereduceerd. Beide factoren hebben een positief effect op de volumestroom.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Even voor de duidelijkheid.
Voor de "oude" CTL Midi gold het volgende
Volumestroom (lucht) max., afzuigapparaat / turbine 145 / 222 m3/h Onderdruk max. 24.000 Pa

Voor de "nieuwe" CTL geldt
Volumestroom (lucht) max., zuiger / turbine 95 / 222 m3/h Onderdruk max. 24.000 Pa

Ergens lijkt er nog steeds iets niet te kloppen.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Dat is dan wel vreemd, ik zit er misschien verschil in de opbouw van de slang? Of is die misschien langer geworden?
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Als ik het goed begrijp is de volumestroom aan de zuigmond van de slang dus verslechterd. Een (deels) grotere diameter slang verklaard dat niet.
Een langere slang wel want dan heb je meer weerstand. Hetzelfde geld voor een kleinere diameter, maar beide is niet het geval.
Stromingstechnisch is het niet te verklaren met de informatie die we hebben lijkt me.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
even mijn duit in het zakje: ik hád de "oude" midi.....dat werkte dus echt niet voldoende met frezen (OF1010) en dus kocht ik een CTL26. Die heeft zo'n beetje de zelfde capaciteit als de nieuwe Midi. Mijn advies: koop die oude niet als je het budget hebt voor de nieuwe met verbeterde capaciteit want dat ga je echt wel merken.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Bedankt voor de reactie, gelukkig heb ik gisteravond de nieuwe midi gekocht. Liever van de eerste keer juist, dan na twee weken spijt te hebben.
Ik laat wel iets weten hoe goed (of slecht) hij werkt. Ik heb er de longlifezak gratis bijgekregen en een betere prijs na wat onderhandelen, dus zal wel geen slechte aankoop geweest zijn.

Nu is het wachten op pakjesdag :D
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb ook net de nieuwe maar nog net zonder t-lock knop, heb er tot nu toe alleen nog maar mee geschuurd en dat ging fantastisch, bijna stofvrij!
Stukken beter dan onze oude stanley werkplaatszuiger...
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik heb ook net de nieuwe maar nog net zonder t-lock knop, heb er tot nu toe alleen nog maar mee geschuurd en dat ging fantastisch, bijna stofvrij!
Stukken beter dan onze oude stanley werkplaatszuiger...

De "nieuwe" maar nog net zonder t-lock heeft de specificaties zoals eerder door mij aangegeven.
De nieuwe met t-lock heeft andere specificaties wat betreft de lucht volumestroom van de zuigslang.
Dus die jij hebt is dus net even anders als de laatste versie.
Festool heeft op mijn vraag hierover nog steeds geen antwoord gegeven.
Mijn specifieke vraag ging dan over het verschil tussen die van jou en de laatste versie van sept 2013.

Gelukkig ben je tevreden maar of hij beter is als de mijne is nog steeds een raadsel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.